De oude Hr.Ms. Poolster en voormalig PNS Moawin ligt nog altijd op het sloopstrand in Pakistan. Dat blijkt uit satellietbeelden van afgelopen woensdag. Het bevoorradingsschip ligt sinds april 2019 te wachten op de sloop.
Op 21 april 2019 werd de oude Poolster het sloopstrand van Gadani op gevaren om daar, naast talloze andere scheepswrakken in stukken te worden gebroken. Dat strand ligt op slechts enkele mijlen van de marinehaven van Karachi, de thuishaven van de bevoorrader van 1994 tot en met eind 2018 (al was het de laatste jaren niet meer actief). Eind 2018 werd het schip uit dienst gesteld en vervangen door een nieuwe bevoorrader (ook Moawin geheten) gebouwd in samenwerking met de Turkse scheepswerf STM.
Sinds april 2019 ligt het schip dus op het Pakistaanse sloopstrand. De meest recente beelden van de Poolster zijn van afgelopen woensdag. Op satellietbeelden is te zien dat het schip er nog ligt. Wel lijkt het er op dat het voorste deel van het schip is verwijderd, maar dat is niet met zekerheid te zeggen.
De laatste scherpe beelden zijn van december 2019. De satellietbeelden tonen een compleet schip en in die maand werd ook een filmpje geplaatst, met zelfs beelden aan boord.
De Poolster afgelopen woensdag 19 augustus 2020. De vage contouren van het schip zijn te zien en het grijze helidek. Het lijkt wel alsof het schip iets korter is. (Beeld: Copernicus/ Sentinel Hub)
De Poolster op dezelfde positie begin april 2020. (Beeld: Copernicus/ Sentinel Hub)
Een scherper beeld van de Poolster, van december 2019. Zie ook de mooie schaduw van het schip. (Foto: Google Maps)
Slechte arbeidsomstandigheden
Mogelijk is de Poolster een van de laatste voormalige Nederlandse schepen die door Gadani Ship Breaking Yard wordt gesloopt. Gadani, een van de grootste sloopstranden ter wereld, is bekend vanwege de slechte arbeidsomstandigheden. Op dergelijke sloopstranden krijgen de (laagbetaalde) slopers te maken met ziekmakende stoffen en gebeuren er ook regelmatig (dodelijke) ongevallen. Daarnaast wordt niet erg milieubewust gesloopt en worden bijvoorbeeld allerlei stoffen in zee geloosd.
Nederland ratificeerde daarom in 2019 de 'Hongkong conventie', een internationaal verdrag dat de recycling van schepen moet verbeteren. Behalve tal van richtlijnen, zijn de landen die het verdrag hebben ondertekend verplicht om hun oude schepen te slopen in landen die het verdrag hebben ondertekend.
De Poolster, die twee maanden na de Nederlandse ondertekening het strand op werd gevaren, valt echter niet onder het verdrag. Ten eerste omdat het nog niet in werking is getreden, dat gebeurt op z'n vroegst in 2021. Ten tweede omdat marineschepen, hoewel zij schepen van een overheid bij uitstek zijn, zijn uitgesloten van het verdrag.
Reünie
Hoewel de Poolster al 26 jaar uit Nederlandse dienst is, is er nog een grote groep oud-bemanningsleden dat het wel en wee van 'hun oude bootje' volgt en eens in de zoveel tijd samenkomt. De reünie die voor september stond gepland, is echter in verband met corona verplaatst naar 25 september 2021. Inschrijven kan via hrms-poolster.nl.