Twee mijnenjagers zonder naamseinen op de boeg verlieten maandagochtend Den Helder en voeren langs de Nederlandse kust richting Amsterdam, om daar op een transportschip te worden gezet. De twee schepen werden gesleept door sleepboten Gouwe en Noordzee. Deze mijnenjagers zijn verkocht aan Bulgarije.
De oude Maassluis en Hellevoetsluis op transport naar een nieuw bestaan bij de Bulgaarse marine. (Foto: Gerard Meinen)
Maandagochtend kreeg Marineschepen.nl een tip vanuit een appartement uit Egmond aan Zee. Er waren twee Alkmaarklasse mijnenjagers zonder boegnummers gespot, met sleepboten Gouwe en Noordzee. Een marinewoordvoerder bevestigt dat het om de twee verkochte schepen gaat en wel ex-Hr.Ms. Maassluis en ex-Hr.Ms. Hellevoetsluis.
Rond 1115 uur arriveerden de schepen bij de sluizen van IJmuiden. Zij werden in de Alaskahaven op de Super Servant 4, een heavy lift ship, gezet en om op die manier getransporteerd te worden naar Bulgarije.
Aankomst en gereed maken van de ( ex ) Maassluis en de ( ex ) Hellevoetsluis @ Amsterdam voor vervoer naar Bulgarije. Met dank aan Ton Feenstra voor deze fotos pic.twitter.com/F2g3xSFfv4
Een dag later, op woensdag 8 september, verliet de Super Servant 4, met als lading twee AMBV's de haven van Amsterdam.
Vorig jaar werd al bekend dat Nederland twee mijnenjagers heeft verkocht aan Bulgarije. Bulgarije heeft al Tripartite-mijnenjagers en kocht de Nederlandse schepen die in 2011 uit dienst werden gesteld voor bijna 2 miljoen euro. Een schip zal gebruikt worden om mee te varen en een voor reserveonderdelen.
De Maassluis en Hellevoetsluis waren 27 en 24 jaar in dienst bij de marine toen ze in 2011 uit dienst werden gesteld. De schepen lagen lange tijd in Den Helder, de Hellevoetsluis heeft van begin 2019 t/m begin 2020 in Amsterdam gelegen bij de marinekazerne. De afgelopen maanden lagen de schepen bij de Dienst Materiële Instandhouding (DMI) in Den Helder, in afwachting op transport.