De marine heeft niet genoeg personeel om alle schepen te bemannen. Drie jaar geleden werd M-fregat Zr.Ms. Van Speijk tegen de kant gelegd. Nu treft ook amfibisch transportschip Zr.Ms. Rotterdam dat lot. Dat schreef het Noordhollands Dagblad gisteren.
Zr.Ms. Rotterdam tegen de kant (in Amsterdam), maar dan op archiefbeeld. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
"Het personeelstekort is niet nijpender geworden", zegt een woordvoerder van de marine vanmiddag tegen Marineschepen.nl, "maar het is wel dusdanig dat we keuzes moeten maken."
Momenteel heeft de marine zes fregatten: twee M-fregatten en vier Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LCF'en). Er zijn voortdurend schepen in onderhoud; nu ondergaat Zr.Ms. Evertsen bijvoorbeeld onderhoud en modernisering. Los van dit onderhoud, kan de marine beschikken over maximaal vijf fregatten omdat de Van Speijk geconserveerd is.
Maar marineschepen kunnen hun tekorten vaak goed verhullen. Want, zo begreep Marineschepen.nl vorig jaar zomer al, een van de LCF'en voer met gereduceerde bemanning door het genoemde personeelstekort. De marine had dus vijf fregatten, maar één van die fregatten was niet volledig inzetbaar door het tekort aan mensen. Hierdoor konden alleen M-fregat Zr.Ms. Van Amstel en twee LCF'en daadwerkelijk worden ingezet. Die beperkte beschikbaarheid dreigde pijnlijk te worden toen er fregatten nodig waren in de Rode Zee. Dat werd opgelost door de Tromp iets langer in die wateren te houden en dankzij de behoefte van de EU-missie Aspides aan een bevoorradingsschip, kon Nederland de wel beschikbare Zr.Ms. Karel Doorman sturen.
In plaats van schepen varend te houden met een gereduceerde bemanning, heeft de marine nu gekozen om het amfibisch transportschip tegen de kant te leggen. Dat maakt personeel vrij voor de fregatten.
"De marine kiest er nu voor om de focus te leggen op de operationele verplichtingen van de fregatten", liet de marine weten aan het NoordHollands Dagblad. "Hiermee versterken we de slagkracht op zee en daar ligt gezien de situatie in de wereld nu de primaire aandacht."
Het is niet bekend hoe lang de Rotterdam in reserve gaat. Het schip staat ook gepland voor onderhoud.
De marine is van plan om Zr.Ms. Van Speijk weer gereed voor zee te maken. Waarschijnlijk staat het schuiven met bemanningen los van deze plannen, omdat dat schip eerst opgeknapt moet worden. Ook is het goed mogelijk dat de Van Speijk daarna de Van Amstel gaat aflossen en personeel overstapt. Daar heeft de marine zich echter nog niet over uitgelaten.
Auteur: Jaime Karremann Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.