Plannen hypersone wapens voor Zumwalt krijgen vorm
Door: Frederik Van Lokeren
Bericht geplaatst: 11-01-2023 | Laatst aangepast: 11-01-2023
De US Navy heeft met Amerikaanse scheepsbouwer Huntington Ingalls Industries Shipbuilding een contract ondertekend ter waarde van 10,5 miljoen dollar voor de modernisering van de Zumwaltklasse torpedobootjagers USS Zumwalt en USS Michael Monsoor. De installatie van hypersone missielen aan boord van beide schepen zal een onderdeel zijn van de modernisering van beide schepen.
USS Zumwalt afgelopen zomer. (Foto: MC3 Aleksandr Freutel/ Amerikaanse marine)
De scheepswerf heeft nog tot het einde van dit jaar om de modernisatie en installatie van de wapens in te plannen, alvorens de USS Zumwalt in oktober zal dokken voor de start van de ombouw.
De modernisatie van de Zumwaltklasse torpedobootjagers omvat het verwijderen van de twee 155mm kanons om zo plaats te maken voor de installatie van de hypersone wapens. Zoals eerder via deze site gerapporteerd, kiest de Amerikaanse marine voor de installatie van de Common Hypersonic Glide Body (C-HGB) raketten. Deze missielen bestaan uit een raket gekoppeld aan een hypersoon zweeflichaam. Het maximale bereik bedraagt 1.725 mijl of 2.776 km. De C-HGB is nog in ontwikkeling, maar staat gepland om in 2023 in actieve dienst te komen. De testlanceringen staan gepland voor begin van 2023.
Ingall plant om de twee 155mm kanons te vervangen door vier lanceercellen met een doorsnede van 2,2 meter. Elke lanceerbuis kan drie C-HGB's en hun boosterraketten bevatten waardoor het totaal inzetbare hypersone missielen op twaalf stuks per schip komt. De modernisatie van beide Zumwaltklasse torpedobootjagers moet tegen 2025 afgerond zijn. Er bestaat nog onduidelijkheid of USS Lyndon B. Johnson, de derde torpedobootjager uit de Zumwaltklasse die nog in aanbouw is, ook uitgerust zal worden met hypersone wapens.
De installatie van de hypersone wapens vereist een grotere hijscapaciteit, afgeschermde ruimtes en droogdokfaciliteiten op de scheepswerf. De werf is reeds in augustus 2022 op de hoogte gesteld van de modernisering van de Zumwaltklasse en is de afgelopen maanden al bezig geweest met de voorbereidingen, zo schrijft USNI News. Het lag dan ook voor de hand dat de installatie van de hypersone wapens door Ingalls ging worden gedaan aangezien het overschakelen naar een andere scheepswerf voor onnodige vertragingen ging zorgen.
Schets van een Common Hypersonic Glide Body voor de Amerikaanse landmacht en marine.(Beeld: Amerikaanse landmacht)
Met de keuze voor de Zumwaltklasse voor de installatie van hypersone missielen moet de Amerikaanse marine om sneller hypersone wapens op zee krijgen, liefst tegen 2025. Deze krappe tijdslijn is ingegeven door de ontwikkeling en functionele inzet van hypersone raketten door Rusland en China die daardoor voor lopen op de Amerikaanse marine. De Chinese hypersone missielen zijn nog op land gestationeerd, maar Rusland beschikt met het fregat Admiral Gorshkov reeds over een schip dat hypersone missielen, de Zircon, kan inzetten. De Admiral Gorshkov is op moment van schrijven reeds onderweg naar de Middellandse Zee met in haar lanceercellen een mix van Kalibr en en Zircon missielen.
Slingerkoers
De Zumwaltklasse torpedobootjagers vormen het snelst mogelijke operationele inzet van hypersone wapens op zee. De klasse was oorspronkelijk voorzien als commandoschip voor vlooteskaders en het leveren van vuursteun bij amfibische landingen. De hoge kost van de gespecialiseerde 155mm projectielen zorgden ervoor dat deze schepen niet rendabel waren voor het geven van vuursteun en waren sindsdien in een operationele grijze zone beland. De installatie van de C-HGB's moeten deze schepen nu een volwaardige rol geven in de vorm van een strategisch lanceerplatform. Er zijn echter nog twijfels of de Zumwalt's deze rol kunnen uitvoeren. Zo zijn de torpedobootjagers tot op heden altijd al gefotografeerd geweest in kalme zee wat doet vermoeden dat deze schepen niet zo stabiel zijn in ruw weer zoals wordt beweerd.
Op onderzeeboten
Plannen om de hypersone raketten te installeren aan boord van de onderzeeboten uit de Virginiaklasse zijn eveneens onderweg. De operationele inzet aan boord van deze onderzeeboten wordt pas tegen 2029 verwacht met de introductie van de Virginia Payload Module die in ontwikkeling is bij General Dynamics Electric Boat and HII’s Newport News Shipbuilding. De Virginia Payload Module omvat een tussensectie uitgerust met verticale lanceerbuizen voor geleide wapens. De bedoeling is om de Virginiaklasse uit te rusten met een grotere capaciteit in kruisvluchtwapens als reactie op de uitdienstname van de vier gemodificeerde boten uit de Ohioklasse in 2028.
Auteur: Frederik Van Lokeren Frederik schrijft als freelancer voor Marineschepen.nl sinds 2022. Hij was als logistiek officier bij de Belgische marine (2010-2017) o.a. eenheids- commandant van mijnenjager BNS Lobelia tijdens de onderhousdsperiode en Hoofd Logistieke Dienst van het M-fregat BNS Louise-Marie. Nu is Frederik manager in de Supply Chain Business Consultancy bij Moore Belgium. Verder volgt Frederik nauwgezet maritieme en amfibische ontwikkelingen op de voet, met een specifieke interesse in de Russische marine en Marine Infanterie.