Marineschepen.nl
 
   
 

Nieuw: podcast. Over onderhandelingen met Damen, te kleine M-fregatten en internationale samenwerking


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 18-10-2019 | Laatst aangepast: 18-10-2019


Vandaag lanceert Marineschepen.nl een nieuwe site naast de huidige website. Op dit nieuwe platform, Premium-Marineschepen.nl, zullen quizzen, podcasts, foto's en nog veel meer worden geplaatst. De eerste twee podcasts staan al online, waarvan de tweede buitengewoon actueel is: een uitgebreid interview met Jaap Huisman, die 40 jaar verantwoordelijk was voor de totstandkoming van Nederlandse marineschepen. Huisman vertelt openhartig over de tekortkomingen van S-fregatten en te kleine M-fregatten, maar ook over de soms heftige onderhandelingen met monopolist Damen Schelde en de stroeve samenwerking tussen de krijgsmachtdelen.

Van Amstel
Zr.Ms. Van Amstel in 2004 (met nog de originele mast). Het M-fregatten-project was Huismans eerste grote project en moest een verbetering worden vergeleken met de S-fregatten. Voor de M-fregatten was echter minder geld beschikbaar, maar ze moesten wel kleiner en meer kunnen. (Foto: Nederlands Instituut voor Militaire Historie/ Koninklijke Marine)

De huidige website Marineschepen.nl blijft voorlopig zoals ie is: gratis en voor iedereen toegankelijk. Dankzij advertenties van (veelal buitenlandse) defensiebedrijven en verkopen van boeken heeft Marineschepen.nl kunnen blijven bestaan. Dat voortbestaan was jarenlang onzeker. Met de nieuwe premium-website kunnen de bezoekers Marineschepen.nl ook steunen, zodat de site minder afhankelijk is van vooral advertenties. Dat kan nu voor 4,99 euro per maand.



Je steunt Marineschepen.nl en je krijgt er veel extra's bij. Eén nieuw onderdeel is de podcast.

De eerste podcast is al enige tijd geleden opgenomen. Aan boord van Zr.Ms. Evertsen in de Zwarte Zee sprak ondergetekende met de toenmalige commandant van het NAVO-eskader SNMG2, commandeur Boudewijn Boots. In deze podcast vertelt Boots over onder andere de Russische dreiging en de zorgen die de NAVO heeft over de beperkte bijdrage van veel NAVO-leden aan de permanente eskaders.



Bijzonder inkijkje in de keuken van de totstandkoming van Nederlandse marineschepen
Zoals de meeste bezoekers van Marineschepen.nl weten, is het wachten momenteel op voortgang op het dossier van de nieuwe tanker, de nieuwe fregatten en de nieuwe onderzeeboten. Wat gebeurt er eigenlijk achter de schermen bij de totstandkoming bij marineschepen? Om daar meer te weten over te komen ging Marineschepen.nl op bezoek bij Jaap Huisman, die van 1976 tot 2016 bij de Directie Materieel Koninklijke Marine (DMKM) en later Defensie Materieel Organisatie (DMO) werkte. In die tijd werkte hij aan het ontwerp van onder andere de M-fregatten, LCF'en, de Rotterdam, de patrouilleschepen en de Karel Doorman.

Huisman vertelt niet alleen over de technische aspecten van zijn werk, maar ook over de politieke en financiële kanten. Het levert een uniek beeld op met vele interessante insights die nu ook nog hun waarde hebben.

Zo is de belangrijkste tekortkoming van het M-fregat dat de fregatten te klein zijn, in de ogen van Huisman. Hierdoor werden de schepen juist duurder. Over het algemeen zijn Nederlandse schepen juist goedkoper doordat de marine zelf de software maakt voor in de commandocentrale en veel risico's van het ontwerp bij de marine liggen. In het buitenland is dat juist heel anders, Huisman legt uit wat de problemen in het buitenland zijn en wat de gevolgen zijn voor hun ontwerpen en budgetten.

Huisman vertelt ook openhartig over de monopoliepositie van Damen. Het voordeel is dat de lijnen kort zijn, want er werd veel tussen de marine en de latere bouwer gesproken, terwijl er nog geen contract was. Lastiger zijn de financiële onderhandelingen. Huisman: "Dat ging hard tegen hard."

Het interview met Huisman bestaat uit twee delen. Deel 1, dat een uur duurt, staat nu online. Het tweede deel volgt woensdag 23 oktober.

Hier staat een fragment van het interview met Jaap Huisman.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Waarom lid worden?

Binnenkort nieuwe site