Polen kiest deze maand nieuwe onderzeeboot


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 06-01-2018 | Laatst aangepast: 06-01-2018


Polen verwacht deze maand een bouwer te kiezen van de nieuwe Poolse onderzeeboten van de Orkaklasse, dat maakte het Poolse Ministerie van Defensie bekend. Drie scheepswerven dingen mee naar de hoofdprijs: het Franse Naval Group, het Duitse TKMS en het Zweedse Saab Kockums. Deze drie doen ook mee in de aanbesteding van de Nederlandse onderzeeboten. Volgens Poolse media is de Franse werf de favoriet.

Scorpene
Een Scorpene in dienst bij de marine van MaleisiŽ. (Foto: Naval Group)

Rond 2025 wil Polen de eerste van drie, mogelijk vier, nieuwe onderzeeboten in dienst stellen, ter vervanging van de bestaande onderzeeboten van de (oorspronkelijk Noorse) Kobbenklasse. Eind december maakte de Poolse Defensie bekend dat zij een selectie hebben gemaakt waarna de eerder genoemde drie werven overbleven. Defensie verwacht in januari 2018 een keuze te zullen maken uit deze drie. Na de keuze voor de partner zullen onderhandelingen volgen van zes tot twaalf maanden, zo zei de Poolse onderminister van Defensie. Polen heeft geen scheepswerven die onderzeeboten kunnen bouwen, maar het land streeft er wel naar om een deel van de boten ook in Polen te laten bouwen.



Drie scheepswerven
Hoewel de bewuste drie scheepswerven ook meestrijden om nieuwe Nederlandse onderzeeboten, bieden zij Polen voor zover bekend deels toch andere ontwerpen aan. De Naval Group heeft de Scorpene onderzeeboten voorgesteld. Deze onderzeeboten van ongeveer 77 meter en 2.000 ton waterverplaatsing zijn ook besteld door BraziliŽ, Chili, MaleisiŽ en India.

Saab Kockums heeft voor Polen de A26 onderzeeboot voorgesteld. De A26 voor Zweden is momenteel in aanbouw, maar Saab heeft meerdere varianten ontworpen zoals de A26 Oceanic die qua grootte vergelijkbaar is met de Franse Scorpene. Saab Kockums werkt in Nederland samen met Damen, in Polen heeft het een samenwerkingsovereenkomst met Nauta Shiprepair Yard in Gdynia. Saab Kockums werkt sinds 2016 al samen met Nauta voor de bouw van een inlichtingenschip voor de Poolse marine.

TKMS presenteerde de Type 212CD (CD = Common Design), een opvolger van de Type 212A die ook bij Duitsland en ItaliŽ in gebruik is. Deze onderzeeboot is ook door Noorwegen besteld en Duitsland zelf zal deze stillere variant met een groter bereik ook zelf bestellen.

kobben
ORP Kondor, een van de drie huidige Poolse onderzeeboten. Deze kleine subs van 47 meter en een waterverplaatsing van 572 ton werden in de jaren '60 in Duitsland gebouwd voor Noorwegen. De drie Poolse boten zouden oorspronkelijk in 2010 uit dienst worden gesteld. (Foto: Poolse marine)

Raketten
De Fransen hebben als enige behalve een onderzeeboot ook een kruisvluchtwapen aan het voorstel toegevoegd, overeenkomstig met de wens van Polen om de onderzeeboten te voorzien van dergelijke wapens. De Naval Group heeft de MdCN/NSM aangeboden met een bereik van 1.000 km en de optie om landdoelen aan te vallen.

In het Zweedse A26 ontwerp is plaats voor verticale lanceerinrichtingen voor dergelijke wapens, maar Saab Kockums heeft voor zover bekend geen bijbehorend wapen aangeboden. TKMS lijkt nog helemaal niet zover op dat vlak. Duitsland, ItaliŽ en Noorwegen hebben de eis voor een cruise missile niet gesteld.

Op een ander vlak hebben de Duitsers weer wel producten waar Polen in geÔnteresseerd is. De Poolse onderminister van Defensie zei in december namelijk ook raketten te willen tegen luchtdoelen, zodat de onderzeeboten zich kunnen beschermen tegen voornamelijk onderzeebootbestrijdingshelikopters. In Duitsland is zo'n wapen, IDAS, ontwikkeld.



Favoriet
De keuze van Polen zal niet alleen gebaseerd zijn op de verschillende voorgestelde ontwerpen, maar ook wegen zaken als technologieoverdracht, waarborging van soevereiniteit en autonomie voor het gebruik van de kruisvluchtwapens, compensatieorders en samenwerking met de Poolse industrie en de strategische samenwerking tussen de landen.

De keuze moet nog worden gemaakt, maar volgens sommige Poolse media lijkt de Naval Group de aanbesteding te winnen. De Poolse minister van Defensie heeft tijdens een bezoek aan Frankrijk in september erkend dat het aanbod van de kruisvluchtwapens erg interessant is, hij voegde er echter aan toe dat de MdCN/ NSM kuisvluchtwapens nog nooit getest zijn door een onderzeeboot.

Als Polen daadwerkelijk kiest voor de Naval Group is dat een zware slag voor het Duitse TKMS, dat eerder de opdracht om Noorse boten te bouwen weliswaar won (dat was geen verrassing), maar de Franse Naval Group de Australische megaorder zag wegkapen. TKMS kan een succes wel gebruiken nu al enige tijd geen enkele Duitse onderzeeboot operationeel is en het bedrijf er financieel erg slecht voor staat. Ook Saab Kockums is hard toe aan een eerste exportsucces van de A26. Voor de Naval Group zou winst betekenen dat het ondanks de gestolen informatie over de Scorpene-onderzeeboten en de opduikende verhalen over fraude rond de nieuwe Australische onderzeeboten toch genoeg vertrouwen heeft.

De bouw van nieuwe onderzeeboten is het grootste marineproject van Polen ooit. De kosten zullen ongeveer 2,5 miljard euro bedragen. Behalve onderzeeboten moderniseert het land, dat al jaren een gespannen relatie heeft met Rusland, de rest van de marine. In 2016 besloot de regering de vloot te vernieuwen.





comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Nieuwe Nederlandse onderzeeboten