Marineschepen.nl
 
   
 

HMS Prince of Wales niet naar VS, ook niet naar Nederland


Door: Tobias Kappelle
Bericht geplaatst: 02-09-2022 | Laatst aangepast: 02-09-2022


HMS Prince of Wales moest zijn reis richting Noord-Amerika afgelopen zaterdag al na enkele zeemijlen afbreken, vanwege een technisch probleem met de schroefas aan stuurboordzijde. Om de problemen te verhelpen zal het schip in Rosyth op het droge gebracht moeten worden, melden diverse Britse media. Daarmee is een vroeg einde gekomen aan de Westreis van de jongste Britse carrier.

HMS Prince of Wales
HMS Prince of Wales op archiefbeeld. Samen met de Queen Elizabeth behoort het schip tot de Queen Elizabethklasse. (Foto: Royal Navy)

Volgens Navy Lookout en de BBC werd ontdekt dat een koppeling, die de buitenste schroefas verbindt met de aandrijfas, kapot was.
De bevelhebber van de Britse marine, admiraal Ben Key, noemde de problemen in een interview op de Britse radiozender LBC "onverwachts". "Het is iets ongekends, niemand van ons kan zich herinneren dat een dergelijke gebeurtenis in het verleden heeft plaatsgevonden." Volgens Key lijkt het er sterk op dat hier sprake is van een door willekeur veroorzaakt mankement.



Het schip kampte al langer met technische problemen
De doorgaans goed geïnformeerde website Navy Lookout schrijft echter dat bronnen suggereren dat HMS Prince of Wales eerder met flinke problemen te maken had wat betreft de aandrijving aan stuurboordkant. Het schip zou speciale toestemming nodig hebben gehad om zaterdag met een bekend defect aan de motor alsnog te beginnen aan de reis. Er stond de nodige druk op het vertrek, omdat de reis al met een dag was uitgesteld.

Het schip vertrok uiteindelijk 24 uur later met aan boord medewerkers van het bedrijf GE Power Conversion, de producent van de technische installaties van het schip. Men was er blijkbaar van overtuigd dat het probleem met de motor aan stuurboordkant onderweg verholpen kon worden.

De berichten zijn niet bevestigd en het is niet bekend of dit eerdere defect iets te maken heeft met het probleem met de koppeling, maar volgens Navy Lookout zou dat de Prince of Wales bij het vertrek uit de haven alleen op de bakboordsschroefas hebben gevaren. Geruchten dat de schroeven de zeebodem hebben geraakt bij het vertrek kloppen volgens Navy Lookout niet. Ook het door de Britse boulevardpers gesuggereerde verhaal dat men vergeten was de schroefas te smeren is onzin.

Het droogdok in
HMS Prince of Wales lag vrijdagmiddag nog altijd ten anker voor de kust van Portsmouth. Het plan voor de komende dagen is dat het vliegkampschip terugkeert naar Portsmouth om het een en ander van boord te halen en een tijdelijke oplossing voor de defecte as te regelen. De defecte as zal vastgezet worden, waardoor deze geen verdere schade aan kan richten tijdens de reis naar Rosyth. Dit is de Schotse stad waar de werf ligt die de Prince of Wales gebouwd heeft.

Dat betekent ook dat de Prince of Wales niet naar Nederland komt voor reparaties. Eerder deze week waren er onbevestigde berichten dat overwogen werd om de carrier naar Amsterdam te sturen vanwege de afstand. Als het schip echter naar Nederland was gekomen, dan zou dat alleen in het droogdok van Damen Verolme te Rotterdam hebben gepast. Volgens Navy Lookout was het droogdok van Rosyth echter altijd al de meest logische optie, aangezien Babcock International, één van de bouwers van het schip, een contract met de werf heeft dat het de droogdok-faciliteit altijd gereed moet houden voor eventueel ongepland onderhoud. Bovendien werkt daar personeel dat al ervaring heeft met het schip. En veel haast is er niet bij.

De verwachting is namelijk dat de reparatie lang zal duren. Daarom wordt ook ander onderhoud naar voren gehaald. Zo zal er wellicht voor gekozen worden om de vijfjaarlijkse rompinspectie nu uit te voeren in plaats van volgend jaar.

Een woordvoerder van de Royal Navy liet aan de Isle of Wight County Press weten dat het reparatieproces 'complex' zal worden: "We zijn de opties in kaart aan het brengen wat betreft de huidige prioriteiten en de toekomstige verplichtingen en we zullen updates verzorgen gedurende het proces."

Help je Marineschepen.nl?
Met jouw donatie kan Marineschepen.nl -onafhankelijk- nieuws- en achtergronden blijven publiceren.




Of scan deze QR-code met je telefoon.
QR

Meer info over donaties aan Marineschepen.nl lees je op de donatiepagina.


HMS Queen Elizabeth neemt deel taken over
Door de plannen met de F-35B gevechtsvliegtuigen hoeft geen streep te worden gezet. Zusterschip HMS Queen Elizabeth zal een deel van de taken van de Prince of Wales overnemen. De Queen Elizabeth heeft echter zelf ook een programma en dus zal er geschrapt en geschoven moeten worden in de planning.

HMS Queen Elizabeth zou voor vier maanden op reis gaan naar de Oostzee en de Middellandse zee. In plaats daarvan zal het schip nu de reis naar de Amerikaanse oostkust maken, waarbij vooral het bezoek aan New York op 28 en 29 september tijdens het Atlantic Future Forum in het oog springt. Waarschijnlijk wordt de Queen Elizabeth geëscorteerd door de Type 45 torpedobootjagers HMS Defender en HMS Diamond en Tye 23 fregat HMS Kent. Het Type 23 fregat HMS Richmond en tanker RFA Tideforce stonden al op de rol om mee te reizen naar de Verenigde Staten en zullen waarschijnlijk geen veranderde planning krijgen.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram
Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu

Nieuwsoverzicht

HMS Prince of Wales naar NL?

Problemen carrier na vertrek