Amerikaanse marine bestelt minder Virginiaklasse onderzeeboten door aanhoudende problemen en vertragingen


Door: Robbie Warmerdam
Bericht geplaatst: 13-11-2019 | Laatst aangepast: 13-11-2019


De Amerikaanse marine staat op het punt een meerjarencontract te tekenen voor een volgende serie van negen Virginiaklasse onderzeeboten, met een optie op een extra. Dat is minder dan de elf boten die gepland waren, veroorzaakt door voortdurende problemen.

USS North Dakota
De North Dakota, een Block III Virginiaklasse onderzeeboot, in 2013. Lees hier meer over de Virginiaklasse. (Foto: US Navy)

Bij het ontwerpen en produceren van onderzeeboten blijkt dat een grote hoeveelheid ervaring niet garandeert dat er ook geen problemen ontstaan. De levering van de nieuwste boot van de Britse Astuteklasse is anderhalf jaar verlaat vanwege technische problemen. En ook de bouw van de Virginiaklasse wordt gekenmerkt door een lange serie problemen en vertragingen. Zo werd de nieuwste Virginiaklasse onderzeeboot, de Delaware, negen maanden te laat aan de US Navy afgeleverd. Nog later dan verwacht door de Amerikaanse marine.



Het nieuwe contract voor de negen nieuwe Block V Virginia's zou al eind 2018 ondertekend worden, maar dit moet nu dus nog gebeuren. Al eerder uitte de industrie rondom de productie van de Virginiaklasse hun zorgen over de verlaging van het aantal boten, omdat dit voor problemen zou kunnen zorgen voor de strakke planning van de scheepswerven. Vooral de bedrijven die onderdelen voor de boten moeten aanleveren zouden hier last van hebben omdat die over het algemeen wat kwetsbaarder zijn dan de werven zelf.



Klokkenluider
Eerder werd bekend dat er mogelijk grote problemen zijn met de Virginiaklasse. In september beschuldigde een klokkenluider de scheepswerf Huntington Ingalls van het vervalsen van kwaliteitstesten van de stealth coating van de Virginia klasse onderzeeboten. Deze coating, genaamd Special Hull Treatment, zou sonar detectie moeilijker moeten maken. Volgens de klokkenluider, een voormalig werknemer van de scheepswerf, zou de coating los kunnen laten. Als deze tests daadwerkelijk vervalst blijken, zal dat enorme gevolgen hebben voor de operationele Virginia boten. Er zijn al sinds 2006 problemen met de coatings. Zo zou er duidelijk op officiŽle fotoís van het vertrek of de aankomst van de boten te zien zijn dat er gaten zijn ontstaan in de coating van de schepen.

Langer en duurder dan ooit
De eerste onderzeeboot van de Virginiaklasse is sinds 2004 in dienst, sindsdien zijn er zeventien gebouwd. Alle vier de vorige 'blocks' hebben extra mogelijkheden.

De Block V moet de eerste reeks van de Virginiaklasse worden die wordt uitgerust met een sectie genaamd de Virginia Payload Module. Dit is een 26 meter lange sectie in het midden van de onderzeeboot, ontworpen om het aantal Tomahawkkruisvluchtwapens te kunnen verhogen van twaalf tot wel veertig. In de huidige planning worden echter slechts acht van de negen nieuwe boten uitgerust met deze Virginia Payload Module.

Maar ook deze module is niet vrij van gebreken, zo bleek onlangs. De modules voldeden niet aan de kwaliteitseisen. Dit heeft echter gevolgen voor meer onderzeeboten, want ook de toekomstige Columbiaklasse en toekomstige Britse onderzeeboten moeten er gebruik van gaan maken.

Voor de Virginiaklasse betekent de toevoeging van de module en dus de bijbehorende verlenging dat de Block V een van de langste onderzeeboten in de geschiedenis van de Amerikaanse marine wordt. Daarnaast worden de boten 400 miljoen euro per stuk duurder, waardoor ze met 3,2 miljard euro een van de duurste onderzeeboten van de Verenigde Staten zullen worden. Behalve de Virginia Payload Module is het type echter nog verder ontwikkeld door onder andere de toevoeging van nieuwe coatings om sonarpings beter te absorberen en nog stillere voortstuwingstechnologieŽn. De Block V zal waarschijnlijk ook gebruik gaan maken van 'fly-by-wire', waarbij een joystick wordt gebruikt om de boot te besturen.



Minder boten dan ooit
Op de grote aantallen van de Amerikaanse onderzeedienst, lijkt het alsof een of twee boten minder nauwelijks pijn moet doen. Toch ziet men dat anders. De Amerikaanse onderzeedienst zegt dat er voor de huidige taken 66 onderzeeboten nodig zijn. Het zijn er nu 52 en aangezien de Amerikaanse onderzeebootindustrie de komende jaren naast de Virginia- ook de Columbiaklasse moet ontwikkelen, is de verwachting dat ook de komende jaren de productie van de Virginiaklasse op een lager pitje zal komen te staan. Voor de Amerikaanse marine zou dit een verdere terugval van het aantal onderzeeboten betekenen, naar 42 tegen het einde van het aankomende decennium.

Met de problemen en vertragingen van de Virginiaklasse raakt het doel van 66 onderzeeboten steeds verder uit zicht.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Virginiaklasse onderzeeboten