Marineschepen.nl
 
   
 

Proefvaart eerste nieuwe mijnenjager Oostende 'succes'


Door: Tobias Kappelle
Bericht geplaatst: 18-07-2024 | Laatst aangepast: 18-07-2024


De eerste proefvaart van de nieuwe Belgische mijnenjager Oostende is succesvol verlopen. De maakte de Belgische marine middels een filmpje op X bekend. Men noemt de resultaten "overtuigend". De Oostende wordt in augustus van 2025 opgeleverd. Ondertussen worden ook voor de Nederlandse marine mijnenbestrijdingsvaartuigen gebouwd.

Oostende
De Oostende tijdens de proefvaart op 17 juli. (Foto: Belgische marine)

Op de beelden van Belgische marine is te zien dat de Oostende, waarvan de kiel op 30 november 2021 werd gelegd, in de duisternis de haven van Concarneau (Bretagne) verlaat. Aan boord is een civiele bemanning die door Naval Group is ingehuurd, met enkele sleutelfunctionarissen van de Belgische marine. Het schip oogt door de roest niet bepaald nieuw, maar het is toch de eerste keer dat dit schip en een schip van deze klasse naar zee gaat.



Duidelijk is ook dat de voor de navigatie noodzakelijke navigatieradar wel is geïnstalleerd, maar dat het Bofors 40mm kanon en de NS50-radar van Thales nog niet volledig of niet zijn geplaatst. De focus ligt bij zo'n eerste proefvaart dan ook vooral op het kunnen varen.

Na de geslaagde eerste test gaat men in België verder met de uitrusting van het schip. De volgende stap is het testen van alle apparatuur. Een belangrijke rol is straks weggelegd voor nieuwe drones die onderdeel uitmaken van de uitrusting van de mijnenjagers, die vanuit Zeebrugge gaan opereren.



Drones
Ook op het gebied van drones is er nieuws te melden. In Den Helder wordt sinds gisteren namelijk de USV90 van Exail, de varende drone die de onderwaterdrones naar het gebied met mijnen moet brengen, getest.

"De varende drone is een oefen- en testplatform en wordt het komende jaar uitvoerig door de Mijnendienst getest en beproefd. Dat gebeurt in eerste instantie met bemanning aan boord. Daarna wordt de USV90 op afstand bestuurd en onbemand ingezet. Op termijn moet deze zelfs autonoom varen en navigeren", schrijft Defensie.

Uiteindelijk moeten de schepen met de grotere Inspector 125 gaan varen.

Oostende
De ruimte voor de RHIB (snelle boot) is verlicht en valt op, maar rechts daarvan is de grote deur naar de hangar van de drones te zien. Om de varende drone overboord te zetten, gaat deze deur open en wordt de drone zijwaarts in het water gelaten. (Foto: Belgische marine)

Vertraging
De mijnenbestrijdingsvaartuigen worden gebouwd door het consortium Belgium Naval & Robotics, bestaande uit Naval Group en Exail. In totaal zullen er twaalf schepen gemaakt worden, waardoor zowel België als Nederland zes nieuwe schepen aan zijn vloot toe kan voegen. Andersom is Nederland verantwoordelijk voor de bouw van de nieuwe ASW-fregatten, waarvan de helft richting België gaat.

De bouw van de mijnenbestrijdingsvaartuigen heeft al meerdere keren vertraging opgelopen. Zo zou de Oostende in december 2024 opgeleverd worden, maar dit is uitgesteld naar augustus 2025. Ook de Vlissingen, het eerste schip voor Nederland, liep zes maanden vertraging op en staat nu gepland voor het voorjaar van 2026.

In mei was door het consortium uitstel gevraagd voor de eerste twee schepen. Als reden voor de vertraging werden onder andere Covid-19, de oorlog in Oekraïne, arbeidstekorten en de energie- en grondstoffencrisis aangedragen.

Ook voor het derde en vierde schip is inmiddels een alternatieve tijdlijn opgesteld, al gaat het hier om een vertraging van maximaal twee maanden. De Tournai en de Scheveningen staan nu op de rol om in het voorjaar en het najaar van 2026 opgeleverd te worden.

Daarna volgen voor België de Brugge, de Liège, de Antwerpen en de Rochefort. Voor Nederland staan de IJmuiden, de Harlingen, de Delfzijl en de Schiedam op de planning. Halverwege 2030 moeten alle twaalf de mijnenjagers opgeleverd zijn.

De uitgefaseerde mijnenjagers zijn inmiddels al beloofd aan Oekraïne. In mei deed Marineschepen.nl al navraag hiernaar en toen werd gesteld dat de vertraging deze belofte niet in de weg zal zitten.

Tobias Auteur: Tobias Kappelle
Tobias werkt sinds augustus 2020 als freelance journalist voor Marineschepen.nl. Daarnaast is hij vooral actief in de sportjournalistiek bij onder andere AD Sportwereld, Eurosport en Hockey.nl. Tobias studeerde Geschiedenis en Bestuurs- en Organisatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht en deed een master Media & Journalistiek aan de Erasmus University Rotterdam.


comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram
Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Bouw IJmuiden van start
Op bezoek bij dronebouwer

Mijnenbestrijders komen later

Mijnenbestrijdingsvaartuigen