Het tweede vliegkampschip van China, Type 001A, gaat binnen afzienbare tijd proefvaren. Dat zeggen Chinese media. Het schip is het eerste vliegkampschip dat volledig in China is gebouwd.
Type 001A, het tweede Chinese vliepkampschip, in augustus 2017. (Foto: GG001213/ CC 1.0)
De bouw van de 001A, zoals het schip formeel nog altijd wordt genoemd in China, gaat zeer voorspoedig. Twee jaar geleden werd bekend gemaakt dat de nieuwe carrier gebouwd zou worden, toen was het schip al bijna een jaar in aanbouw. Ruim twee jaar nadat de bouw was begonnen, werd het schip in april 2017 te water gelaten.
Als de carrier inderdaad binnenkort naar zee vertrekt is dat binnen drie jaar na de start van de bouw. Dat is behoorlijk snel. Ter vergelijking: de Italiaanse carrier ITS Cavour (2008) ging vijf jaar na de kiellegging voor het eerst naar zee, het Spaanse vliegkampschip SPS Juan Carlos I (2010) na vier jaar en de grotere HMS Queen Elizabeth (2017) pas na acht jaar.
Wat meespeelt is dat het nieuwe Chinese vliegkampschip niet veel afwijkt van de eerste Chinese carrier Type 001 Liaoning, maar het is wel het eerste in eigen land gebouwde vliegdekschip.
Zoals bekend is China voorlopig niet klaar met vliegkampschepen. De bouw van Type 002, een compleet nieuw ontwerp vliegkampschip, liep wat vertraging op maar zou rond deze tijd moeten zijn begonnen. Dat schip is met een waterverplaatsing van 85.000 ton veel groter dan de eerste twee carriers en vergelijkbaar met de Amerikaanse Nimitz- en Fordklasse vliegkampschepen. Het vierde schip, Type 003, staat ook al in de planning.
Kwallen
Hoewel de razendsnel uitbreidende Chinese vloot behoorlijk wat indruk zal maken op de regio, moet de marine eerst korte metten zien te maken met een niet te onderschatten tegenstander: kwallen. De Chinese kustwateren zijn vergeven van deze onderzeese dieren, die al voor grote problemen hebben gezorgd met het eerste vliegkampschip Liaoning.
De kwallen worden namelijk door het vliegkampschip opgezogen in de inlaten en zorgen voor verstopping van het koelsysteem, volgens de South China Morning Post. Het kost uren tot dagen om de kwallenpulp uit de systemen te krijgen. Chinese wetenschappers zijn daarom bezig met onderzoek naar de vernietiging van de kwallen voor het schip. Eén methode is om een sleepboot met daarachter een net met vlijmscherpe messen voor de carrier uit te laten varen, de kwallen (en andere dieren die er in terecht komen) worden dan in stukjes van 3 cm gehakt zodat ze te behapstukken zijn voor de aanstormende 001 of 001A carriers. Tevreden zijn de onderzoekers nog niet: de tentakels kunnen ook op stranden aanspoelen en een gevaar vormen voor badgasten.
Voor de nieuwe carrier komen ook deze gevaren snel dichterbij. Het schip zal echter pas in 2019 in dienst worden gesteld.