Marineschepen.nl
 
   
 

Radar Terma geselecteerd voor nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 25-02-2021 | Laatst aangepast: 25-02-2021


De nieuwe Belgische en Nederlandse mijnenbestrijdingsvaartuigen zullen voorzien worden van Scanter 6000-radars van Terma. Dat maakt het Deense bedrijf vandaag bekend. Nederlandse marine gaat voor het eerst met Terma-radars varen.

mijnenjager
Illustratie van de nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen. De Terma Scanter 6002 is de radar voor de mast met de grijze bol van de Thales NS50 radar. (Beeld: Naval Group)

Medio januari werd het contract door de Franse scheepswerf Kership (joint venture van Naval Group en Piriou) met Terma getekend voor de levering van radars uit de Scanter 6000-serie en om precies te zijn de Scanter 6002. Deze Scanter 6002 is een 2D-radar voor zeebeeld en voor laag vliegende doelen, in alle weersomstandigheden.



De radar is, zo laat Terma weten, speciaal ontwikkeld om de kloof tussen de standaard navigatieradars en de dure militaire radarsystemen te dichten. "De radar biedt unieke mogelijkheden voor geavanceerde navigatie, luchtbeeldopbouw, inclusief helikopterdirectie, en het volgen van kleine contacten zoals varende drones of jetski's dicht bij het schip tot aan de horizon." De Scanter zal naar verwachting dus een belangrijke rol gaan spelen in het controleren van de varende en vliegende drones van de mijnenbestrijdingsvaartuigen.



De Scanter 6002 is een radar uit de Scanter-familie die in 2002 door Terma werd ge´ntroduceerd. Naast de 6000-serie voor de middellange afstanden, heeft Terma radars voor de lange afstand (4600) en de korte afstand (2600). Hoewel het Rotterdamse havenbedrijf in de jaren '50 bijgedragen heeft aan belangrijke innovatie van het Deense bedrijf, en Terma de Rotterdamse haven nog altijd als klant heeft, heeft de Nederlandse marine nooit eerder met een Terma-radar gewerkt. Aanvankelijk had Terma de Scanter 4603 voorgesteld aan Naval Group.

Terma
De Terma Scanter 6002 aan boord van het Deense marineschip KDM Esbern Snare bij het verlaten van de haven van Amsterdam. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Terma heeft de Scanter 6002 ook geleverd aan de Franse marine (o.a. vliegkampschip Charles de Gaulle en FREMM-fregatten), de Duitse en Deense marines (Iver Huitfeldtklasse en Absalonklasse fregatten), en de radars zullen ook aan boord van de toekomstige Britse Type 26 en Type 31 geplaatst worden.



Terma
Close-up van de eerder getoonde illustratie. Tussen de twee radars is een navigatieradar te zien. (Beeld: Naval Group, tekst: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Tweede radarcontract na Thales NS50
Het contract met Terma volgt nadat eerder het contract met Thales Nederland werd gesloten, in januari, voor twaalf NS50 radars. Op de nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen komen dus zowel de NS50 als de Scanter 6002-radar. Deze radars vullen elkaar aan en lijkt de NS50, dat een bereik heeft van 180 km, meer de rol van volumezoekradar op zich te nemen en de Scanter iets dichter rondom het schip het werk te doen. De NS50 dient tevens als vuurleidingsradar, de Scanter 6002 heeft die optie niet.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen

Terma wil aan boord Nederlandse schepen