Het kort geding dat de Duitse werf thyssenkrupp Marine Systems (tkMS) aanspande tegen het gunningsbesluit van het kabinet, dient op woensdag 26 juni bij de rechtbank in Den Haag. Dat laat een woordvoerder van de betreffende rechtbank weten na vragen van Marineschepen.nl.
De tkMS-stand op een beurs in Parijs. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Twee weken nadat demissionair staatssecretaris van Defensie Christophe van der Maat in Den Helder bekend had gemaakt dat het Franse Naval Group de voorlopige winnaar is van de aanbesteding, diende tkMS bezwaar in. Dat bleek op 12 april toen de bezwaartermijn afliep. Saab-Damen koos ervoor om niet naar de rechter te stappen. Tot de uitspraak van de rechter is geweest, kan Defensie geen contract tekenen met een werf.
tkMS had eerder aangegeven niet inhoudelijk in te willen gaan op de zaak zolang deze bij de rechter ligt. Toch is er in de afgelopen weken meer informatie over naar buiten gekomen. Zo is een belangrijk verschil tussen het Zweedse en Duitse resultaat dat de Zweedse offerte als tweede eindigde, maar de Duitse aanbieding als ongeldig werd verklaard. Zoals Marineschepen.nl en de Volkskrant afgelopen donderdag al schreven kon de Duitse werf niet aan alle eisen voldoen en had tkMS dit vooraf ook kenbaar gemaakt.
Wat exact het bezwaar van tkMS is, is niet bekend. Een inmiddels bekend kritiekpunt van de Duitse scheepsbouwer is wel dat Defensie is afgeweken van de plannen voor een MOTS evolved-onderzeeboot. Zoals Rob de Jong, voorzitter van de Onderzeebootraad, in januari 2020 zei: "Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat deze onderzeeboot ontwikkeld gaat worden. Het is een bestaande military off the shelf- onderzeeboot waar aanpassingen op gedaan worden. En aanpassingen zijn iets anders, minder ingrijpend dan ontwikkelingen".
Om tal van redenen was tkMS er veel aan gelegen om dicht bij het ontwerp van de 212CD te blijven. tkMS bouwt momenteel 212CD-onderzeeboten voor Duitsland en Noorwegen. In de eerste jaren werd ook dat ontwerp voorgesteld aan Nederland, later werd een aangepaste versie getekend. Deze 212CD E is in de basis gelijk aan de 212CD, maar is iets aangepast om te kunnen voldoen aan de Nederlandse eisen.
tkMS heeft er niet voor gekozen om een voor Nederland aangepaste 216 aan te bieden. De 216 was in 2013 door het Duitse bedrijf aangeboden aan Australië, maar verloor de aanbesteding van Frankrijk dat een aangepaste Barracuda aanbood. De 216 was een ontwerp dat in de basis veel dichter bij de Nederlandse wensen ligt en in het verleden is door experts bij de marine tegen Marineschepen.nl gezegd dat dat ontwerp beter zou passen. Deze boot, van 90 meter met een waterverplaatsing van 4.000 ton en een verticale lanceerinrichting, is echter niet in een verder stadium gekomen dan van een concept-ontwerp.
Het kort geding begint op 26 juni om 11:00 uur. De zaak dient achter gesloten deuren; pers en publiek hebben geen toegang.
Auteur: Jaime Karremann Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.