Marineschepen.nl
 
   
 

Zeker drie Nederlandse werven ge´nteresseerd in bouw nieuwe ondersteuningsschepen marine


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 14-02-2023 | Laatst aangepast: 14-02-2023


Het is nog stil rond de vervanging van de 'hulpvaartuigen'; het project rond de acht schepen die in de plaats van de huidige tien ondersteuningsschepen van de marine moeten komen. In juni vorig jaar werd de B-brief naar de Tweede Kamer gestuurd en in 2024 moet de winnende werf bekend worden. De aanbesteding die al van start had moeten gaan, lijkt pas over enkele maanden te gaan beginnen.

hulpvaartuigen
Ter illustratie. De daadwerkelijke ontwerpen komen van de werven. (Beeld: DMO)

Uit diverse gesprekken die Marineschepen.nl de afgelopen maanden heeft gevoerd, blijkt dat er in ieder geval drie, en mogelijk vijf werven zijn die ge´nteresseerd zouden zijn in de aanbesteding. De twee bekende namen zijn Damen en IHC. Thecla Bodewes Shipyards heeft in een reactie op vragen van deze site geantwoord ge´nteresseerd te zijn. De kleinere werven Holland Shipyards en Neptune Marine worden ook in verband gebracht met het project.



Holland Shipyards heeft Marineschepen.nl vanmiddag laten weten wel naar de aanbesteding te hebben gekeken, maar besloten er niet op in te schrijven. Neptune Marine heeft niet gereageerd.

De Defensie Materieel Organisatie (DMO) heeft gezegd niet inhoudelijk te willen reageren.

Marineschepen.nl had via andere bronnen begrepen dat Defensie de interesse bij scheepswerven in het project gepeild had. De verwachting was dat de aanbesteding in 2022 opgestart zou worden en dat het aantal deelnemende werven eind 2022 teruggebracht zou worden van vijf of meer naar drie.

Dat is echter nog niet gebeurd. Het wachten is nog op de start van de aanbesteding en op de selectiecriteria. Vervolgens zal, deze zomer, het aantal deelnemende werven teruggebracht moeten worden naar drie partijen. Deze drie krijgen dan de zogenaamde Request for Quotation (RFQ) ofwel de offerte-aanvraag.


Zr.Ms. Mercuur tijdens de Marinedagen in juli 2022.

Vervanging hulpvaartuigen
Het torpedowerkschip Zr.Ms. Mercuur, de twee hydrografische opnemingsvaartuigen, de Pelikaan, opleidingsschip Van Kinsbergen en de duikvaartuigen. Dit zijn totaal tien schepen die in de periode 1987-2003 in dienst zijn gesteld. Al deze schepen moeten vervangen worden in het project 'vervanging hulpvaartuigen'. In 2020 werd bekend dat die vervanging in ÚÚn keer moest gebeuren en dan het liefst gebaseerd op commercieel beschikbare schepen. Het commercial off the shelf-idee zagen we in de B-brief niet meer terug. Wel een reductie in aantal schepen van tien naar acht en een opsplitsing in vier grote schepen en vier kleine. De vier zeegaandeschepen zijn ook opgedeeld: twee schepen worden voor hydrografische werkzaamheden en werkzaamheden als torpedowerkschip gebouwd, de andere twee als Caribisch ondersteuningsschip en opleidingsschip.



Nederlandse bouwers
DMO is momenteel bezig met de selectiecriteria, dus daar valt nog weinig over te zeggen. In de brieven die naar de Kamer waren gestuurd staan echter wel aanknopingspunten. Zo staat in de B-brief dat Defensie van plan is om, op basis van 'artikel 346' een aanbesteding op te starten tussen Nederlandse bouwers. Met deze aanbesteding hoopt Defensie, zo staat in de brief, een "impuls [te] geven aan de ontwikkeling van klimaatneutrale technologie in Nederland door op te treden als de eerste klant van de Nederlandse industrie van deze technologie".

De interesse in deze opdracht bij Thecla Bodewes Shipyards komt dan ook deels voort uit het idee om deze opdracht in Nederland te houden, zo liet een woordvoerder van het bedrijf aan Marineschepen.nl weten. Thecla Bodewes Shipyards, dat locaties heeft in Harlingen, Kampen en Meppel, bouwt normaliter coasters (zeeschepen die langs de kust varen), duwboten, rondvaartboten en binnenvaartschepen. Het bedrijf kan schepen van maximaal 135 meter bouwen.

Ook Neptune Marine uit Hardinxveld-Giessendam bouwt vooral (heel) kleine zeeschepen zoals crewtenders, maar ook sleepboten en pontons. Of deze werf zich wil inschrijven voor het totale pakket van acht schepen, is niet waarschijnlijk zeker gelet op de huidige portfolio en de uitdagende methanol-module. Mogelijk dat Neptune Marine, als ze daadwerkelijk ge´nteresseerd zijn, zich zal richten op het deel van het project met de kleinere schepen.

Bovenstaande werven hebben geen marinebouw-ervaring. Dat geldt niet helemaal voor Royal IHC, dat grote en complexe commerciŰle zeeschepen bouwt, diverse kleinere reparatie- en ontwerpopdrachten voor de marine heeft gekregen en binnen de marinewereld vooral bekend is geworden als partner van het Franse Naval Group in de strijd om onderzeeboten. Voorgangers van IHC hebben wel het Nieuw-Zeelandse schip HMNZS Canterbury en de mijnenjagers van de Alkmaarklasse gebouwd. IHC richt zich met de tak IHC Defence sinds kort wel weer op marineopdrachten.

Damen en voorganger De Schelde hebben een groot deel van de huidige ondersteuningsschepen voor hun rekening genomen. Damen heeft in 2016 de MRAV-familie (Multi Role Auxiliary Vessels) gepresenteerd; dit is een reeks marineschepen gebaseerd op commerciŰle componenten voor uiteenlopende doelstellingen waaronder hydrografische opnemingen, duikoperaties en werkzaamheden met torpedo's. Van deze ontwerpen is voor zover bekend geen schip verkocht. Of Damen dit ontwerp daadwerkelijk als basis zal gebruiken voor een ontwerp, mocht het bedrijf uit Gorinchem worden geselecteerd, is niet bekend.

De maandelijkse nieuwsbrief van Marineschepen.nl

Lees hier meer over de inhoud van de nieuwsbrief

Methanol
Een lastige kluif binnen het project is de methanol-module. In de brief van juni 2022 staat dat de nieuwe schepen motoren moeten hebben die op zowel diesel als methanol kunnen draaien. Methanol is weliswaar goedkoper dan diesel, maar is giftig en gevaarlijker door de lagere ontbrandingstemperatuur. Er zijn daardoor meer veiligheidsmarges nodig, zoals een cofferdam (dubbelwandige bescherming). Ook is er veel meer ruimte nodig omdat er meer methanol mee moet om hetzelfde bereik te kunnen halen, de schepen zullen dus groter moeten worden.

De commerciŰle schepen die momenteel al op methanol varen doen dat, volgens Defensie in de B-brief, met een constante snelheid. Die motoren zijn voor de nieuwe marineschepen niet geschikt en zullen dus nog ontwikkeld moeten worden, erkent DMO.

De nieuwe bouwer moet in 2024 bekend worden. Het is niet zeker of dit opschuift door het later starten van de aanbesteding.

Jaime Auteur: Jaime Karremann
Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.




comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Bouwer in 2024 bekend

Vervanging hulpvaartuigen ineens