Vanochtend heeft Zr.Ms. Rotterdam het dok van Damen Shipyard in Amsterdam verlaten en naar Den Helder gesleept. Het is een mijlpaal in het onderhoud en instandhoudingsprogramma van het LPD.
Zr.Ms. Rotterdam wordt tijdens vertrek uitgezwaaid door personeelsleden die de afgelopen maanden aan het schip hebben gewerkt. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Met drie sleepboten werd het 166 meter lange marineschip uit het dok in Amsterdam-Noord getrokken en naar Den Helder gesleept. Het transport is in handen van de Dienst Materiële instandhouding (DMI). De hele voortstuwingstrein van het LPD is aan boord, maar wordt niet opgestart omdat daar een geoefende bemanning voor nodig is. Op dit moment wordt de RDAM bemand door slechts een twintigtal personen.
Met het vertrek van de Rotterdam is een einde gekomen aan een intensieve eerste helft van de midlife-update. De Rotterdam arriveerde in februari in Amsterdam, toen was het projectteam van DMI al een jaar bezig. Overigens was men bij de Defensie Materieel Organisatie (DMO) al veel langer bezig. Dat betrof echter de modificaties die benodigd waren voor het instandhoudingsprogramma.
Hoewel het groot onderhoud niet veel anders was dan anders, maakte het instandhoudingsprogramma het project bijzonder. Dat zegt Marvin Gleijm, scheepscoordinator Groot Grijs van DMI, tegen Marineschepen.nl tijdens het vertrek van de Rotterdam. DMI is verantwoordelijk voor schepen in onderhoud en dus ook voor dit project dat deels in een commercieel dok moest gebeuren omdat het LPD te groot is voor de dokken in de marinehaven.
Het pittoreske Amsterdam-Noord is maandenlang het beeld geweest vanaf de brug van de Rotterdam. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Er moet nog veel aan het schip gewerkt worden, dus de dekken en schildjes blijven nog even ingepakt. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
De Rotterdam heeft twee nieuwe masten gekreken. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Twintig jaar lang stond deze mast op het LPD, nu ligt het op de kant. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
De Rotterdam bleef wel langer dan gepland in Amsterdam. Gleijm: "We hebben wat vertraging opgelopen door de complexiteit van het project. Vooral het IP was een grote klus en dat hebben we hier niet helemaal kunnen afronden."
Er is de afgelopen maanden uiteraard wel heel wat werk verricht. "Op gebied van staalbouw, dus het casco, is er ontzettend veel gedaan. Het staal is onderhouden, het schip is geverfd, de schroefassen zijn er uit geweest en na onderhoud weer teruggeplaatst, de masten zijn vervangen, de commandocentrale en de radio zijn verbouwd. Ook het nieuwe ballastreinigingssysteem is geïnstalleerd. Als het goed is gaat het schip pas over vier jaar het dok weer in."
Oorspronkelijk stond de inbedrijfstelling gepland in december. "Met het platform gaan we dat wel halen, maar het IP-deel is eind maart af."
In Den Helder moet dan ook nog het nodige worden gedaan, vooral op gebied van de sensoren, wapens en commandosystemen (Sewaco). Daar wordt de nieuwe radar geplaatst, de satcom-bollen, de apparatuur in de vernieuwde commandocentrale en radio.
De Rotterdam krijgt behalve een nieuwe radar, ook een Gatekeeper. Dit is een HD-camerasysteem van Thales dat het commando continu van beeld moet voorzien rondom het schip. Daarom is een camera in de opbouw onder de brug gebouwd en kijken drie camera's naar de zijkant en achteren.
Ondertussen dient het volgende grote project zich al aan. Zr.Ms. Karel Doorman gaat volgend jaar voor het eerst in onderhoud, dan zal ook dat schip in Amsterdam of Rotterdam worden gedokt.
Maar eerst moet Zr.Ms. Rotterdam haar nieuwe vorm weer terugkrijgen. Half september gaat dat gebeuren met het plaatsen van de nieuwe Thales NS106-radar.
Het dok is weer vol, de sleepboten zijn er, de loods is aan boord en de Rotterdam is klaar voor vertrek. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
(Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
(Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Het team van Damen en DMI kijkt toe hoe de Rotterdam achteruit het IJ op wordt gesleept. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Dan wordt van sleepboot gewisseld. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Op naar Den Helder. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)