Marineschepen.nl
 
   
 

Rusland gaat twee helikoptercarriers bouwen


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 28-05-2020 | Laatst aangepast: 28-05-2020


Het Russische ministerie van Defensie heeft een contract getekend voor de bouw van twee helikoptercarriers. Rusland wil al langer dergelijke schepen voor amfibische operaties, het had bij Naval Group twee Mistralklasse helikoptercarriers gekocht, maar die werden door de oorlog in Oekraïne niet geleverd. De Russische marinebouw mag nu zelf aan de slag.

LHD
Een van de Russische ontwerpen uit 2015. (Foto: Artem Tkachenko)

In 2026 moet het eerste van de twee 'universele landingsschepen' (letterlijk vertaald uit het Russisch) in dienst worden gesteld. Op 22 mei werd daarom een contract getekend met de scheepswerf Zaliv op de Krim. Daar zullen de twee schepen gebouwd worden die een lengte moeten krijgen van 220 meter en een waterverplaatsing van 25.000 ton. De Project 23900-schepen moeten ruimte bieden aan helikopters, tanks of andere voertuigen en landingsvaartuigen; 900 mariniers moeten ze aan land kunnen zetten. Volgens het Russische staatspersbureau TASS zijn de totale kosten 100 miljard roebel (1,28 miljard euro) en zal de bouw in de komende weken beginnen.



De Russische wens om helikoptercarriers in de vloot op te nemen is er al langer. In 2009 was het toen splinternieuwe amfibische transportschip Zr.Ms. Johan de Witt nog in Sint Petersburg om de Russen te laten zien wat de Nederlandse marinebouw kon leveren. Uiteindelijk won het Franse Naval Group (toen DCNS) de strijd en Moskou bestelde in 2010 vier helikoptercarriers van de Mistralklasse. Niet iedereen was daar blij mee, zo maakten Litouwen en Georgië zich zorgen dat deze schepen tegen hen gebruikt zouden worden. Ook binnen de NAVO was er de vrees dat gevoelige informatie en apparatuur in Russische handen zou vallen. En de Russische werven waren vanzelfsprekend ook niet bepaald gelukkig.



Op het moment dat het eerste schip zo goed als af was en de Russische aanloopbemanning in Frankrijk zich voorbereidde op het eerste NAVO-schip in Russische dienst ooit, brak de oorlog in Oost-Oekraïne uit. Dat was in 2014. Na maanden gesteggel besloot Frankrijk dat Naval Group af moest zien van de deal, de schepen werden niet aan Rusland geleverd maar aan Egypte verkocht.

Rusland liet het er niet bij zitten en zo'n zeven maanden nadat het Franse besluit definitief was, werden twee Russische ontwerpen gepresenteerd. Een van 14.000 ton en een van 24.000 ton. Nu, vijf jaar later, is het ontwerp ver gegnoeg om aan de bouw te beginnen en is het contract getekend.



De schepen worden gebouwd in Kertsj (Kerch), aan de oostkant van de Krim nabij de inmiddels beruchte Kertsj Straat die het geannexeerde eiland verbindt met Rusland. De keuze voor de Zaliv-werf in Kertsj en niet de werf in de Oostzee die had meegebouwd aan de Mistral, zou volgens Russische media te maken hebben met dat de andere werven het druk hebben en dat men op de Krim meer werkgelegenheid wil creeëren. Daarnaast beschikt de Zaliv-werf over een droogdok van 360 meter.

De verwachting is dat de schepen dezelfde namen zullen krijgen als de Mistral-schepen: Sevastopol en Vladivostok.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Mistralklasse