Rusland is niet tevreden over de prestaties van de patrouilleschepen van de Bykovklasse. Volgens de Russische marine beschikken de schepen over onvoldoende zeewaardigheid, te lichte bepantsering, te zwakke luchtafweerwapens en zijn de krachtcentrales te kwetsbaar. Rusland heeft zodoende besloten niet over te gaan tot de koop van zes extra patrouilleschepen type 22160, zoals de schepen van de Bykovklasse in Rusland bekend staan.
Pavel Derzhavin van de Vasily Bykovklasse. De Project 22160 schepen zijn 94 meter lang en hebben een bemanning bestaande uit 80 personen. De schepen hebben een 76mm kanon als belangrijkste bewapening en zijn dus niet geschikt voor het hoogste geweldspectrum. (Foto: Russische marine)
Vooral de gebrekkige luchtverdediging wordt als een serieus probleem gezien. Op dit moment bestaat de luchtverdediging voor het grootste deel uit vier Igla-S MANPADs per schip. Dit zijn draagbare surface-to-air-missile wapens, deze worden vanaf de schouder gelanceerd. Dergelijke wapens zijn niet geschikt voor verdediging tegen raketten.
Ook is er bij het ontwerp de mogelijkheid gecreëerd om Shtil-1 MR-ADS Bukraket-systemen op de schepen te gebruiken. De Russische marine koos er echter voor om deze systemen niet te installeren en de ruimte in te zetten voor het creëren van vertrekken voor de bemanning.
Landsystemen op het patrouilleschepen
Om de luchtverdediging van de schepen toch op niveau te houden, proberen de Russen de schepen nu te versterken op ongebruikelijke wijze. Zo is er op het helikopterdek van de Pavel Derzhavin een Tor-M2KM geïnstalleerd. De verwachting is dat alle in dienst gestelde schepen van de Bykovklasse met dit systeem uitgerust zullen worden.
De Tor-M2KM is een door de Sovjet-Unie ontworpen wapensysteem dat als doel heeft dreigingen uit de lucht te elimineren. De luchtdoelraketten zijn in staat om vliegtuigen, helikopters, kruisvluchtwapens en onbemande luchteenheden uit te schakelen.
Het probleem is echter dat de Tor-M2KM een systeem is dat bedoeld is voor gebruik op het land. Het overzetten van landsystemen op een schip gaat niet zonder slag of stoot en niet elk systeem is daar geschikt voor. De apparatuur is mogelijk niet voldoende voorbereid op zaken als trillingen en bewegingen van het schip en de systemen kunnen kwetsbaar zijn voor het zoute zeewater.
Geen extra serie schepen van de Bykovklasse
De patrouilleschepen van de Bykovklasse zijn nog relatief jong en daarom is het enigszins verrassend dat er zo vroeg al problemen ontstaan. Het eerste schip, de Vasily Bykov, werd in januari 2018 in dienst gesteld en inmiddels zijn vier van de zes schepen actief. De verwachting is dat het laatste schip in 2023 in dienst wordt gesteld.
Omdat Rusland dus zeer ontevreden is over de tactische en technische kenmerken bij gevechtssituaties zal men een extra serie van zes schepen van de Bykovklasse weigeren. De serie zal dus eindigen met de levering van het laatste patrouilleschip van het project 22160 in 2023. De schepen zijn allemaal afkomstig van de Zelenodolsk scheepswerf in Rusland of de Zaliv scheepswerf in Oekraïne.
Andrey Dyachkov, algemeen directeur van ontwerper JSC Severnoye Design Bureau, zei eerder nog dat de schepen voldoen aan de vooraf gestelde eisen: “De eerste zes schepen zijn gebouwd in overeenstemming met de referentievoorwaarden die zijn uitgegeven door de Russische marine. Voor de doelen en taken die voor deze vloot zijn bepaald is gekozen voor de optimale samenstelling van wapens en uitrusting op de schepen.”