Het Russische vliegkampschip Admiral Kuznetsov zal met het Russische vlootverband ergens in de komende weken weer door de Noordzee varen. De Kuznetsov was de afgelopen maanden nabij Syrië en zal terugkeren naar thuisbasis Severomorsk in Noord-Rusland.
Een Su-33 Flanker van de Russische marineluchtvaartdienst stijgt op vanaf de Admiral Kuznetsov in de Middellandse Zee. (Foto: Russische Ministerie van Defensie)
Vorige week maakte Rusland bekend dat het vliegkampschip Admiral Kuznetsov terug zal keren naar de thuishaven. Samen met de escorteschepen, de kruiser Pjotr Veliky, twee Udaloyklasse destroyers, de tanker Osipov en sleepboot Nikolay Chiker, is de Kuznetsov inmiddels aan de thuisreis vanaf Syrië begonnen. Desondanks blijft Rusland actief rond Syrië, mede dankzij de Russische luchtmachtbases aldaar en de -binnenkort uit te breiden- Russische marinehaven Tartus.
Maand varen
Wanneer de groep-Kuznetsov in Severomorsk verwacht wordt is niet bekend gemaakt. Bij de heenreis in oktober deed het eskader een maand over de kleine 5.000 zeemijlen. Mede door de sleepboot lag de maximale snelheid van het eskader niet hoger dan zo'n 10 knopen. Met dat tempo moet het Russische verband over anderhalve week tot twee weken op de Noordzee verschijnen.
De Kuznetsov arriveerde half november in de wateren bij Syrië. Daar namen de vliegtuigen deel aan bombardementen op Syrië. Volgens de Russische berichten zijn er meer dan 400 sorties uitgevoerd door de marinevliegtuigen. Daarbij werd echter niet vermeld of dat vanaf zee of land gebeurde, want al vrij snel na aankomst circuleerden op internet foto's van de marinevliegtuigen die vanaf de luchtmachtbases in Syrië zelf zouden opereren.
Successen en mislukkingen
Een groot tactisch succes is de inzet van de Kuznetsov waarschijnlijk niet geweest. Het Russische vliegkampschip was op propagandagebied wel iets succesvoller, de passage door de Noordzee werd door vele marineschepen en media gevolgd en maakte aanvankelijk indruk. (Nederland had geen operationeel fregat in de buurt, en het Belgische fregat Leopold I nam de honeurs waar.) De dikke zwarte rookwolken uit schoorsteen van de Kuznetsov werden een smet op het blazoen, zeker toen foto's van de slecht niet onderhouden stoomketels openbaar werden via social media kanalen van bemanningsleden.
Ook de twee ongelukken met vliegtuigen deden afbreuk aan het onkwetsbare beeld dat Rusland van de carrier group wilde neerzetten. Al komen ongelukken op ieder vliegkampschip voor, het stond in dit geval haaks op de imagocampagne. In beide gevallen had de crash plaats tijdens de landing. Op 14 november stortte een Mig-29KUBR in zee toen het de landing wilde inzetten, NAVO-marineschepen boden tevergeefs hulp aan. Het tweede ongeluk had begin december plaats toen een Su-33 Flanker bij de tweede landingspoging van het vliegdek schoof nadat de remkabel geknapt was. In beide gevallen konden de vliegers gered worden.
Als de Admiral Kuznetsov is teruggekeerd in Severomorsk zal het levensverlengend onderhoud krijgen (voor modernisering is geen tijd en geld). De carrier moet tot zeker 2025 mee, dan moet het nieuwe vliegkampschip in gebruik worden genomen.