Marineschepen.nl
 
   
 

Saab en Damen willen onderzeebootontwerp ook aanbieden aan Canada


Door: Tobias Kappelle
Bericht geplaatst: 07-03-2024 | Laatst aangepast: 07-03-2024


Damen Shipyards en Saab zijn overeengekomen dat de nieuwe expeditionaire C-718 onderzeeboot ook geŽxporteerd zal worden. De twee bedrijven werken al sinds 2015 samen aan het project en willen de onderzeeboot uiteindelijk ook aan Canada aanbieden.

C718
Illustratie van de C-718. (Beeld: Saab)

Al negen jaar werken Damen en Saab samen met het oog op de aanbesteding voor Nederlandse onderzeeboten. Voor de Nederlandse Onderzeedienst stellen de partners de C-718 voor, een onderzeeboot met een groot bereik dat geschikt is om ook ver van huis geheime operaties uit te voeren.



Canada is dan een logische klant, omdat Canada samen met Nederland en (nu nog) AustraliŽ een van de weinige landen is die met hun dieselelektrische onderzeeboten ver van huis opereren. Vandaar dat Canada in de jaren negentig ook geÔnteresseerd was in een Canadese variant van de Walrus, maar uiteindelijk de Britse Upholder tweedehands kocht (wat niet goed uitpakte). De Canadese Victoriaklasse moet worden vervangen en Canada zegt twaalf nieuwe onderzeeboten te willen.

Mochten zowel Nederland als Canada voor eenzelfde type onderzeeboot kiezen, is dat voor de gelijkgestemde onderzeediensten interessant, zo is de gedachte. Of het zover komt is maar de vraag. Nederland lijkt op weg naar een gunning van de onderzeeboten aan het Franse Naval Group. Of Canada wel toehapt, is nog niet bekend, dat project bevindt zich nog in de beginfase.



Het zou voor Saab niet de eerste keer zijn dat een onderzeeboot zijn weg naar het buitenland vindt. Op dit moment varen, naast de Zweedse marine, ook de Australische, Japanse en Singaporese marine met onderzeeboten van Saab.

Damen gaat ervan uit dat deze ontwikkeling zeer gunstig is voor de werkgelegenheid op lange termijn van de Nederlandse marinebouw. Damen werkt, naast Saab, samen met meerdere Nederlandse partners bij dit project en krijgt ook steun vanuit het Verenigd Koninkrijk die, naar alle waarschijnlijkheid, de gewilde Thales UK 2076-sonar aanbiedt. Deze sonar werd eerder al exclusief aan Saab en Damen gegund. De basisconfiguratie van de C-718 biedt bovendien een Lockheed Martin Combat Management System. Lockheef Martin ontwikkelde ook voor Canadese eenheden het CMS.

Johansson en Damen
CEO van Saab Micael Johansson en de CEO van Damen Shipyards Arnout Damen ondertekenen de overeenkomst. (Foto: Damen)

Blekingklasse
Het ontwerp van de C-718 is gebaseerd op de Zweedse A26 onderzeeboten, ook wel Blekingklasse genoemd. Dit zijn twee door Saab ontwikkelde moderne onderzeeboten, die momenteel nog in aanbouw zijn.

De onderzeeboten van de Blekingklasse zijn 62 meter lang, 6,4 meter breed en 6 meter hoog. Er is een waterverplaatsing van 1900 ton onder water en de maximale snelheid boven water ligt op twaalf knopen.

Het staal van de A26 onderzeeboten werd in 2015 gesneden. De originele planning was dat de A26 onderzeeboten in 2022 in dienst gesteld zouden worden, maar er is sprake van veel vertraging.

Tobias Auteur: Tobias Kappelle
Tobias werkt sinds augustus 2020 als freelance journalist voor Marineschepen.nl. Daarnaast is hij vooral actief in de sportjournalistiek bij onder andere AD Sportwereld, Eurosport en Hockey.nl. Tobias studeerde Geschiedenis en Bestuurs- en Organisatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht en deed een master Media & Journalistiek aan de Erasmus University Rotterdam.


comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram
Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Finale nieuwe onderzeeboten: 9 vragen en antwoorden