Marineschepen.nl
 
   
 

Spanje wil meer onderzeeboten


Door: Tobias Kappelle
Bericht geplaatst: 04-07-2024 | Laatst aangepast: 04-07-2024


Spanje is van plan om een vijfde en zesde onderzeeboot van de S-80-klasse aan te schaffen bij scheepsbouwer Navantia. De Spaanse onderzeedienst had begin deze eeuw nog acht onderzeeboten en voer de laatste jaren met vier boten. Ook de nieuwe klasse zou oorspronkelijk uit vier stuks bestaan.

Isaac Peral
De Isaac Peral rolde in 2021 uit de hal. (Beeld: Navantia)

Navantia is al een tijdje bezig met het vervaardigen van de eerste vier onderzeeboten van de S-80-klasse. In november 2023 werd de Isaac Peral in dienst gesteld en sindsdien is de Spaanse marine druk bezig met proefvaren. Onlangs werd, met een reporter aan boord, voor tests naar minstens 130 meter gedoken.



Nummer 2 in de serie, de Narciso Monturiol bevindt zich in een vergevorderde fase, al kampt de bouw met vertraging. Aan het einde van dit decennium moeten de vier reeds bestelde onderzeeboten klaar zijn. Tegelijkertijd wordt er onderhandeld over een vijfde en zesde onderzeeboot van de S-80 klasse.



Uitbreiding vloot
Spanje kondigde eerder al publiekelijk aan de vloot uit te willen breiden als er meer budget vrij zou komen voor Defensie. Naast twee extra onderzeeboten aast de marine ook op extra F110-fregatten en amfibische transportschepen.

Ook als de vloot wordt uitgebreid, zullen alle Spaanse onderzeeboten vanuit Cartagena blijven opereren. De Spaanse vloot in Cartagena, inclusief de oppervlakteschepen, zal de komende jaren groeien van 22 naar 26 schepen.

Eerste boot van Spaanse bodem
Spanje bouwde enkele decennia samen met de voorloper van de Franse werf Naval Group onderzeeboten, maar besloot de samenwerking te beëindigen en Navantia zelf de boten te laten bouwen en ontwerpen.

Isaal Peral is de eerste volledig in Spanje gebouwde en ontworpen onderzeeboot. Navantia gaf eerder zelf aan dat er sprake was van een "historische mijlpaal die Spanje in de voorhoede van de maritieme technologie plaatst".

Eerste afvaller in Nederland
Navantia was jaren geleden één van de vier werven die in de race waren om het contract te krijgen voor de vervanging van de Walrusklasse in Nederland. De werf werd in december 2019 echter de eerste afvaller na het versturen van de B-brief.

Volgens Defensie kon men te weinig afwijken van het bestaande model. Navantia was woest en gaf aan het niet eens te zijn met de redenering van DMO. In 2022 werd nog gevraagd of Navantia terug kon keren in de race, maar hier is nooit sprake van geweest.

Van de vier oorspronkelijke deelnemers is Navantia echter de eerste die een onderzeeboot in de vaart heeft van het formaat dat Nederland zocht.

Navantia is nog wel in de race in andere landen, waaronder India en Polen.

Isaac Peral
De Isaac Peral beschikt over zes torpedobuizen. In de boegbuiskamer is ruimte voor achttien raketten of torpedo's. In eerste instantie wordt er getest met Harpoon-raketten op landdoelen en DM2A4-torpedo's tegen andere onderzeeboten. De onderzeeboot is ook geschikt voor mijnen (van Minea) en Tomahawk-kruisvluchtwapens, maar over die laatste mogelijkheid beschikken de boten nog niet.

Navantia werkt ondertussen hard aan een nieuwe luchtonafhankelijke voortstuwing (AIP). Deze is voor de eerste boten niet gereed, maar uiteindelijk zullen alle onderzeeboten deze krijgen. De boten hebben geen lithium-ion-batterijen, maar de traditionele loodzuur-accu's.

Het project van de S-80 is inmiddels al een goede twee decennia oud. Vanwege de economische crisis liep de bouw zo'n tien jaar vertraging op en in 2013 kwamen daar nieuwe problemen bij. De boot bleek 100 ton te zwaar te worden. Ook de kosten van de S-80-klasse vallen naar verluidt 2 miljard euro hoger uit dan gepland.

De Isaac Peral is 80,8 meter lang, heeft een diameter van 7,3 meter en een waterverplaatsing van 3.000 ton. De boten hebben zes torpedobuizen.

Tobias Auteur: Tobias Kappelle
Tobias werkt sinds augustus 2020 als freelance journalist voor Marineschepen.nl. Daarnaast is hij vooral actief in de sportjournalistiek bij onder andere AD Sportwereld, Eurosport en Hockey.nl. Tobias studeerde Geschiedenis en Bestuurs- en Organisatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht en deed een master Media & Journalistiek aan de Erasmus University Rotterdam.


comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram
Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Tests Spaanse onderzeeboten in volle gang