TKMS verslaat Damen en Naval Group in Brazilië


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 01-04-2019 | Laatst aangepast: 01-04-2019


De Duitse scheepswerf TKMS is in de strijd om vier korvetten voor de Braziliaanse marine als winnaar uit de bus gekomen. TKMS versloeg in de finale de Franse aanbieder Naval Group, de Italiaanse werf Fincantieri en Damen.

Tamandare
Het MEKO A-100 ontwerp voor de Braziliaanse marine. (Foto: TKMS)

De aanbesteding van de korvetten voor de Braziliaanse marine begon in december 2017. Negen bedrijven dienden hun voorstellen in. Behalve de vier finalisten, deden de Britse werf BAE Systems, de Indiase werven GOA Shipyard en GRSE, de Oekraďnse werf Ukrinmask en het Turkse STM mee.



In oktober bleven de vier finalisten over en boog de Braziliaanse marine zich over het aanbod van de consortia. Damen bood het Sigma 10514-ontwerp aan en werkte voor deze aanbesteding samen met Saab en de Braziliaanse werf CONSUB Defesa e Tecnologia voor de bouw. Fincantieri, Leonardo en Vard (gespecialiseerd in bouw van offshore schepen), werkten samen met het Braziliaanse kennisinstituut Ezute. Deze Italiaans-Noors-Braziliaanse combinatie bood het korvet aan dat voor Qatar wordt gebouwd (Dohaklasse). De Gowind-korvetten werden ingezet door Naval Group, dat samenwerkte met afzonderlijke van bedrijven van Odebrecht, een Braziliaans conglomeraat dat al lange tijd samenwerkt met de Fransen op gebied van onderzeeboten.

De winnende combinatie bestaat uit TKMS en Embraer Defense & Security. De Braziliaanse marine zal vier korvetten ontvangen die gebaseerd zijn op het MEKO A-100 ontwerp. MEKO is een modulair concept voor patrouilleschepen, korvetten en fregatten, waarvan het eerste schip in 1981 werd opgeleverd. De Tamandaréklasse zal nauw verwant zijn aan het Poolse korvet Slazak, dat eveneens gebaseerd is op MEKO A-100.



De Braziliaanse korvetten worden 107,2 meter lang en krijgen een waterverplaatsing van 3.455 ton. De wapensystemen bestaan uit onder andere de nieuwe Britse Sea Ceptor luchtverdedigingsraketten, een Leonardo (voorheen Oto Melara) 76mm kanon, MBDA Exocets en torpedo's.

De sensoren komen ook uit diverse landen: de Artisan 3D langeafstandsradar van BAE, navigatieradars van Raytheon, optronische sensor Paseo XLR van Safran en een STIR 1.2 EO vuurleidingsradar van Thales.

Het laatstgenoemde onderdeel, ontworpen en gebouwd in Hengelo, is het enige lichtpuntje in de uitslag voor de Nederlandse industrie. Al heeft Damen daar weinig aan. De Nederlandse scheepsbouwer boekte de afgelopen jaren op marinegebied enkele successen zoals de bouw van drie patrouilleschepen voor de Zuid-Afrikaanse marine en een patrouilleschip voor Mexico, maar zag ook regelmatig de winst naar concurrenten gaan. Enkele weken geleden verloor het de competitie om de mijnenbestrijdingsvaartuigen voor Nederland en België en eind 2017 greep het naast de order voor twaalf patrouilleschepen voor Australië. In Roemenië lag de winst voor het grijpen, maar de aanbesteding voor korvetten ter waarde van 1,2 miljard euro werd uitgesteld. Volgens Damen gebeurde dat nadat vier publicaties van het NRC over het strafrechtelijk onderzoek dat loopt over een mogelijke corrupte deal rond een visserij-inspectieschip voor Sierra Leone, breeduit in de Roemeense media verschenen.



Damen is nog wel in de race voor Nederlandse onderzeeboten en Duitse MKS-180 fregatten.

TKMS, waarvan de toekomst na het verlies van de MKS-180 fregatten onzeker was, heeft nu dus een flink succes geboekt. Maar nadat de champagne is verwerkt, zal het aan de slag moeten want over vijf jaar verwacht de Braziliaanse marine het eerste korvet.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Instagram
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen