Bouw verre familie Nederlandse onderzeeboten volgende week van start in Taiwan


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 20-11-2020 | Laatst aangepast: 23-11-2020


Taiwan start volgende week met de bouw van acht nieuwe onderzeeboten, dat maakte de Taiwanese Defensie vandaag bekend. Dat is op zich al opvallend nieuws. Het land dat onder steeds grotere druk staat van China, heeft al sinds 1988 geen nieuwe onderzeeboot meer in dienst gesteld. Nederland was het laatste land dat Taiwan een onderzeeboot leverde. En daardoor leeft de geest van de Nederlandse onderzeebootbouw door in Taiwan. Het klinkt gek, tot je het ontwerp ziet van de nieuwe Taiwanese boten.

Taiwan
Het had zomaar de vervanger van de Walrusklasse kunnen zijn, maar het is een model van de nieuwe Taiwanese onderzeeboot. (Foto: Taiwanese marine)

Vanaf ongeveer 1990 was Taiwan actief op zoek naar onderzeeboten uit het buitenland. Maar geen land in de wereld wil of kan Taiwan nieuwe onderzeeboten leveren. China, dat Taiwan graag weer wil inlijven, wil immers niet dat landen wapensystemen aan Taiwan leveren. De VS wilde overigens in 2001 wel onderzeeboten voor Taiwan bouwen, maar de Amerikanen hebben geen ervaring meer met dieselelektrische onderzeeboten.



Ondertussen gleed in China de ene naar de andere onderzeeboot in het water. China heeft volgens een recent Amerikaans rapport momenteel 66 onderzeeboten (waarvan 11 nucleaire) en in 2030 76. Dat staat dus in schril contrast met Taiwan, dat vier onderzeeboten heeft, waarvan twee uit de Tweede Wereldoorlog stammen. Alle reden voor Taipei om de zoektocht naar nieuw materieel voort te zetten.

Hai Lung
De Hai Lung, of Sea Dragon, of Zeedraak genoemd, eind jaren '80 in Rotterdam. Op het dek het Nederlandse deel van de bemanning. (Foto: Wilton Fijenoord)

Twee van de vier Taiwanese boten vormen de Hai Lungklasse uit 1987 en 1988, gebouwd door Wilton Fijenoord. Deze komen voort uit de Nederlandse Zwaardvisklasse en Taiwan is er altijd erg tevreden mee geweest. Nieuwe boten bestellen in Nederland lag voor de hand, maar een tweede levering durfde Den Haag uit angst voor China aanvankelijk niet aan. Uiteindelijk gaf Den Haag toch groen licht, maar toen had Taiwan zich al op een andere aanbieder gericht. De samenwerking met die andere aanbieder leverde niets op, ondertussen ging de Nederlandse onderzeebootbouwer RDM failliet en was het helemaal geen optie meer.

Uiteindelijk besloot Taiwan in 2016 zelf een onderzeeboot te gaan ontwerpen en bouwen. De Taiwanese ontwerpers hoefden niet met een leeg vel papier te beginnen. Taiwan had namelijk een mooie basis in de vorm van de Hai Lungklasse. De Hai Lungklasse komt voort uit de Nederlandse Zwaardvisklasse en Taiwan is er altijd erg tevreden mee geweest.

Taiwanese ontwerpers gingen dus zelf aan de slag in 2016 en dat lijkt te zijn gelukt. Speciaal voor deze nieuwe onderzeeboten is een onderzeebootwerf gebouwd op het terrein van de grootste scheepswerf van het eiland in Kaohsiung, bij de werf CSBC, waar volgende week het eerste staal wordt gesneden.

Canon
De Canon van de Koninklijke Marine is nu ook in de webshop van Marineschepen.nl te koop. Prijs: 29,99. (Beeld: Uitgeverij Walburgpers)

Toch hulp uit het buitenland
Helemaal alleen hoeft Taiwan de klus overigens niet te klaren. Zo zouden Japanse ontwerpers betrokken zijn geweest, het Amerikaanse Lockheed Martin verzorgt de systeemintegratie en er zou ook hulp vanuit Europa afkomstig zijn.

De VS levert bovendien Mk 48 torpedo's en Harpoon antischipkruisvluchtwapens, waar Taiwan ook op de Hai Lungklasse bekend mee is.

Taiwan
Familie van Nederlandse, Amerikaanse en Taiwanese onderzeeboten. (Beeld: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Familie
"De nieuwe onderzeeboot van Taiwan, ziet er zoals verwacht Nederlands uit", twitterde de onderzeebootjournalist H.I. Sutton vanochtend nadat er een beeld van het binnenste van de boot op internet was verschenen. En dat is ook inderdaad geen verrassing. Het aardige is dat de Walrusklasse er een familielid bij heeft gekregen en dat toch elementen uit de Nederlandse onderzeebootbouw voortleven.

"Taiwan zal het enige naar het westen neigende land zijn dat onderzeeboten met een dubbele huid zal bouwen", schreef Sutton. De Zwaardvisklasse, Walrusklasse en de Taiwanese boten hebben een drukvaste huid en daarom heen nog een huid. Ertussen is ruimte voor brandstof. Het is zo ongeveer een kenmerk geworden van Nederlandse onderzeebootontwerpen uit het verleden, en iets waar ontwerpers uit Frankrijk, Spanje, Duitsland en Zweden niets van willen weten.



Een veel duidelijker kenmerk dat we in Nederland niet meer terug gaan zien komen met de nieuwe boten, maar in Taiwan deels wel, is de zo herkenbare druppelvorm die afkomstig is van de Amerikaanse Barbel. Waar de overgebleven Europese onderzeebootbouwers vooral rechte cilindervormige ontwerpen voor dieselelektrische boten maken, zal de druppelvorm in Taiwanese wateren niet helemaal verdwijnen.

De eerste nieuwe Taiwanese onderzeeboot moet eind 2025 worden opgeleverd.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Zwaardvisklasse