Het zit de Deense marine niet mee. Enkele dagen nadat bekend werd dat het Deense fregat Iver Huitfeldt met technische problemen kampte in de Rode Zee, waardoor het tijdelijk geen raketten kon lanceren, was er vandaag een probleem aan boord van een zusterschip. Tijdens een test binnenliggend aan boord van de Niels Juel kwam de booster van een Harpoon op scherp te staan. Het gevaar was dat de Harpoon gelanceerd werd en daarom werd het scheepvaartverkeer in een deel van de Grote Belt gedurende enkele uren stilgelegd.
KDM Niels Juel (Iver Huitfeldtklasse) in de thuisbasis Korsør. (Foto: Deense marine)
Een Harpoon is een veelgebruikt kruisvluchtwapen binnen de NAVO. Het wapen is bedoeld om schepen en (de nieuwere versie) om kustdoelen aan te vallen. Om de Harpoon de lucht in te krijgen wordt een booster, een draagraket, gestart die de Harpoon snelheid geeft. Daarna laat de booster los en vliegt de Harpoon met de turbojet richting doel.
In de marinehaven van Korsør, vlakbij de Grote Beltbrug, werd vanmiddag een verplichte test met de Harpoon uitgevoerd. Daarbij werd de booster geactiveerd, maar deze kon, zo meldt de Deense marine, niet meer gedeactiveerd worden. Daardoor bestond het gevaar dat de Harpoon werd gelanceerd. De Harpoon zelf was niet geactiveerd en zou dus geen grote afstand gaan vliegen, daar is immers de turbojet voor nodig.
Doorsnede van het wapen uit de jaren zeventig. Helemaal rechts is de booster te zien. Deze wordt een aantal seconden na lancering losgelaten. Harpoons maken gebruik van een booster met vaste brandstof. (Beeld: Amerikaanse marine)
Specialisten werden opgeroepen door de Deense marine. Ondertussen was een deel van het scheepvaartverkeer stilgelegd. Het ging om een stuk van 5 tot 7 km en tot een hoogte van 1 kilometer.
De Grote Belt (Storebælt), de zeestraat tussen de eilanden Funen (met Odense) en Seeland (met Kopenhagen), is deels als gevaarlijk gebied beschouwd door de problemen met de Harpoon. (Foto: Deense marine)
In de loop van de avond werd het probleem opgelost en kon het scheepvaartverkeer weer door de gehele Grote Belt.
Het incident komt snel na een ander vervelend moment voor de Deense marine. Afgelopen dinsdag werd bekend dat het fregat Iver Huitfeldt tijdens een aanval door Houthi-rebellen in de Rode Zee op 9 maart, problemen ondervond bij de lancering van raketten en het schieten met het kanon. Dat staat los van de Harpoon; de Iver Huitfeldt wilde ESSM-raketten lanceren en slaagde daar uiteindelijk ook in.
Hoewel het schip er verder zonder schade van af kwam, kwam er in Denemarken toch 'een zeetje' te staan. De Deense commandant der Strijdkrachten werd gisteren ontslagen. De luchtmachtgeneraal had de minister niet geïnformeerd over de technische problemen van het schip.
Deense marine lanceert per ongeluk Harpoon op camping
Het probleem met de Harpoon doet, ook in Deense media, denken aan het incident met een Harpoon in 1982. Toen werd door het Deense fregat Peder Skram per ongeluk een Harpoon gelanceerd. Dat ging toen niet om een probleem met de booster en het wapen vloog vele kilometers landinwaarts. Uiteindelijk explodeerde het na 34 kilometer, waardoor vier vakantiehuisjes van een camping werden verwoest. Niemand raakte gewond.
De lancering werd veroorzaakt door een technische storing en het wapen afgevuurd tijdens een controle na onderhoud.
Een jaar eerder had een Amerikaans marineschip per ongeluk een Harpoon gelanceerd. Deze belandde in zee.
Auteur: Jaime Karremann Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.