HMS Queen Elizabeth, het Britse vliegkampschip dat onlangs in dienst werd gesteld, kampt met een lekkende schroefasafdichting. Het grootste schip van de Royal Navy moet daardoor terug naar de haven. De marine wist al langer van het probleem, maar hield het stil.
HMS Queen Elizabeth. (Foto: Royal Navy)
HMS Queen Elizabeth werd anderhalve week geleden in dienst gesteld, maar nu blijkt dat de carrier een lekkage te hebben bij de schroefassen. Volgens Britse media zou er 200 liter water per uur binnenstromen. Overigens is dat bericht niet bevestigd. En als het waar is, is het schip niet in gevaar zolang de pompen dat aankunnen.
Technische problemen komen vaker aan het licht tijdens de proefvaarten, daar zijn die tests immers voor.
Erg vervelend is het wel voor de Britse marine die al langer veel kritiek te verduren heeft. De carrier is behoorlijk duur (3,5 miljard euro per stuk) en vereist ook veel personeel. Dat heeft gevolgen voor de hele marine, waardoor eerder afscheid genomen moet worden van andere schepen zoals HMS Ocean.
Daarnaast heeft de Royal Navy de informatie stil gehouden tot na de indienststelling op 7 december.
Het probleem met de schroefaslekkage is volgens de Britse marine te verhelpen zonder dat de carrier het dok in moet. Desondanks zal de reparatie miljoenen gaan kosten, maar die worden verhaald op de bouwer. De reparaties zullen plaatsvinden in Portsmouth en zullen verder geen effect hebben op het proefvaartprogramma.