Marineschepen.nl
 
   
 

Thales Hengelo verdrievoudigt productie


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 20-01-2023 | Laatst aangepast: 20-01-2023


De komende jaren zullen veel meer radars en andere systemen van de spreekwoordelijke band rollen in Hengelo dan in afgelopen jaren. Tegelijkertijd werkt het bedrijf aan het verbeteren van radars voor dronedetectie en het delen van radardata tussen schepen, zo blijkt tijdens een perstour voor marinejournalisten.

NS100
Een NS100-radar in aanbouw op een archieffoto. (Foto: Thales)

De radar-productiehal van Thales staat vol. Een grote in aanbouw zijnde NS100-radar staat pal naast het looppad, het is een van de vijf radars voor de toekomstige Britse Type 31 fregatten. Schuin er tegenover wordt een van de twaalf NS50-radars voor de Belgische en Nederlandse mijnenbestrijdingsvaartuigen gebouwd. Aan de overzijde wordt gewerkt aan een reeks STIR-doelaanwijsradars, geverfd in een donkere kleur grijs. Weer aan de andere kant staan de grootste radars: twee van de nieuwste SMART-L-radars zijn in aanbouw voor snelle levering naar een toekomstige klant. En ergens daartussen is de nieuwe APAR Block 2 in aanbouw voor de Duitse F126-fregatten die onder leiding van Damen worden gebouwd.



In een ander gebouw wordt de laatste hand gelegd aan Tacticos-consoles voor het eerste Type 31 fregat. De fabriekstesten zullen op korte termijn, in het bijzijn van de klant, worden uitgevoerd. Ook de F126-fregatten zullen Tacticos krijgen. Dit is zelfs het grootste project in Hengelo omdat Thales ook alle sensoren, wapens en andere apparatuur moet integreren in Tacticos. Daarnaast moeten er veel systemen voor zes platforms worden geleverd, het gaat namelijk om vier schepen en twee trainers op land.

Thales
Archieffoto van het Thales-terrein in Hengelo. (Foto: Thales)

Een eind verderop is nog meer in aanbouw; geen nieuwe radar, maar een heel nieuw gebouw waar nog meer systemen kunnen worden geproduceerd. En het zal moeten, want het orderboek van Thales barst uit z'n voegen.

Niet eens zo lang geleden was de teneur in Hengelo anders en was Thales naarstig op zoek naar nieuwe contracten. Maar een aantal succesvolle producten, zoals het al jaren goedlopende Tacticos en de nieuwe NS-radarfamilie, de ene keer in combinatie met winnende aanbestedingen van Damen, andere keren samen met Babcock of Naval Group, zorgden voor nieuwe opdrachten. Vrijwel allemaal deals van nog voor de Oekraïens-Russische oorlog.

F126
Een illustratie van het Duitse fregat F126. Thales levert onder andere APAR Block 2 en de Tacticos-software (combat management system, CMS) voor in de commandocentrale. (Beeld: Damen)

Tekorten
De groei gaat zo hard, dat Thales ook het personeelsbestand enorm moet uitbreiden.
Het aantal engineers groeide van 400 in 2016 naar 1000 nu, zo vertelt Geert van der Molen, vice-president Sales van Thales Nederland, aan de verzamelde internationale marinepers. Dat betekent dat er meer dan 600 engineers bij zijn gekomen, want er was ook nog een hele groep die met pensioen ging.

Maar het ging niet alleen om ingenieurs. Twee jaar terug nam het bedrijf in totaal 400 nieuwe personeelsleden aan, vorig jaar 450. Toch is er nog altijd een personeelstekort.

Want ook Thales kent nog altijd uitdagingen. Van der Molen noemt er drie: personeelstekort, een wereldwijd tekort aan componenten en inflatie.

Daarnaast verwacht Thales dit jaar een contract voor de nieuwe ASW-fregatten. Aangezien Damen hoofdaannemer is, zal DMO eerst een contract tekenen met Damen en daarna zal het contract met Thales volgen voor onder andere AWWS (Above Water Warfare System dat ook voor F126 wordt ontwikkeld). Dit is een heel groot programma voor zowel Thales als voor de Defensie Materieel Organisatie (DMO).

Forbin en De Ruyter
Het Franse fregat FS Forbin (Horizonklasse) links met, zusterschip van de De Zeven Provinciën, Zr.Ms. De Ruyter. (Foto: Defensie)

PLDEF
Ondertussen wordt hard gewerkt aan nieuwe toepassingen en verbeteringen.

Een daarvan heeft te maken met het Plot Level Data Exchange and Fusion-programma (PLDEF). Een programma van de Franse marine en de Defensie Materieel Organisatie (DMO) waar Thales en TNO bij betrokken zijn, werd in 2021 voor het eerst tijdens de oefening Formidable Shield in een operationele setting getest.

Een Frans en Nederlands fregat deelden met succes radardata op plot-niveau. Het delen van gegevens van een radar gebeurt al decennia via bijvoorbeeld Link 11, maar dat zijn alleen de labels die computers of mensen aan een contact hebben gehangen. Nu wordt de radardata zelf gedeeld en gecombineerd.

Dat gebeurde overigens niet rechtstreeks tussen de schepen, zo legt Rogier Noorland van Thales uit. De radardata werd via zogenaamde battlelabs in Nederland en Frankrijk naar het andere schip verzonden. "Dat was nu de makkelijkste manier om toestemming te krijgen om geheime data uit te wisselen tussen een Frans en een Nederlands schip", zegt Noorland.



Het resultaat is, zo zegt Noorland, een preciezere track, met meer updates, betere continuïteit (meerdere radars kijken naar hetzelfde doel, dus als één radar het doel even kwijt is, is er geen verloren track). Het is bovendien moeilijker om meerdere radars tegelijk te storen, dus ook in een omgeving met storing is er minder kans op problemen. Is de track van hoge kwaliteit en regelmatig geüpdatet, dan kan er ook op gelanceerd worden. Dat is een volgende stap, zegt Noorland.

Een ander plan is om PLDEF te testen met supersone doelen.

Sinds 2021 loopt een aanbesteding binnen het Europese Defensie Fonds die gelinkt is met PLDEF, genaamd Naval Collaborative Surveillance. Ook Thales doet mee aan deze aanbesteding en halverwege dit jaar wordt bekend welk consortium hier mee verder mag.

De maandelijkse nieuwsbrief van Marineschepen.nl

Lees hier meer over de inhoud van de nieuwsbrief

Drone Een tweede voorbeeld is de test die enkele weken geleden plaatsvond met de landvariant van de NS200-radar, de Groundmaster 200 (GM200). Deze radar spotte een "militaire drone" die ten noorden van de Waddeneilanden vloog. Het radarbeeld, dat werd getoond aan de gasten, was gevuld met vogels en windmolens. Maar de radar (en dan vooral de software) wist, zo vertelt Marco Strijker, vanaf de Noord-Nederlandse kust de drone er tussenuit te pikken. Dat is lastig omdat vogels erg lijken op drones. Deze kunnen weggefilterd worden, maar voor het onderscheid maken tussen drones en vogels is geavanceerde processing nodig.

SMART-L MM/N
De SMART-L MM/N (ook SMART-L ELR) genoemd, te herkennen aan de blokjes in plaats van strepen van de oude SMART-L, na levering in Den Helder. (Foto: Defensie)

SMART-L (MM/N)
Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich de SMART-L MM/N die juist heel snelle doelen kan volgen, zoals satellieten die snelheden halen van 8.000 meter per seconde (Mach 24) en de snelste ballistische raketten (7.000 m/s).

Deze radar zal komend voorjaar in mei opnieuw in de Ballistic Missile Defence-modus worden ingezet voor de BMD-oefening Formidable Shield 2023. Tijdens het bij de perstour horende bezoek aan de marine in Den Helder, begreep Marineschepen.nl dat Zr.Ms. Tromp aan deze oefening zal deelnemen.

Ondanks deze successen laten nieuwe SMART-L MM/N-opdrachten op zich wachten. Tot op heden is de marineversie alleen verkocht aan de Nederlandse marine. Duitsland laat ter vervanging van hun oude SMART-L, zoals bekend, de Duitse radarbouwer Hensoldt een eigen BMD-radar ontwikkelen. Denemarken had eerder interesse in AEGIS ter vervanging van hun huidige SMART-L op de Iver Huitfeldt. Thales heeft hier niets over gezegd, maar Marineschepen.nl begreep eerder dat de Deense marine op dat plan vanwege de hoge kosten is teruggekomen. Hoe verder is nog niet bekend.

Toch wist Thales een SMART-L-gerelateerde opdracht te melden. Italië, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk hebben met Thales een contract getekend voor onderhoud en support van de S1850M-radars. Deze radar is een licht gewijzigde versie van de SMART-L en staat op diverse marineschepen van bovengenoemde landen.

Jaime Auteur: Jaime Karremann
Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.




comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Thales aan boord van Type 31