De Koninklijke Marine heeft de NS100 radar van Thales geselecteerd als nieuwe sensor voor Zr.Ms. Rotterdam. De NS100 is één van de nieuwste radars van Thales Nederland en bevindt zich nu nog in de testfase. Marineschepen.nl sprak met Thales over deze state of the art radar.
Zr.Ms. Rotterdam. De zwarte DA08 radar hoog in de mast wordt vervangen door een state of the art radar. (Foto: Koninklijke Marine)
Eerder deze week maakte Thales bekend dat de NS100 radar door de Koninklijke Marine is geselecteerd voor het LPD Zr.Ms. Rotterdam. De NS100 gaat in 2017 de 30 jaar oude DA08 luchtbeeldradar op de Rotterdam vervangen.
De verkoop van de NS100 aan de marine is opnieuw een succes voor Thales Nederland, want het is niet de eerste NS100 die verkocht is. En dat terwijl de radar zich nog in de testfase bevindt. In 2013 werd door verschillende media melding gemaakt van de eerste verkoop. Acht NS100 radars zouden zijn besteld door Singapore, al wil Thales daar niets over kwijt.
Dat zijn hoopgevende resultaten voor een radar die op nog geen enkel schip staat: op de NAVDEX 2013 beurs in de Verenigde Arabische Emiraten werd de NS100 voor het eerst aan het publiek getoond. In oktober werd het eerste exemplaar op een testplatform in Hengelo gezet en halverwege 2015 zal de eerste klant z'n bestelling geleverd krijgen.
Het eerste exemplaar van de Thales NS100 in Hengelo. (Foto: Thales)
Behoorlijk nieuw
Marineschepen.nl sprak met Harrie Havinga, programmanager bij Thales, over de NS100. De nieuwe radar van Thales is een doorontwikkeling en combinatie van bestaande radars van Thales, legt Havinga uit: "De NS100 is een slimme mix van de SMILE radar uit de geïntegreerde mast [op de patrouilleschepen en de Karel Doorman, JK] en de SMART-S Mk2 radar. De radar zelf komt in hoge mate overeen met de SMILE, het mechanische deel komt uit de SMART-S familie."
"Een radar met vier vaste platen kan meer dan een roterende, maar kost ook meer. In de categorie van roterende radars is de NS100 een grote stap vooruit. Zoals de SMART-S Mk2 is de NS100 een multibeamradar [een radar met niet 1 maar meerdere radarbundels boven elkaar, JK]. De NS100 is daarnaast een digitale radar, waardoor we de radarbundels naar boven maar ook naar links en rechts kunnen bewegen. Dan krijg je weer heel wat meer nieuwe mogelijkheden, dus het scannen van een bepaald stukje luchtruim, terwijl de radar draait."
Verbeterslag
En dat is volgens Havinga behoorlijk nieuw. De mannen en vrouwen in de commandocentrale van de Rotterdam krijgen vanaf 2017 dus een totaal nieuw beeld van de omgeving. Veel beter dan de oude DA08 radar. Die verbeterslag wordt overigens niet slechts 1 keer gemaakt, maar kan wanneer Thales nieuwe softwareupdates beschikbaar heeft. De NS100 is namelijk een radar die vooral draait op software: "We hebben heel veel onafhankelijke zendelementjes en heel veel onafhankelijke ontvangst elementjes in de radar. En daarna kunnen we in de software doen wat we willen."
Die verbetering is niet alleen merkbaar in de commandocentrale, maar ook op de mast voor de technici. Waar zij voor de DA08 nog echt naar boven moeten voor onderhoud en reparatie, gaat dat voor de NS100 toch anders: "Het is een grote doos met aan de achterkant luiken. Is er iets kapot, dan pak je de hele module er uit en je zet er een nieuwe in. Afregelen is niet nodig. Bovendien is het aantal onderdelen in de radar heel erg beperkt."
Bestseller
Volgens Havinga is er veel behoefte bij marines aan de nieuwe radar uit Hengelo: "Op de markt zien we de vraag komen. Maar het is een nieuwe radar, dus je moet je altijd eerst bewijzen. Over het algemeen zien wij dat als een systeem echt aan boord van schepen staat, pas echt meer vraag uit de markt komt." Havinga heeft er alle vertrouwen in: "Het is een prachtapparaat, ik ben er van overtuigd dat het net als de SMART-S Mk2 een bestseller wordt."
Wat voor de Nederlandse marine in ieder geval interessant is aan NS100, is dat de radar doelsinformatie kan doorgeven aan de Goalkeepers van de Rotterdam én dat de technologie van deze radar zit sterk overeen komt met de technologie van de SMILE radar in de geïntegreerde mast. De marine heeft al vijf van deze radars en dus hoeven de technici en operators van de marine niet voor een compleet andere radar worden opgeleid. Daarnaast is er ook een overlapping met reserve onderdelen.