Marineschepen.nl
 
   
 

Grote kans op Nederlandse radar op nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 29-10-2020 | Laatst aangepast: 29-10-2020


De kans is groot dat de toekomstige Nederlandse en Belgische mijnenbestrijdingsvaartuigen voorzien gaan worden van radars uit Hengelo. Op een afbeelding die Naval Group onlangs verspreidde is te zien dat de oorspronkelijke radar heeft plaats gemaakt voor een radardome zoals die van de Thales NS50-radar. Helemaal zeker is het nog niet; er is namelijk nog geen contract getekend. Toch is de verwachting dat Thales straks twaalf NS50's mag gaan bouwen.

mijnenjager
Dit moet 'm dan zo ongeveer worden voor België en Nederland. Volgens de Belgische Defensie zal aan deze nieuwste versie van oktober 2020 weinig meer veranderen. (Beeld: Naval Group)

Er zijn jaren geweest dat de orderportefeuille voor de radarbouwers in Hengelo een stuk leger was. Los van de enorme corona-uitdagingen die het bedrijf kent (radars bouwen doe je immers niet vanuit huis), staan de zaken er sinds een jaar toch gunstig voor bij de Nederlandse tak van Thales. Werd eerst de (voorlopige) opdracht voor de nieuwe sensoren voor de vier Belgische en Nederlandse fregatten aan Thales gegeven, daarna volgde het succes met de Type 31 fregatten voor Groot-Brittannië, gevolgd door winst in het MKS-180 dossier met radars voor vier tot zes Duitse fregatten (contract moet nog getekend) en tussendoor kwam nog een samenwerking met thyssenkrupp Marine Systems voor een niet nader bekendgemaakte klant (Egypte).



En daar, de recruitment-afdeling kan aan de slag, komen waarschijnlijk nog eens twaalf radars bij voor de nieuwe Belgische en Nederlandse mijnenbestrijdingsvaartuigen.

Oké, er staat nog nog geen handtekening, maar de wijziging in de illustratie van Naval Group is veelzeggend. De nieuwe illustratie werd gedeeld door de afdeling voor materieelinkoop van de Belgische krijgsmacht, DGMR, op onder andere Twitter. Al direct waren er volgers die het bolletje van de NS50 herkenden.

Marineschepen.nl begreep van een woordvoerder van DGMR dat de aangepaste illustratie wel zo goed als definitief is. Er is nog geen contract getekend, maar dat zou ook te maken kunnen hebben met de bezwaarperiode waarin verliezende partijen nog bezwaar kunnen indienen.

NS50
De NS50 voor het eerst gepresenteerd op Euronaval 2018. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Thales NS50
De Thales NS50 werd op een paar dagen na twee jaar geleden gepresenteerd tijdens Euronaval in Parijs. De radar is de kleinste telg uit de familie van AESA-radars uit Hengelo en is familie van de SMART-L MM/N (LCF'en) en de NS100 (Zr.Ms. Rotterdam en Johan de Witt). De NS50 is een erg geavanceerde radar met techniek die geďntroduceerd werd om razendsnel het luchtruim te kunnen afzoeken naar luchtdreigingen. De NS50 is dankzij de AESA-techniek namelijk in staat om een groot aantal elektronisch gestuurde radarbundels te verwerken (terabytes per seconde), in tegenstelling tot gewone radars die met één radar bundel werken. De NS50 draait wel, maar kan tijdens het draaien ook naar links en rechts kijken, en de radar kan in een groot aantal verschillende frequenties uitzenden.
De NS50 is een X-bandradar met een bereik van 180 km en kan ingezet worden om zee- en luchtdoelen te detecteren. Deze radar fngeert ook als vuurleidingsradar voor het 40 mm kanon.


Als de NS50 inderdaad is of wordt gekozen, dan is dat een tegenvaller voor het Britse BAE Systems dat lang met de BAE Systems AWS-10 2D radar aan kop lag. Deze Britse radar prijkte sinds begin 2019 op de mast in de illustraties van Belgium Naval & Robotics, het consortium dat de schepen en mijnenbestrijdingsmiddelen ontwerpt en bouwt.

Thales had de radar overigens in 2018 ook al in gedachten voor de vervangers van de Belgische en Nederlandse mijnenjagers, maar dan als onderdeel van het consortium Sea Naval Solutions (zie hier hun concept) bestaande uit Socarenam en EDR, met Thales verantwoordelijk voor de software, sensoren en drones. Dit consortium dat als grote kanshebber werd gezien verloor echter, waarna Thales de radar bij het winnende consortium aanbood.

FCEO
Sea Eagle FCEO. (Foto: Chess Dynamics)

Chess Dynamics
Voor een ander Brits bedrijf was er wel goed nieuws. Chess Dynamics mag in totaal 24 Sea Eagle FCEO's leveren voor de twaalf Belgische en Nederlandse schepen. Dit elektro-optische systeem bestaat uit gestabiliseerde HD en infraroodcamera's plus laser range finder, en is geschikt om doelen te detecteren en doelen aan te wijzen voor de wapensystemen.

Met het contract dat Chess Dynamics tekende, zijn meer dan 110 Sea Eagle's wereldwijd besteld.



mijnenjager
Vergelijking van het meest recente ontwerp (onder) en de vorige. De onderste is gespiegeld (door Marineschepen.nl) en staat niet in precies dezelfde hoek waardoor deze kleiner lijkt, maar in de praktijk is het onderste ontwerp bijna een meter langer. (Beeld: Naval Group)

Andere wijzigingen
Niet alles was een succes voor Chess Dynamics, want aanvankelijk waren behalve elektro-optische systemen ook systemen met radar én camera's voorzien. Chess Dynamics zag echter de Sea Eagle FCRO (R van radar) van de illustratie verwijderd worden.

Er zijn veel meer veranderingen te zien in de nieuwste illustratie, maar die zijn op het oog niet zo ingrijpend. Denk dan aan de ankers, de voorzieningen voor de ankers op de bak, de patrijspoorten, de brug, positie van de satcombollen, etc.. Wat toch opvalt is de positie van de schoorstenen. Er is onderzoek gedaan naar de positie van deze uitlaten die warme uitlaatgassen over het dek van de drone's zou blazen (en drone's zou kunnen hinderen). Het aantal schoorstenen is teruggebracht naar drie en de bakboordschoorsteen is naar voren, verder van het vliegdek verwijderd.

Een andere aanpassing is dat het schip iets langer is geworden; van 81,4 meter naar 82,3.

FN Herstal
FN Herstal Sea deFNder. (Foto: FN Herstal)

Blijvertjes
Aangezien de illustratie het zo goed als finale ontwerp weergeeft, lijken behalve Thales ook FN Herstal en BAE Systems alvast de champagne koud te kunnen zetten. Op de afbeelding staan namelijk nog altijd de 12,7 mm Sea deFNder van FN Herstal (2x) en het BAE Systems Bofors 40 Mk4 kanon.



Bouw op meerdere werven
De bouw van de schepen moet in juni 2021 beginnen en al langere tijd worden daar de Franse scheepswerven Piriou en Kership in Bretagne mee in verband gebracht. Nu blijkt dat ook andere werven aan de schepen zullen werken. "De meeste schepen worden in Bretagne (Frankrijk) gebouwd. Sommige schepen worden op andere Europese werven worden gebouwd en voltooid op werven in Frankrijk", zo schreef DGMR vorige week in een presentatie.





comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram
Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Thales NS50