De grootste NAVO-oefening in tijden, Trident Juncture, is gisteren van start gegaan. Niet alle schepen zijn overigens op tijd, zeker één Amerikaans amfibisch transportschip liep schade op door slecht weer en moest afbuigen naar IJsland. Er is ook meer informatie over deelname van onderzeeboten.
Zr.Ms. Johan de Witt in een Noors fjord voorafgaand aan de oefening. (Foto: Jan Dijkstra/ Defensie)
Tijdens Trident Juncture strijden noord en zuid tegen elkaar. Vermoedelijk zullen de schepen en andere eenheden momenteel hun posities innemen, waarna het scenario zal gaan escaleren. Dan zal op woensdag 31 oktober de noordelijke strijdmacht (marine, land- en luchtmachteenheden) de aanval openen op zuidelijke eenheden. Dan zijn ook diverse amfibische landingen gepand. Vanaf 4 november zijn de rollen omgedraaid en zal de strijd voortduren tot 7 november.
Eerder deze week verzamelde in het Noorse Trondheim een serieuze NAVO-vloot. Aan boord van Zr.Ms. Johan de Witt had de pre-sail conferentie plaats om de laatste details voor de oefening te bespreken. Andere NAVO-schepen lagen op dat moment in Bergen en Kristansand.
Inmiddels zijn de schepen op zee en is de oefening begonnen. Overigens geldt dat niet voor alle 65 schepen die waren verwacht. Het amfibische transportschip USS Gunston Hall had afgelopen maandag averij opgelopen in een storm, dat maakte de Amerikaanse marine gisteren bekend. De schade betrof vooral het dok en landingsvaartuigen van de Gunston Hall (Whidbey Islandklasse), maar ook enkele bemanningsleden raakten (licht) gewond. Het schip zette koers naar IJsland waar de schade wordt bekeken. Ook amfibisch transportschip USS New York (San Antonioklasse) is naar Reykjavik teruggekeerd. De New York deed dat om schade te voorkomen. Deelname van de Gunston Hall en de New York met aan boord vele mariniers, is onzeker.
Het aandeel van de resterende amfibische schepen, waaronder Zr.Ms. Johan de Witt, is daarmee toegenomen. De beide Amerikaanse schepen maken deel uit van de Amphibious Ready Group onder leiding van USS Iwo Jima. Deze helikoptercarrier is zonder problemen naar Noorwegen gegaan.
Le bâtiment de projection et de commandement Dixmude est arrivé ce matin à Brest. Le BPC de la Marine nationale a été dérouté vers le port breton après le grave accident d’hélicoptère #NH90 Caïman survenu à bord mercredi soir au large de Dunkerque.https://t.co/5GfvVMGgHLpic.twitter.com/bkermYfPUw
Dat laatste geldt ook voor de Franse helikoptercarrier FS Dixmude (Mistralklasse), waar vorige week een NH90-helikopter op was verongelukt. Dat schip is maandag na inspectie en reparatie in Brest weer richting Noorwegen gegaan.
Nu de schepen zich in de havens hebben laten zien, is er ook meer te zeggen over de deelnemende eenheden. Over onderzeeboten was eerder niets bekend, maar de afgelopen week zijn diverse onderzeeboten gespot. Het gaat in ieder geval om twee Noorse Ulaklasse onderzeeboot en een Nederlandse Walrusklasse onderzeeboot. De Nederlandse sub werd nabij Oslo gezien.