De Turkse marine lijkt vroeg of laat toch over een tweede vliegkampschip te gaan beschikken. TCG Anadolu, een schip gebaseerd op de Spaanse helikoptercarrier Juan Carlos I, werd eerder dit jaar formeel in dienst genomen. De plannen voor een zusterschip, TCG Trakya, werden telkens op de lange baan geschoven. Erdogan is echter nog steeds van plan dit schip ooit te laten bouwen.
TCG Anadolu, de eerste dronecarrier. (Foto: Turkse marine)
“We gaan een nieuwe overeenkomst sluiten met de Spanjaarden en daarmee hopelijk het aantal vliegkampschepen naar twee opschroeven, door een verbeterde versie van TCG Anadolu naar ons land te brengen”. Met die woorden, gedeeld door Turkije’s Directoraat Communicatie, maakt Erdogan onlangs bekend te willen werken aan een tweede vliegkampschip.
Het land beschikt op dit moment met TCG Anadolu over een eigen vliegkampschip, of iets gelijkaardigs. Het schip werd gebouwd tussen 2016 en 2019, door een consortium van het Turkse Sedef en de Spaanse scheepswerf Navantia. Het ontwerp was gebaseerd op de Juan Carlos I, Spanje’s grootste marineschip dat dienstdoet als vliegkamp- en amfibisch transportschip. Navantia nam het ontwerp voor zijn rekening, dat grotendeels lijkt op dat van de Juan Carlos I.
Net geen vliegkampschip
TCG Anadolu is wel ontworpen als vliegkampschip, maar de F-35B’s waarmee het moest worden uitgerust komen er niet. Dat heeft te maken met een deal die Turkije sloot met Rusland, voor de aankoop van S-400-luchtafweersystemen. Die systemen maken deel uit van een Amerikaanse sanctielijst tegen Rusland; door de aankoop werd Turkije uit het F-35-ontwikkelingsprogramma gezet. Sindsdien startte Turkije wel met de bouw van een eigen antwoord op de F-35, de TAI TF Kaan, maar dit vliegtuig is niet gemaakt om verticaal of over een korte afstand op te stijgen en te landen; niet geschikt voor de Anadolu dus.
De Anadolu doet sindsdien dienst als helikopter- en dronecarrier. Turkije zal vanaf de Anadolu met de Bayraktar TB3 en Bayraktar Kizilelma opereren, speciaal ontwikkeld voor operaties vanaf een vliegkampschip. Daarnaast kan de Anadolu ook uitgerust worden met verschillende type helikopters: de CH-47 Chinook, AH-1W SuperCobra en S-70B-28 Seahawk, voor maritieme operaties.
Naast het vliegdek en het dek met hangars beschikt de Anadolu ook over een voertuigendek en een dek met dok, achteraan. Bovenop zijn rol als drone- en helikoptercarrier doet het dus ook dienst in een amfibische rol. Het voertuigendek biedt plaats aan 77 lichte voertuigen, maar even goed aan 46 Altay-tanks. In het dok kan het rubberboten, hovercrafts en een aantal kleine landingsschepen meevoeren.
Daarnaast is er ook nog ruimte voor containers en opvangplaats voor burgers, in het geval van hulpverlening bij rampen of een evacuatie. Aan boord bevinden zich ook uitgebouwde medische faciliteiten, met onder meer operatiekamers, een tandartsenpraktijk en een laboratorium.
Een zusje
In de originele plannen was sprake van twee schepen, TCG Anadolu en het zusterschip, TCG Trakya. De financiële situatie in Turkije zorgde echter dat de plannen voor de Trakya telkens werden uitgesteld en de fondsen ervoor nooit werden toegekend. Erdogan bleef al die jaren zinspelen op een tweede schip, en nu dus opnieuw. Ook hiervoor hint Erdogan op een samenwerking met Spanje.
In januari 2021 hintte Erdogan echter op een andere piste: een volledig nieuwe carrier, volledig ontworpen en gebouwd door Turkije zelf. Volgens Turkse media waren er toen al plannen voor een schip met een waterverplaatsing van 50.000 ton; bijna het dubbele van de Anadolu. Dat schip zou al in de jaren ‘30 worden tewatergelaten, althans volgens de geruchten. Maar ook hier stoot Turkije tegen dezelfde steen: er staat geen vliegtuig in de Turkse hangars dat geschikt is voor te opereren vanaf een vliegkampschip.
Auteur: Kasper Goossens Kasper schrijft sinds november 2023 als freelance journalist voor Marineschepen.nl. Eerder werkte hij onder meer voor de Belgische nieuwswebsite Business AM, waar hij zich specialiseerde in defensie en geopolitiek. Wekelijks bundelt hij de belangrijkste gebeurtenissen in deze sectoren in een nieuwsbrief op Substack, 'Defense in Brief'. Kasper studeerde Journalistiek aan de Arteveldehogeschool in Gent.