De vaste Kamercommissie voor Defensie zal zich op donderdag 25 juni buigen over de B-brief vervanging onderzeeboten van 13 december 2019. Het Algemeen Overleg stond eerder gepland op 18 maart, maar moest vanwege de corona-uitbraak worden geannuleerd. Er wordt donderdagmiddag echter niet alleen over onderzeeboten vergaderd; er staan nog zes andere punten op de agenda.
Zr.Ms. Zeeleeuw op archiefbeeld, op de rede van Den Helder. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Ondanks dat de Algemene Rekenkamer nog onderzoek doet naar het project 'vervanging onderzeeboten', zal in de Tweede Kamer dus al gesproken worden over de B-brief. Weliswaar dik drie maanden later dan gepland, het is in ieder geval veel eerder dan wanneer het onderzoek van de Rekenkamer wordt gepubliceerd, later dit jaar. Hoewel de datum van de vergadering iets eerder kwam dan het bericht van de Telegraaf over mogelijke nieuwe bezuinigingen op Defensie, geeft de geplande vergadering over nieuw materieel enigszins houvast. En dat komt overeen met de reacte van Bijleveld afgelopen vrijdag, toen ze zei dat er geen sprake is van uitstel van investeringen. Over daden wordt de 25e gesproken.
Maar de agenda voor die dag is overvol. Van 14:30 uur tot 19:30 uur zal de vaste Kamercommissie voor Defensie vergaderen over maar liefst zeven onderwerpen. Waaronder het 'Defensie Projectenoverzicht afwijkingsrapportage 2020', Patriotraketten, Counter-Unmanned Aircraft Systems en het luchthavenbesluit Gilze-Rijen. Ook komt de vervanging van de tien ondersteunende schepen van de marine aan bod. Ook staat de vervanging van de Walrusklasse op het programma: de B-brief en de beantwoording van de vragen die eerder zijn gesteld.
Alleen al de vervanging 'hulpvaartuigen CZSK' verdient een middag de aandacht van de Kamerleden. Begin mei verscheen de A-brief voor dit project, een kleine twee weken later op 18 mei kreeg Defensie een lijst van 66 vragen. Deels waren die vragen gebaseerd op het scherpe commentaar dat het Koninklijk Instituut voor Ingenieurs (KIVI) op de brief had.
En dat is nog niks vergeleken met de vragen, het commentaar en de complexiteit van de vervanging Walrusklasse. Al voor het verschijnen van de B-brief was er de nodige kritiek op de plannen van de Defensie Materieel Organisatie (DMO) en na de technische briefing werden 267 vragen gesteld door de Tweede Kamer. Die zijn weliswaar beantwoord, toch is er nog veel onduidelijk. En op sommige punten zijn er door de jongste vertragingen weer meer vragen. Is 2022 nog een haalbaar doel als het gaat om het contract? Kunnen de nieuwe boten in 2031 allemaal in dienst zijn?
De komende drie weken meer op Marineschepen.nl over de vervanging van onderzeeboten in aanloop naar het Algemeen Overleg.