Marineschepen.nl
 
   
 

Goedkeuring Tweede Kamer voor Franse onderzeeboten


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 11-06-2024 | Laatst aangepast: 11-06-2024


Na het onderzeebootdebat van vorige week maandag was, ondanks twijfels van enkele partijen, al duidelijk dat de kans op een dwarsliggende Tweede Kamer klein zou zijn. Alleen een aangenomen motie van Chris Stoffer (SGP) zou vandaag roet in het eten kunnen gooien. Vanmiddag werd over die motie gestemd en deze werd verworpen. Hierdoor is het project vervanging Onderzeebootcapaciteit de politieke arena ongeschonden doorgekomen en staat alleen de rechtszaak van tkMS de contractondertekening met het Franse Naval Group nog in de weg.

Tweede Kamer
Tweede Kamer tijdens de stemming vanmiddag. (Bron: Tweedekamer.nl)

Motie nummer 64 van Stoffer, mede ingediend door Forum voor Democratie, JA21 en SP, stelde voor om het besluit over de definitieve gunning van de onderzeebootopdracht over te laten aan een volgend kabinet. Hoewel de motie letterlijk om uitstel draaide, hoopten de indieners dat een nieuwe regering andere gedachten heeft over de gunning aan Naval Group. SP, Partij voor de Dieren, Denk, SGP, JA21 en FvD stemden voor. Daarmee was er geen meerderheid en werd de motie niet aangenomen. Defensie kan dus ook onder het demissionaire kabinet tot contractondertekening doorgaan.



Het contract kan nog niet getekend worden, omdat de rechtszaak van het Duitse tkMS tegen de gang van zaken in de aanbesteding eerst afgerond moet zijn. De zitting staat gepland op 26 juni bij de rechtbank in Den Haag. Op diezelfde dag hoopt de nieuwe coalitie overigens ook het kabinet met koning Willem-Alexander op het bordes te kunnen presenteren.

De huidige regering zal het contract dus niet sluiten. In theorie kan de nieuwe regering besluiten toch het contract niet te gaan tekenen, maar geen van de regeringspartijen hadden voor uitstel gestemd.



Niet alleen de uitstel-motie van Stoffer werd verworpen. Ook de motie voor "een onderzoek door de Europese Commissie naar ongeoorloofde staatssteun bij Naval Group" haalde het niet. Alleen SP, JA21 en SGP stemden voor.
Zijn derde motie kreeg ook niet genoeg stemmen. Stoffer wilde de Auditdienst Rijk (ADR) onderzoek laten doen naar "de hardheid van de met Nederlandse bedrijven overeengekomen afspraken in de ICA's"; ofwel onderzoek door de ADR naar hoe zeker het is dat de afspraken die in de samenwerkingsovereenkomst (ICA) staan, worden nagekomen. Het lastige aan deze ICA is namelijk dat Nederland de werf niet kan dwingen om werk aan Nederlandse bedrijven te gunnen.

Industrie-specialisatie
Dat betekent niet dat de Kamer geen oog heeft voor de Nederlandse industrie. Zo werd de motie van Silvio Erkens (VVD) aan het kabinet "zich te committeren aan de samenwerking met Damen en partners voor de oppervlakteschepen en hiermee langjarige zekerheid te bieden voor de maritieme industrie in Nederland" aangenomen. Ook werd zijn motie aangenomen voor industrie-specialisatie binnen Europa. Erkens en zijn mede-indieners van NSC, CDA en D66 constateerden dat de industrieŽn van de EU-landen zich moeten specialiseren. Erkens verzoekt de regering om "duidelijke keuzes te maken op het gebied van specialisatie, en hierover aan de Kamer te rapporteren in [het vierde kwartaal] van 2024".

Het is onduidelijk hoe dit wordt vormgegeven. Defensie heeft eerder aangegeven zich vooral te richten op de bouw van marineschepen boven water, maar Duitsland heeft eerder fregattentechnologie als sleuteltechnologie bestempeld en de pogingen om de vervangers van de M-fregatten en de Luchtverdedigings- en Commandofregatten samen op te lopen, mislukten. Denemarken maakte onlangs bekend miljarden te stoppen in de bouw van fregatten in Denemarken, Zweden doet dat ook zelf en koos onlangs een Britse partner. Nu Frankrijk mijnenbestrijdingsvaartuigen en onderzeeboten voor Nederland gaat bouwen, zou Defensie kunnen vragen of Damen de fregatten voor de Franse marine mag bouwen. De kans dat Parijs daarmee instemt, is echter bijzonder klein.

Contractondertekening
Als Defensie na de uitspraak van de rechter, die half juli wordt verwacht, definitief door mag met Naval Group, kan contractondertekening snel volgen. De offertes zijn nog tot en met 28 juli geldig, maar het contract, de Memorandum of Understanding (MoU) en de ICA zijn al gereed voor ondertekening.

Jaime Auteur: Jaime Karremann
Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.




comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Grote stap richting contractondertekening bouw onderzeeboten door Naval Group