VS werkt met "aantal landen" plannen uit voor coalitie rond Straat van Hormuz


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 10-07-2019 | Laatst aangepast: 10-07-2019


De hoogste militair van de Amerikaanse krijgsmacht, generaal der mariniers Joseph Dunford, zegt met een aantal landen in gesprek te zijn over de beveiliging van de Straat van Hormuz en omliggende zeegebieden. In het plan zal de VS schepen met commandofaciliteiten leveren en de beeldopbouw op zich nemen, andere landen leveren schepen voor escortetaken.

Van Speijk
Zr.Ms. Van Speijk. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Generaal Dunford vertelde Reuters over de plannen. In tegenstelling tot wat eerder werd verwacht gaat het om een groter gebied dan alleen de Straat van Hormuz. Dunford noemde ook Bab-el-Mandeb, de zeestraat tussen Djibouti en Jemen. Schepen van of naar het Suezkanaal en de Rode Zee moeten hier doorheen. Het is niet zeker of er een recente aanleiding is om dit zeegebied erbij te halen, hier waren in de afgelopen jaren aanvallen op koopvaardij en marineschepen.



Dunford zei niet met welke lande hij praat. Eind juni reageerde Frankrijk afwijzend en Duitsland terughoudend, na de oproep van de VS. België, dat beschikt over twee M-fregatten, zegt niet mee te willen doen. Ook Noorwegen zei direct 'nee' en nu is ook Japan terughoudend. Die twee laatst genoemde landen hebben een grote koopvaardijvloot en schepen van Japanse en Noorse rederijen zijn ook aangevallen in de Straat van Hormuz.



Landen met grote koopvaardijvloten moeten in het plan van de VS ook de zwaarste lasten dragen, want volgens de berichtgeving heeft Dunford gezegd dat landen marineschepen moeten sturen voor patrouilletaken én voor het escorteren van koopvaarders uit hun land. Dat zou betekenen dat Griekenland, China, Japan en Noorwegen aan de bak kunnen. Een Chinese bijdrage lijkt uit te sluiten in deze coalitie, Griekenland zou wel een fregat kunnen leveren maar in Athene is men vooral bezig met de nieuwe regering en zijn nog geen signalen over eventuele deelname bekend. Een ander land dat vaker aan dit soort missies bijdraagt is Denemarken, dat bovendien vrij veel koopvaardijschepen heeft.



Nederland lijkt wel geďnteresseerd. De Nederlandse koopvaardijvloot is niet meer zo groot als decennia geleden, maar uit betrouwbare bron heeft Marineschepen.nl begrepen dat er nog altijd om ongeveer 40 doorvaarten per maand zijn van Nederlandse schepen. Daarnaast zijn veel Nederlandse 'waterwerkers' en offshore supply-schepen actief in de Perzische Golf. Zij liggen daar echter voor langere tijd. Los van het aantal schepen, heeft Nederland nog wel een ander belang, want veel schepen die daar varen zijn weliswaar niet in Nederlands beheer maar hebben wel Rotterdam als bestemming en dus is ons land ook gebaat bij een vrije doorvaart.

Dunford verwacht over een paar weken meer te weten. Dan is ook in Nederland besloten of er een bijdrage wordt geleverd. En zo ja, of de Nederlandse regering toch nog aanvullende wensen heeft. In 1990 stuurde Nederland immers twee fregatten richting de Perzische Golf, maar de eerste maanden mochten de schepen van minister van Defensie Relus ter Beek niet te dicht in de buurt van het conflictgebied komen. De VS lijkt nu wel dit soort praktijken voor te willen zijn door te stellen dat landen hun eigen schepen mogen escorteren. Hoe dat gaat uitpakken, weten we in augustus.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Instagram
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Mogelijk fregat naar Straat van Hormuz