Er is meer duidelijkheid over de toekomst van M-fregat Zr.Ms. Van Speijk. Sinds de zomer van 2021 ligt het schip werkloos in Den Helder vanwege personeelstekort. Het plan is al langer om het schip weer gereed te maken voor zee en sinds enkele weken wordt aan het M-fregat gewerkt.
Begin dit jaar werd nog onderhandeld met de partijen die zouden bijdragen aan het weer terug in de vaart brengen van het schip. Vier weken geleden is Damen Shipyards in samenwerking met Directie Materiële Instandhouding (DMI) en de Koninklijke Marine begonnen aan het project om de Van Speijk uit de mottenballen te halen. Vorige maand werd het schip op een andere steiger gespot dan waar het de afgelopen jaren lag.
Het schip werd in 2021 in conservatie gebracht, desondanks moet er veel werk worden verricht om een schip dat zo lang geen niet heeft gevaren en geen onderhoud heeft gehad, weer naar zee te krijgen.
Anderhalf jaar lang gaat men aan de slag met uitgebreid onderhoudsperiode van het M-fregat. Uiteindelijk moet Zr.Ms. Van Speijk in 2026 weer volledig inzetbaar zijn voor onderzeebootbestrijdingsmissies.
Zr.Ms. Van Speijk najaar 2024 bij DMI. (Foto: Tobias Kappelle/ Marineschepen.nl)
Op weg naar ASW-fregatten
Op dit moment is Zr.Ms. Van Amstel het enige onderzeebootbestrijdingsfregat van de marine. Het ziet er niet naar uit dat de M-fregatten samen lang operationeel zullen zijn. Vorig jaar mei liet de marine weten dat het plan is om de Van Amstel in 2026 uit dienst te stellen.
In die periode moet de marine zich bovendien gereed gaan maken voor de ASW-fregatten. Het casco van het eerste ASW-fregat wordt in 2027 in Vlissingen verwacht, bleek uit een interview met een medewerker van DMI in de Alle Hens van half november.
In 2029 moet dat eerste ASWF in dienst worden gesteld. Over de uitdienststellingsdatum van de Van Speijk is niets bekendgemaakt, maar die zal ongetwijfeld in of rond 2029 liggen als de nieuwe fregatten zullen instromen. Meer over de nieuwbouwprojecten, is in dit overzicht te lezen. Daar wordt ook de transitie van de oude naar de nieuwe vloot weergegeven.
Auteur: Tobias Kappelle Tobias werkt sinds augustus 2020 als freelance journalist voor Marineschepen.nl. Daarnaast is hij vooral actief in de sportjournalistiek bij onder andere AD Sportwereld, Eurosport en Hockey.nl. Tobias studeerde Geschiedenis en Bestuurs- en Organisatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht en deed een master Media & Journalistiek aan de Erasmus University Rotterdam.