Marineschepen.nl
 
   
 

Vermoedens van corruptie Thales bij onderzeeboten BraziliŽ en MaleisiŽ


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 02-07-2024 | Laatst aangepast: 02-07-2024


Bij twee verschillende onderzeebootorders zijn er vermoedens van corruptie en wordt onder andere onderzoek gedaan naar Thales. Dat melden de Franse tv-zender en Reuters. In Nederland, Frankrijk en Spanje zijn vorige week huiszoekingen gedaan in verband met mogelijke corruptie bij de verkoop van onderzeeboten aan BraziliŽ. In een andere zaak, die al langer loopt, wordt onderzoek gedaan naar corruptie bij verkoop van onderzeeboten aan MaleisiŽ. De Nederlandse tak van Thales is, ondanks de huiszoekingen, naar eigen zeggen geen onderwerp van onderzoek.

Scorpene
Een ScorpŤne in dienst bij de marine van MaleisiŽ. De boten zijn gebouwd door Naval Group en Navantia. Thales levert onder andere sonars en software. Nederland wil ook onderzeeboten bij Naval Group kopen, maar dan een ander ontwerp. (Foto: Maleisische marine)

MaleisiŽ schafte in 2002 twee ScorpŤneklasse en een Agostaklasse onderzeeboot aan, BraziliŽ volgde in 2008 met vier ScorpŤnes, een nucleaire onderzeeboot en de bouw van een scheepswerf in BraziliŽ. Beide landen deden dat bij het bedrijf dat nu Naval Group heet en deels in handen is van de Franse staat en voor 35 procent in handen van Thales.



MaleisiŽ
Op 20 juni verzocht de Franse financiŽle opsporingsdienst PNF (vergelijkbaar met de Nederlandse FIOD) om een zaak te starten tegen Thales en Naval Group-voorloper DCNI, plus drie voormalige managers en een tussenpersoon. Dat schrijven diverse Franse media.

Het is de zoveelste stap in een lange reeks aan onderzoeken en beschuldigingen van corruptie en omkoping, met bijbehorende rechtszaken die volgen op de Maleisishe onderzeebootdeal. Deze volgden na een aanklacht door de Maleisische anticorruptievereniging Suaram in 2009.



De Franse justitie vermoedt dat er via constructies grote sommen geld zijn betaald aan de toenmalige Maleisische minister van Defensie (en latere premier), Najib Razak, zodat hij voor het Franse aanbod zou kiezen. Bij die constructies wordt gekeken naar Thales Asia.

De voormalige Maleisische premier Razak heeft vanaf het begin ontkend schuldig te zijn. Razak werd in 2020 veroordeeld tot een celstraf van twaalf jaar in verband met fraude in een andere zaak.

De aanschaf van de Franse onderzeeboten door MaleisiŽ in 2002 is nog altijd een controversieel en beladen onderwerp. De affaire heeft niet alleen de politiek in MaleisiŽ beÔnvloed, maar heeft ook internationale aandacht getrokken vanwege de moord op Altantuya Shaariibuu, een tolk die bij de aanbesteding betrokken was. In die zaak zijn twee lijfwachten van Najib Razak schuldig bevonden aan haar dood.

Tonelero
De derde ScorpŤne voor BraziliŽ. BraziliŽ tekende in 2008 een contract ter waarde van 5,2 miljard euro voor vier ScorpŤnes. (Foto: Naval Group)

BraziliŽ
Ook de onderzeebootverkoop aan BraziliŽ wordt al langer onderzocht. Die deal krijgt speciale aandacht sinds 2016 en dat resulteerde op 26 juni en 28 juni in huiszoekingen op verschillende locaties van Thales in Frankrijk, Nederland en Spanje.

Volgens Reuters gaat het om "vermoedelijke corruptie van een buitenlandse ambtenaar, criminele samenzwering en het witwassen van geld in verband met de verkoop van onderzeeboten en de bouw van een marinebasis in BraziliŽ".

Er is ook sprake van een tweede onderzoek, zo schrijven BFMTV en Reuters, dat in juni 2023 is gestart. Dat zou draaien om mogelijke "corruptie, criminele samenzwering en het witwassen van geld in verband met de verkoop van militair en civiel materieel in het buitenland".

Hoewel de onderzeeboten zelf door het toenmalige DCNS (de opvolger van DCN, nu Naval Group) zijn gebouwd, zijn subsystemen door Thales geleverd en is Thales sinds 2007 aandeelhouder.

Update: 'Thales Nederland geen onderwerp van onderzoek'
In een reactie op de berichtgeving bevestigt Thales tegenover Marineschepen.nl "dat er doorzoekingen hebben plaatsgevonden, desalniettemin is Thales Nederland geen onderwerp van onderzoek."

In een verklaring laat het bedrijf aan Marineschepen.nl verder weten dat "Thales samenwerkt met de bevoegde autoriteiten. Thales benadrukt dat het nationale en internationale regelgeving strikt naleeft. Thales heeft een wereldwijd complianceprogramma ontwikkeld en geÔmplementeerd dat voldoet aan de hoogste standaarden in de industrie."

Jaime Auteur: Jaime Karremann
Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.




comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Derde Braziliaanse onderzeeboot in water