'Voorstel van Babcock met Thales radars gekozen voor Type 31e fregat'


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 26-08-2019 | Laatst aangepast: 26-08-2019


Het voorstel van Babcock, BMT en Thales zou in tweede week van september worden uitgeroepen als winnaar in de strijd om het Type 31e-fregat. Dat meldt de Britse krant The Telegraph. Dat zou een belangrijke overwinning zijn voor Thales dat niet alleen met radars, maar ook met software deelneemt aan de aanbieding.

Arrowhead 140
Arrowhead 140 van Babcock, BMT en Thales. De APAR, SMART-L en Mk41 VLS zijn verwijderd uit het ontwerp. Deze kunnen wel weer teruggezet worden, mocht daar behoefte aan zijn voor een exportklant. (Beeld: Arrowhead)

Vorige week schreef Marineschepen.nl al dat er binnenkort meer duidelijkheid zou komen over de uitslag van de Type 31e-competitie. Ook Marineschepen.nl had geruchten gehoord over een uitslag tijdens de grote defensiebeurs Defence and Security Equipment International (DSEI) die eens in de twee jaar wordt georganiseerd in Londen, maar niet over wie de winnaar zou zijn.



Volgens The Telegraph is die winnaar dus Arrowhead 140, een schip dat gebaseerd is op het Deense ontwerp van de Iver Huitfeldtklasse fregatten. Om te voldoen aan de eisen (goedkoop fregat laag in het geweldspectrum) zijn de krachtige SMART-L en APAR radars vervangen door de NS100 en een STIR vuurleidingsradar van Thales. Ook heeft de Amerikaanse Mk41 lanceerinrichting plaats gemaakt voor een lanceerinrichting die ruimte biedt aan de Sea Ceptor, de nieuwe Britse luchtverdedigingsraketten.



Behalve de sensoren moet de Arrowhead 140 uitgerust worden met Tacticos, het combat management system dat ontwikkeld is in Hengelo. Dit systeem draait op de computers in de commandocentrale, hier kunnen o.a. de wapens en sensoren mee bediend worden. Bij winst zal Thales voor Tacticos echter wel een vestiging in de UK opzetten.



Veel (extra) werk voor de fabriek in Hengelo?
Een overwinning zou voor Thales welkom zijn. In het afgelopen jaar heeft de Nederlandse tak met een paar tegenvallers te maken gehad. Zo werd de NS100-radar uit het ontwerp van de bevoorrader de Den Helder geschrapt. Ook ging de opdracht voor de bouw van mijnenbestrijdingsvaartuigen naar Naval Group. Thales werd destijds ook getipt als winnaar, maar zag de bouw van twaalf NS50-radars plus de levering van Tacticos, in rook op gaan.



Nu zijn vijf Type 31e-fregatten gepland en dat betekent dat men in Hengelo vijf NS100's zou bouwen. Tot op heden zijn er negen geleverd (acht aan Singapore, een staat op Zr.Ms. Rotterdam). Werk aan de Type 31e is echter extra interessant omdat export vanaf het begin het doel is.


En misschien is de Type 31e wel iets voor Noorwegen.

Bijna failliete werf
Als de Arrowhead 140 inderdaad wordt gekozen, is het het nog wel even spannend voor het consortium. De schepen zouden gebouwd worden door de werven Ferguson in Schotland en Harland & Wolff in Noord-Ierland. Samenstelling en afbouw zou plaatsvinden in Rosyth, nabij Edinburgh. Maar Harland & Wolff, bouwer van onder andere de Titanic, is bijna failliet en is onder beheer van curatoren gesteld. Er zijn positieve geluiden over een overname, maar sluiting van de werf heeft directe gevolgen voor de bouwplannen.

Of het zover is, horen we in ieder geval in de periode 10 t/m 13 september op de DSEI in Londen.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Instagram
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Type 31e
NS100 radar