Zr.Ms. Zeeland volgende week weer naar zee


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 22-07-2017 | Laatst aangepast: 22-07-2017


De reparatie van Zr.Ms. Zeeland is in volle gang. De marine verwacht dat het stationschip, dat onlangs met voortstuwingsproblemen arriveerde in het Caribisch Gebied, volgende week de eerste tests op zee kan doen. Ondertussen is het boardingteam van de Zeeland al ingezet en is het eerste verdachte schip reeds gecontroleerd.

Zeeland
Zr.Ms. Zeeland in de West op archiefbeeld. (Foto: DSNS)

Op woensdag 12 juli arriveerde het patrouilleschip Zr.Ms. Zeeland in Willemstad, Curacao. De Zeeland was het nieuwe stationschip in de West, maar kon de taak niet gelijk oppakken omdat er grote problemen waren met de voortstuwing. Het schip moest tegen de kant en de ondersteuningsploeg moest vanuit Nederland naar de Zeeland worden gevlogen.



Afgelopen maandag was het technische team aan boord en kon het herstelwerk echt beginnen. Dat herstelwerk richt zich op de beide hoofdvaartdiesels, want zowel de bakboord- als stuurboorddieselmotor konden niet meer gebruikt worden. Ook zonder deze diesels kan een OPV varen, want de Hollandklasse beschikt over een hybride voortstuwing. Voor snelheden t/m 10 knopen worden de schepen aangedreven door twee elektromotoren, die elektriciteit krijgen van de dieselgeneratoren. Boven de 10 knopen moeten de twee MAN 12V28/33D diesels worden aangesproken, die het schip tot maximaal 21 knopen kan laten varen.

De twee MAN hoofdvaartdiesels kampten met problemen.



De reparaties aan beide diesels verlopen gestaag, zo bleek uit navraag gisteren bij de marine. "De verwachting is dat het schip aan het einde van volgende week weer naar zee gaat, beginnend met enkele testen," antwoordde een woordvoerder op vragen van Marineschepen.nl. Als deze tests goed verlopen zal het schip volledig inzetbaar zijn, maar vooralsnog wel varen op één van de twee hoofdvaartdiesels. De tweede diesel zal alleen voor nood beschikbaar zijn. In de praktijk betekent dat volgens de marine "een kleine beperking op de maximale vaarsnelheid".
Heel veel maakt dat overigens niet uit, want van de hoge snelheden moeten de OPV's het toch niet hebben. Tijdens de operaties in het Caribisch Gebied zijn het de NH-90 en de FRISC die voor snelheid zorgen en bijvoorbeeld de snelle drugsboten moeten stilleggen.

De tweede diesel zal mogelijk halverwege het verblijf in de West worden gerepareerd.

Zeeland
De FRISC van Zr.Ms. Zeeland eerder deze week. (Foto: Koninklijke Marine)

Eerste boarding door team Zeeland al achter de rug
Dat het moederschip gerepareerd moet worden, betekent niet dat het boardingteam, bestaande uit militairen van de vloot en het Korps Mariniers, niets doet. Met hun snelle FRISC is het boardingteam alvast operationeel aan de slag gegaan in samenwerking met de Kustwacht.

Zo werd afgelopen dinsdag al de eerste boarding uitgevoerd. Het boardingteam kreeg van de Kustwacht Caribisch gebied inlichtingen over een mogelijke smokkeloperatie aan boord van koopvaardijschip, zo maakte de marine gisteren bekend aan Marineschepen.nl. Het boardingteam onderschepte het koopvaardijschip middels de FRISC toen het de territoriale wateren van Curaçao binnenvoer. De boarding verliep zonder incidenten en het team van Zr.Ms. Zeeland en de kustwacht kon het schip naar de haven van Willemstad begeleiden waar het werd overgedragen aan de douane. Leden van het boardingteam voerden een eerste doorzoeking van het schip uit en hielpen met de fouillering van de bemanningsleden in de haven. Er werden overigens geen bijzonderheden aangetroffen.

Na volgende week zal het boardingteam waarschijnlijk weer verder op zee kunnen worden ingezet. Zr.Ms. Zeeland blijft vier maanden in de West.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Voortstuwingsproblemen Zeeland
Hollandklasse