Marineschepen.nl
 
   
 

Zoekactie naar vermiste Argentijnse onderzeeboot geïntensiveerd


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 19-11-2017 | Laatst aangepast: 19-11-2017 09:30 uur


De zoekactie aan de vermiste Argentijnse onderzeeboot ARA San Juan wordt steeds verder uitgebreid. Een groot aantal schepen en vliegtuigen uit diverse landen zijn op zoek naar de onderzeeboot. Ook worden speciale reddingonderzeeboten ingevlogen. Zaterdag ontving de Argentijnse marine signalen die leken op pogingen van de onderzeeboot om contact te zoeken. Dat geeft hoop, toch blijven de vooruitzichten somber.

UPDATE: volg het liveblog.

TR 1700
ARA San Juan en ARA Santa Cruz. (Foto: Argentijnse marine)

Met de ARA San Juan (Santa Cruzklasse, TR 1700) is sinds woensdag geen contact. De Argentijnse marine zegt in de formele berichtgeving nog steeds rekening te houden met verbindingsproblemen. Toch is een enorme internationale zoekactie opgestart.



Behalve Argentinië en de Verenigde Staten, zijn ook eenheden uit Brazilië en Chili aan het zoeken. Brazilië heeft het onderzeebootreddingsschip Felinto Perry opdracht gegeven op te stomen naar het zoekgebied. Dit schip heeft uiteenlopende middelen zoals decompressietanks en onderwaterdrones, behalve een speciale reddingsonderzeeboot (DSRV), om te assisteren bij de zoekactie. Verder heeft Brazilië een Type 22 fregat en een onderzoeksvaartuig gestuurd. Namens Chili is een marinepatrouillevliegtuig op zoek naar de Argentijnse collega's.

Met vier enorme vliegtuigen is het Undersea Rescue Command (URC) van de Amerikaanse marine vanuit San Diego onderweg naar Argentinië. Zij kunnen mensen redden uit een onderzeeboot die op maximaal 600 meter diepte in een hoek van 45 graden ligt.



Signalen
Gisteravond verspreidde de Argentijnse marine een hoopgevend bericht. Zaterdagochtend en -middag zouden door diverse walstations in Argentinië signalen zijn opgevangen die mogelijk pogingen waren van de San Juan om contact te zoeken via satelliet. De zeven pogingen waren tevergeefs en duurden 4 tot 36 seconden. Met behulp van een gespecialiseerd bedrijf wordt uitgezocht wat de herkomst is van de signalen.

Vrijwel iedere moderne onderzeeboot beschikt over middelen voor satellietcommunicatie. De zender en ontvanger zit in een mast die opgestoken kan worden, net als bijvoorbeeld de periscoop. De mast wordt boven water gestoken omdat zeewater communicatie met satellieten verhindert. Daarnaast zijn er handheld satelliettelefoons.

Het is vooralsnog onduidelijk of de signalen van de sub zijn gekomen en om welke middelen het gaat.

7 dagen
Eerder berichtte Marineschepen.nl dat de bewuste onderzeeboot het in een noodsituatie op de zeebodem maximaal twee dagen kan uithouden. Voor deze generatie onderzeeboten wordt echter een duur van zeven dagen gehanteerd. Ook als de stroom is uitgevallen.

Toch zijn de vooruitzichten somber. Mede vanwege het weer dat ter plaatse erg slecht is. Volgens Windy.com staat er momenteel een wind van 60 km per uur en de golfhoogte is 6,6 meter. Dat bemoeilijkt niet alleen de zoekactie, maar beperkt ook de overlevingskansen als de onderzeeboot met problemen aan de oppervlakte is (of was) en van individuele bemanningsleden die zijn ontsnapt.

UPDATE: volg het liveblog.







comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Vermiste onderzeeboot: internationale zoekactie maar kansen worden kleiner
Argentijnse onderzeeboot vermist