Samenwerking met Nederland, Duitsland of Finland?
Het is speculeren, maar natuurlijk wel interessant om te kijken naar mogelijke samenwerkingen. Met Saab als hoofdaannemer is de kans niet groot dat Zweden zou kiezen voor een samenwerking met een partner die ook sensoren en commandocentralesoftware (CMS) maakt. Aansluiten bij de Nederlands-Belgische
ASW-fregatten, zou bijvoorbeeld behoorlijke wijzigingen betekenen op gebied van sensoren en CMS aangezien deze schepen ontworpen zijn met Thales-producten. Daarnaast zijn deze schepen wel erg groot voor deze eerste stap.
Iets anders is Northern Naval Shipbuilding Cooperation. NNSC is een initiatief van de Nederlandse en Zweedse materieelorganisaties, juist om samen te werken en de nationale industrieën te behouden, plus tegenwicht te bieden aan staatsbedrijven die men veel in Zuid-Europa ziet. Een Zweeds korvet gebouwd door het Spaanse Navantia of Franse Naval Group, ligt daarom minder voor de hand. NNSC, een samenwerking tussen Duitsland, Finland, Denemarken, Noorwegen, Nederland en Zweden, is echter pas vorig jaar opgezet.
Er zijn behalve ASWF ook andere fregatten die in ontwikkeling of in aanbouw zijn. Het Britse Type 31 fregat is bedoeld voor export en onder andere Polen is ingestapt. Voor overbuurman Zweden lijkt dit een mooie samenwerking, en het Type 31 is in de basis een modulair schip waar diverse sensoren op gezet kunnen worden. Dit fregat is echter groot en erg gericht op Thales, inclusief Tacticos als CMS. Bovendien, zitten de Britten niet in NNSC.
En juist binnen NNSC zijn er veel mogelijkheden. Een optie is een samenwerking met het andere potentiële NAVO-lid Finland. In Finland worden momenteel vier Pohjanmaaklasse korvetten gebouwd van 114 meter, mét Saabsystemen. Hoewel het laat is, en de schepen ontworpen zijn voor Finland, kan Zweden mogelijk nog aanhaken. Finland delen niet alleen de Botnische Golf, maar ook de Zweedse taal die door een minderheid in Finland wordt gesproken. Daarnaast zijn beide marines een Fins-Zweedse marinesamenwerking gestart, die in 2017 leidde tot de Fins-Zweedse Naval Task Group.
Illustratie van de Sigma van Damen met Saab-sensoren voor Brazilië. (Beeld: Damen)
Een samenwerking met een Duitse of Nederlandse werf zou ook kunnen. Zowel
Damen als tkMS hebben in het verleden schepen ontworpen met sensoren en software van Saab. De Sigma-schepen van Damen zijn ook ongeveer honderd meter en zijn snel te bouwen. Voor de aanbesteding voor het Braziliaanse Tamandaré-korvet hebben de twee bedrijven samengewerkt op basis van een Sigma 10514 met Saab CMS en sensoren. tkMS won met een voorstel zonder Saab, andere landen kozen wel een tkMS-schip uit hun MEKO-familie met Saab-radars en software.
Een voordeel voor Damen is de Saab-Damen onderzeebootsamenwerking, een nadeel is dat de Nederlandse marine niet zelf met Sigma's vaart. Met Finland kan het intensief samenwerken, als de Pohjanmaa past in het Zweedse concept. De onderzeebootvervanging in Nederland speelt geen rol; er loopt een aanbesteding, dus is een korvetten-onderzeeboot deal met Zweden is niet mogelijk zonder grote juridische gevolgen.
Noorwegen is ook op zoek naar nieuwe schepen, maar zij hebben geen marinewerf.