Marineschepen.nl
 
   
 

Buitenlandse interesse in M-fregatten, einde nadert voor S en L-fregatten


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 22-01-2019 | Laatst aangepast: 22-01-2019


Zowel Chili als Griekenland hebben interesse getoond in de twee nog resterende M-fregatten Zr.Ms. Van Amstel en Zr.Ms. Van Speijk. Bij beide landen staan de fregatten echter niet (meer) op de bovenste plaats van het boodschappenlijstje. De interesse heeft alles te maken met de vervanging van voormalige Nederlandse schepen. De Chileense marine wil de L-fregatten (Jacob van Heemskerckklasse) en Griekenland wil de S-fregatten (Kortenaerklasse) afstoten.

Van Speijk
M-fregat Zr.Ms. Van Speijk. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

In de zoektocht naar vervanging van hun oude fregatten, zijn Chili en Griekenland geďnteresseerd (geweest) in de twee resterende Nederlandse fregatten Zr.Ms. Van Speijk en Van Amstel. Dat blijkt uit diverse media berichten in beide landen. De interesse was er vooral vorig jaar, maar daar is in Nederland nog niets over bekend gemaakt. De Defensie Materieel Organisatie (DMO) bevestigt tegenover Marineschepen.nl dan ook dat er "een aantal landen zijn die inderdaad interesse hebben getoond", maar wil daar verder niets over kwijt.
Helaas heeft de vervanging alles te maken met de bij de oudere garde van het Nederlands marinepersoneel geliefde L en S-fregatten.



Chili
De twee L-fregatten werden in 1986 in dienst gesteld. Twintig jaar later werden de Jacob van Heemskerck en de Witte de With verkocht en overgedragen aan Chili, en heten sindsdien Almirante Latorre en Capitán Prat. De schepen zijn inmiddels ruim over de verwachte levensduur heen en Chili zoekt naar een vervanging. Ook het Type 22 fregat Almirante Williams (ex-HMS Sheffield) wil Chili afstoten.

Capitán Prat
Het Chileense L-fregat Capitán Prat (ex-Hr.Ms. Witte de With). (Foto: Chileense marine)

Chili zoekt al een tijdje naar vervanging van de twee L-fregatten. Sinds oktober is de Chileense marine met studies bezig voor de aankoop van drie 'nieuwe' schepen, die halverwege het volgende decennium in Chileense dienst moeten komen. Het lastige aan de vervanging van de drie schepen is dat de twee L-fregatten de luchtverdedigingscomponent vormen binnen de marine van Chili en dat deze schepen vervangen zouden moeten worden door soortgelijke schepen. Op de wereldwijde markt van tweedehands marineschepen is er vooralsnog één klasse dat in aanmerking komt: de twee resterende fregatten van de Australische Adelaideklasse (in licentie gebouwde Amerikaanse OH Perryklasse fregatten). Deze schepen zijn sinds de modernisering voorzien van SM-2 en ESSM missiles. Met de SM-2 kunnen zij dus meerdere schepen beschermen tegen luchtdreiging en vormen dus een mooie vervanging van de L-fregatten die nog de SM-1 hebben.

Maar Chili is niet de enige belangstellende, ook Griekenland heeft een oogje op deze schepen laten vallen. Een extra nadeel is bovendien dat de schepen uit 1992 en 1993 stammen. De vraag is in welke staat ze verkeren en als ze rond 2025 uit dienst worden gesteld zijn ze ook al ruim 30 jaar. Ook de andere schepen op het Chileense lijstje zijn van die periode. De jongste Halifaxklasse fregatten (Canada) zijn van 1996 en zullen rond die tijd uit dienst gaan.



En dan zijn er nog de Britse Type 23 en de M-fregatten. Zij hebben als voordeel dat zusterschepen al in dienst zijn in Chili, het ontbreekt hen echter aan moderne luchtverdediging (tenzij de Britten hun nieuwe Sea Ceptor missiles installeren). De Britse schepen werden in in de periode 1991 - 2002 in dienst gesteld, waarvan de laatste van deze klasse pas in de jaren '30 wordt vervangen. De Nederlandse en Belgische fregatten komen ook uit de jaren '90 en worden in de jaren '20 uit dienst gesteld.

Chili zal een afweging gaan maken op basis van de kosten, de staat van de schepen en hun capaciteiten. Vooralsnog wordt in de Chileense media niet gesproken over nieuwbouw. Callenburgh
Het Griekse S-fregat HS Adrias, ofwel de oude Hr.Ms. Callenburgh. (Foto: Griekse marine)

Griekenland
De Griekse marine is de bezitter van maar liefst tien S-fregatten. De oudste van deze schepen is al ruim 40 jaar en dus aan vervanging toe. Griekenland besteed relatief veel aan hun krijgsmacht en heeft traditiegetrouw een grote vloot. Niet alleen vanwege de vele eilanden, maar vooral vanwege de eeuwige rivaliteit Turkije. Terwijl Turkije een vliegkampschip bouwt (naast nieuwe fregatten en korvetten), slaagt Griekenland er maar niet in om nieuwe fregatten aan de vloot toe te voegen.

Deze vloot, bestaande uit S-fregatten en Duitse MEKO-fregatten die ook de jongste niet meer zijn, zou vers Frans bloed krijgen. Zo'n acht jaar geleden werden namelijk afspraken gemaakt over de aanschaf van Franse FREMM's. Eerst wekte dat internationale ergernis door de Griekse crisis, waarna de deal werd uitgesteld, en toen vorig jaar de gesprekken hervat werden, richtten die zich gaandeweg steeds meer op de nieuwe Belharra-fregatten van Naval Group. De incidenten tussen de Griekse en Turkse kustwachten in het voorjaar van 2018 zorgden voor versnelling van de gesprekken en de wens om twee (plus een optie van twee) Belharra-fregatten aan te schaffen voor 1,3 miljard euro.

Bij dat laatste punt gaat het echter niet goed. Griekenland heeft het immers geld niet, de Griekse minister van Defensie riep tevergeefs de rijke Griekse reders op om een financiële bijdrage te leveren.

Belharra
De Belharra van Naval Group is een fregat met een waterverplaatsing van 4.000 ton en een lengte van 121 meter. (Beeld: Naval Group)

Al die tijd is er de optie geweest voor de aankoop van tweedehands fregatten. In ieder geval ter overbrugging, want de eerste Belharra voor de Franse marine ter vervanging van de LaFayette's, zal pas in 2023 of 2024 gereed zijn. Maar een Franse deal lijkt ver weg omdat bij de financiering Duitsland volgens Griekse media dwars zou liggen.

Als er nu geen deal wordt gesloten door geldgebrek, dan zijn tweedehands fregatten sowieso de enige optie. Aanvankelijk hadden de Grieken veel interesse in de Nederlandse en Belgische M-fregatten. Griekenland is immers bekend met Nederlandse schepen en ze zouden niet de eerste zijn die de overstap van S naar M-fregat zou maken. Maar toen kwam vorige maand de optie om de gemoderniseerde Adelaides te kopen, deze schepen genieten met hun SM-2 en ESSM, de voorkeur boven de M-fregatten die nog over de voorganger van de ESSM beschikken. Hoewel Griekenland een haat-liefde verhouding met de VS heeft, denkt de Griekse marine met weemoed terug aan de tijd toen het met de oude Amerikaanse destroyers nog een SM-1 had.

De kans dat de Australische fregatten in het volgende decennium naar Pireaus komen is dus groot. En daarmee wordt de kans op verkoop van de resterende M-fregatten aan Chili ook iets groter.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Instagram
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
M-fregatten

L-fregatten

S-fregatten

Griekenland in gesprek over FREMM