Marineschepen.nl
 
   
 

Doorman in Den Helder, logistieke operatie gaat beginnen


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 15-09-2017 | Laatst aangepast: 15-09-2017


Zr.Ms. Karel Doorman arriveerde vanochtend in Den Helder. Tot en met woensdag zal met man en macht worden gewerkt om het schip te beladen met goederen om hulp te kunnen verlenen aan Sint Maarten.

Doorman
Archieffoto Zr.Ms. Karel Doorman in de haven van Den Helder. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Alles aan Zr.Ms. Karel Doorman is groots een meeslepend. Als er iets speelt rond de Doorman heeft het impact. Dat begon al met de verkoopplannen tijdens de afbouw. De ontwerpfout van de motoren had tot gevolg dat dekken opengezaagd moesten worden, de motoren per schip naar Frankrijk moesten en het JSS ruim een jaar niet kon varen. Het Captains' Dinner tijdens Sail Den Helder in de hangar van wat gekscherend het 'Evenementencentrum Karel Doorman' werd genoemd, inclusief kroonluchters en honderden gasten, zette een nieuwe standaard. De hulpoperatie aan de door ebola getroffen gebieden, nog voor het schip in dienst was, moest op stel en sprong maar was wel ongekend groot voor Nederlandse begrippen.



Grote logistieke operatie
De hulpoperatie aan Sint Maarten past precies in dat rijtje. Al snel na de orkaan werd door velen de vraag gesteld of de Doorman ook zou gaan. Het duurde een week, maar toen kwam eindelijk het bericht en sindsdien gaat alles in hoog tempo. Het schip dat zich in de Oostzee met de oefening Northern Coast bezig zou houden terwijl niet veel verderop in de Oostzee de grote Russische oefening Zapad 2017 aan de gang is, moest ineens op maximale snelheid terug naar Den Helder.

Vanochtend arriveerde Zr.Ms. Karel Doorman in de haven. Een deel van de bemanning krijgt dit weekend wat rust, om zichzelf en het thuisfront op te laden voor een onverwachte reis die langer duurt dan Northern Coast. DMI zal het schip dit weekend gebruiken om technische controles uit te voeren. Tegelijkertijd begint vandaag de enorme logistieke operatie echt, met als doel het schip woensdagmiddag om 12:00 uur volgeladen naar zee te krijgen.

Vanaf vandaag tot maandag worden uit het hele land goederen aangevoerd richting voornamelijk de grote parkeerplaats in de Nieuwe Haven, dat getransformeerd wordt tot een opslagplaats. Maandag en dinsdag zal de Doorman beladen worden. Dit beladen kan uiteraard niet zomaar, maar gaat volgens een beladingsplan. Dat heeft te maken met dat er rekening gehouden moet worden met de stabiliteit van het schip en welke goederen het eerst van boord moeten.

De woordvoerder van de marine kon nog geen compleet overzicht geven van wat er geladen gaat worden, maar er gaan in ieder geval militaire voertuigen en civiele voertuigen mee, waaronder ambulances en vuilniswagens. Ook zullen diverse vaartuigen aan boord gaan. Verder zullen bouwmaterialen, hekwerken, voeding en drinkwater worden meegenomen.

De verwachting is dat de Doorman tien tot veertien dagen over de reis zal doen, afhankelijk van de stroming en het weer onderweg.



Wederopbouw
De vraag is natuurlijk wat de toegevoegde waarde is van de Karel Doorman. Je zou immers vrachtschepen kunnen sturen en goederen per vliegtuig kunnen overbrengen. Waar dat kan zal dat ongetwijfeld ook worden gedaan, maar vervoer door de lucht is duurder en vliegtuigen kunnen veel minder meenemen dan schepen. Vrachtschepen hebben bovendien kranen nodig om hun goederen te lossen. En die kranen werken niet, net als dat de haven en het vliegveld nog niet normaal te gebruiken zijn.

Volgens de marine is het grote voordeel van de Doorman dat het schip niet alleen de goederen kan aanvoeren, maar ook kan distribueren. Zodra het JSS ter plaatse is zal het dienen als basis 'op zee' waarvandaan helikopters en vaartuigen de goederen kunnen verspreiden over het eiland. De Doorman kan ook extra service verlenen door bijvoorbeeld de helikopters bij te tanken. Die rol kan het vliegveld nog niet op zich nemen, zeker omdat de cargo handling nog niet operationeel is.

Daarnaast kan de Doorman, zodra het schip volledig ontladen is, weer op andere plaatsen spullen inslaan.

Tegelijkertijd wordt hard gewerkt aan het herstellen van de infrastructuur. Dat is ook belangrijk voor de wederopbouw. Want zo zijn er nu al veel goederen, water en voedsel aangeleverd, verspreiding daarvan naar de juiste locaties is nog een heel ander probleem.

Zr.Ms. Zeeland en Zr.Ms. Pelikaan zijn in samenwerking met de autoriteiten bezig met het herstellen van bijvoorbeeld de haven. De eerste successen zijn geboekt, waardoor cruise schepen wel konden afmeren.

Of en waar de Doorman kan afmeren is nog niet bekend. Overigens heeft het schip geen (werkende) haven nodig om alle goederen te lossen.

Hoe lang het JSS in de West zal verblijven is niet bekend. Zodra het schip ter plaatse is, zal worden bekeken hoe lang de hulp nodig is.





comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen