De romp van de tweede helikoptercarrier voor de Australische marine, de Adelaide, verscheen gisteravond laat (NL tijd) voor de Australische kust ter hoogte van Perth. Op de rug van de Blue Marlin verliet het in december Spanje en na een reis om Kaap de Goede Hoop is het aan de laatste etappe begonnen. De LHD wordt in Australië afgebouwd.
Archieffoto van de Blue Marlin met het vorige LHD bij de nadering van Australië. Van de Adelaide zijn nog geen beelden.(Foto: Australische Defensie)
Twee van twee
Het is niet de eerste romp van een Australische helikoptercarrier die op deze wijze 12.000 zeemijl aflegde. Eerder was het de beurt aan HMAS Canberra, het eerste schip van de klasse. Dat schip arriveerde in oktober 2012 en kan nu ieder moment aan de proefvaart beginnen.
De Adelaide is de tweede en laatste Landing Helicopter Dock (LHD) van de Canberraklasse en werd op 10 december op de Blue Marlin gezet. Via Kaap de Goede Hoop, dat het transport begin januari rondde, voer het rechtstreeks over het zuidelijke deel van de Indische Oceaan naar Australië. Doel van de reis is Melbourne, waar de werf van BAE Systems is gevestigd en de afbouw gaat plaatsvinden. Naar verwachting zal ook dat dik een jaar in beslag nemen voor er met de proefvaart kan worden aangevangen.
De bouw van de 231 meter lange romp begon bijna vier jaar geleden op de scheepswerf van Navantia. De 104 van de 112 modules van de Adelaide werden los van elkaar gebouwd en aan elkaar gelast.
Succesvol ontwerp
Het ontwerp van het Spaanse vliegkampschip Juan Carlos I, waar de Australische LHD's op zijn gebaseerd, is succesvol gebleken. Na verkoop aan Australië, werd eerder deze maand bekend dat het Spaanse ontwerp ook gekozen werd door de Turkse marine voor hun helikoptercarrier.
Behalve aan Turkije wist de marinebouwer eerder in een relatief korte tijd ook opdrachten voor vijf geavanceerde fregatten voor de Noorse marine in de wacht te slepen (opgeleverd in 2006-2011) en patrouilleschepen voor Venezuela (2010-2012). De toekomstige Hobartklasse destroyers voor de Australische marine zijn nog in aanbouw. Het is daarnaast uiteraard ook hofleverancier voor de marine van het thuisland.
Niet alle ontwerpen van Navantia zijn even sterk. In juni 2013 bleek de eerste Spaanse onderzeeboot van de S-80klasse te zwaar, waardoor het niet meer boven water zou kunnen komen. Aanpassingen leiden tot een vertraging van zeker drie jaar.
Dat incident lijkt het succes niet te stoppen. Eerder dit jaar voer de Spaanse bevoorrader ESPS Cantabria naar Australië om de Australiërs, die zoeken naar twee bevoorraders, kennis te laten maken met dit Spaanse product. De Cantabria is een verbeterde versie van de Patino, bij onze Koninklijke Marine beter bekend als Zr.Ms. Amsterdam.
Korte film gemaakt door scheepsbouwer Navantia van het laden van de Adelaide op de Blue Marlin. Dit had plaats op 10 december 2013.