De Koninklijke Marine verzorgde de landing in Scheveningen ter ere van 200 jaar Koninkrijk. Huub Stapel zou door adelborsten en voormalig marinepersoneel naar het strand worden geroeid, maar door de hoge golven werd gekozen voor een speciaal voertuig van het Korps Mariniers. Op zee liggen Zr.Ms. Rotterdam. Zr.Ms. Evertsen, Zr.Ms. Vlaardingen, Zr.Ms. Snellius en Zr.Ms. Friesland. De Britse marine wordt vertegenwoordigd door patrouilleschip HMS Tyne.
Hoewel de Nederlandse marine in 1813 geen rol had bij de landing van de prins, maar de Britse marine met twee marineschepen en meer dan 240 mariniers, had de KM wel een belangrijke functie voor de gespeelde landing van 2013. Met op de achtergrond Landing Platform Dock Zr.Ms. Rotterdam en landingsvaartuigen in de branding, arriveerde het landingsvaartuig met prins Willem-Frederik (Huub Stapel) op de Scheveningse landingslocatie met de BARV Hercules (gepantserd bergingsvoertuig van het Korps Mariniers). Vervolgens gaar de prins verder in een koets naar Plein 1813.
Na de landing van de prins volgde een demonstratie van een amfibische landing door het Korps Mariniers.
De volgende marineschepen deden mee met de viering:
Hydrografisch opnemingsvaartuig Zr.Ms. Snellius, Snelliusklasse, in 2010. (Foto: Defensie)
Patrouilleschip HMS Tyne van de Riverklasse. (Foto: Royal Navy)
Zoals vermeld waren er geen marineschepen uit eigen land bij de landing van de prins in 1813 aanwezig. De prins werd vanuit Engeland vervoerd met HMS Warrior, een linieschip uit 1781. (Niet te verwarren met de bekende HMS Warrior uit 1860, die nog te zien is in Portsmouth.) En vanuit het Britse schip per sloep naar de wal gebracht. Behalve de Warrior zou nog sprake zijn van een ander Brits marineschip, maar welk schip dat is geweest is bij Marineschepen.nl nu niet bekend.
Ook bij de vorige grote herdenking van de landing, in 1988, had de marine een groot aandeel. Toen met landingsvaartuigen en het S-fregat Hr.Ms. Piet Heyn.