Liveblog noodhulp orkaan Irma


Door: Jaime Karremann

Orkaan Irma trok woensdagmiddag (NL tijd) over o.a. Sint Maarten en langs Saba en Sint Eustatius. De orkaan van categorie vijf, de zwaarste categorie, richtte gigantische schade aan. Eenheden van marine, landmacht, luchtmacht, marechaussee, Arubaanse en Curacaose militie bieden hulp. Zr.Ms. Pelikaan en Zr.Ms. Zeeland arriveerden donderdag op het eiland, maar moesten weer naar zee ivm de volgende orkaan José. In dit liveblog updates over de ondersteuning.



Dit liveblog is beëindigd. Volg de ontwikkelingen via de reguliere nieuwsberichten van Marineschepen.nl.
Volg Marineschepen.nl via Twitter en Facebook voor meer updates.



21:29 uur | vrijdag 8 september 2017
Ter afsluiting twee vragen over doorgaans minder belichte eenheden
Behalve marinepersoneel zijn er ook eenheden van de Arubaanse en Curacaose milities op Sint Maarten aangekomen. Wie zijn dat?
ARUMIL en CURMIL zijn goed getrainde lokale milities, die door het Korps Mariniers zijn opgeleid. Zij zijn voor o.a. noodhulp net zo inzetbaar als mariniers en landmachteenheden in de West. Zij trainen ook met elkaar, ARUMIL gaat ook mee naar oefeningen in de VS. ARUMIL is bovendien ook ingezet na rampen op Dominica en Haïti. Daarnaast spreken zij Papiamento en kennen de lokale cultuur goed. Beide milities zijn daarmee een goede bruggenbouwer naar de lokale bevolking.

De Pelikaan is een van de kleinste Nederlandse marineschepen. Ook is het niet het snelste schip. Wat is de waarde van de PELI?
Zr.Ms. Pelikaan steekt relatief ondiep, kan zeer goed kan manoeuvreren en kan door de kleine omvang makkelijk bij kleine havens. De Pelikaan kan bijvoorbeeld zelfs op Saba terecht. De PELI kan verder zoetwater maken en afleveren, als beperkt communicatieplatform dienen en de eigen bemanning (15 m/v) kan ook wat hulp leveren. Tevens heeft dit ondersteuningsschip ruimte voor de FRISC en een klein afmeer platform op haar achtersteven. Bovendien heeft de PELI een groot laadruim en -heel belangrijk- een eigen kraan. Die kraan is eigenlijk het hoofdwapensysteem van het schip.

Met deze middelen kon de PELI bijvoorbeeld in 2016 bij Haïti ingezet worden om goederen af te leveren waar anderen niet konden komen. Destijds zijn heel veel goederen op anders onbereikbare lokaties met FRISCS afgeleverd omdat kustwegen onbegaanbaar waren. Ook nu pendelt Zr.Ms. Pelikaan met mensen en goederen. Kortom een kleine maar broodnodige alleskunner voor de eerste noodhulp. Goed geoefend en begin dit jaar een grote opknapbeurt gehad.

Ondanks een luchtbrug zijn schepen zoals de Pelikaan nog altijd van waarde. Want schepen doen er wel langer over dan vliegtuigen, maar kunnen in die tijd veel meer en goedkoper(!) goederen en personeel over brengen. Retasken van schepen gaat snel, beladen ook. Flexibiliteit, mobiliteit, een grote transportcapaciteit zijn belangrijke eigenschappen voor schepen. Daarnaast kunnen zij lang in het getroffen gebied blijven en hulp verlenen.

Irma
Eenheden van de CURMIL bij de Pelikaan vlak na aankomst op Sint Maarten voor het leveren van noodhulp. (Foto: @m_vd_eerden)



16:39 uur | vrijdag 8 september 2017
Kustwachtcutter Poema arriveert te Sint Maarten
De Zeeland ligt nog aan de kade te Sint Maarten. De bemanning van de Zeeland heeft op land bijgedragen aan het leveren van noodhulp, waar mariniers, ARUMIL, CURMIL, landmacht en marechaussee, al bezig waren. De mannen en vrouwen van de Zeeland hebben zich onder andere bezig gehouden met het opruimen van de landings- en startbaan van het vliegveld. Zr.Ms. Zeeland zal later vandaag vertrekken uit de haven.

Ook Kustwachtcutter Poema draagt bij aan de noodhulp en loopt op dit moment Sint Maarten binnen. Zr.Ms. Pelikaan is nog onderweg naar Curacao.

Op dit moment zijn er ruim 200 Nederlandse militairen op Sint Maarten. Een tweede vliegtuig vanuit Eindhoven is onderweg met 100 mariniers naar Curacao. Volgens generaal-majoor der mariniers Richard Oppelaar is de sfeer op sommige plekken op Sint Maarten grimmig, maar er zijn geen noemenswaardige incidenten geweest. Er zijn wel schoten gelost, maar niet structureel en niet op of door Nederlandse militairen.

Het kustwachtsteunpunt te Sint Maarten is ernstig beschadigd en de kleine bootjes zijn niet meer inzetbaar.

Oppelaar benadrukt dat het toegankelijk maken van de haven en het vliegveld belangrijk zijn, zodat ook burgervliegtuigen en -schepen noodhulp kunnen leveren. Verder is er aandacht voor het ziekenhuis en politieposten, waar veel schade is. Evenals voor de gevangenis.

07:25 uur | vrijdag 8 september 2017
Zr.Ms. Pelikaan gaat terug naar Curacao
Ondersteuningsschip Pelikaan is na het ontladen van de goederen weer teruggekeerd naar Curacao. Deels om José te ontlopen, maar ook om opnieuw goederen te laden. Het schip zal dan weer terugkeren naar de getroffen eilanden. De Pelikaan deed op de heenweg ongeveer anderhalve dag over de reis. In een interview op BNR werd gevraagd of het schip evacueés mee neemt, maar dat verzoek heeft de marine niet gehad volgens een woordvoerder. De Zeeland gaat ook zsm naar buiten.

De zorgen op het eiland zijn intussen groot, zo meldt NOS-correspondent Dick Drayer via zijn Facebookpagina. "Er is geen orde, handhaving en gezag", schrijft hij. Drayer verwacht bovendien dat er bij een tweede orkaan wel meer slachtoffers zullen vallen. Er is ook geen communicatie. Niet voor inwoners en journalisten maar ook niet voor de regering. Er zijn ook grote medische problemen: "Patiënten zitten voor het ziekenhuis te wachten om geholpen te worden op straat. 60 nierdialyse patiënten moeten snel geholpen worden, anders is het voor hun te laat. Medische evacuatie is nog niet mogelijk."

07:00 uur | vrijdag 8 september 2017
Zr.Ms. Zeeland afgemeerd
Vannacht (NL tijd) is ook Zr.Ms. Zeeland afgemeerd, waarna direct werd begonnen met het ontladen van het schip en overleg met o.a. Zr.Ms. Pelikaan en met de commandant van het detachement noodhulp Sint Maarten, LTKOLMARNS Van Dishoeck. Zr.Ms. Pelikaan was vannacht tot laat bezig met het ontladen.

De schepen zullen in verband met de naderende orkaan José, die inmiddels is uitgegroeid tot categorie 3 met windsnelheden van 195 km/ uur, moeten vertrekken. De marineschepen nemen vooralsnog geen evacueés mee.



23:33 uur | donderdag 7 september 2017
Korps Mariniers aan de slag
Het Korps Mariniers is op land al even bezig met herstelwerkzaamheden en patrouilles. Samen met collega's van de vloot, de landmacht en Arubaanse en Curacaose milities, wordt het nodige gedaan. Op Saba worden reparaties verricht, van Sint Maarten zijn beelden verspreid van mariniers die op kruispunten de orde bewaken en automobilisten om afgesloten wegen leiden.



23:20 uur | donderdag 7 september 2017
Zr.Ms. Zeeland nog op zee
Terwijl Zr.Ms. Pelikaan de noodhulpmiddelen op de kade zet in Sint Maarten, is Zr.Ms. Zeeland nog steeds op zee. Wel is de FRISC van de Zeeland onderweg naar het eiland om daar de controleren of het schip kan afmeren. De Zeeland steekt dieper dan de Pelikaan, maar toch met 4,55 meter niet erg diep voor een marineschip. Zr.Ms. Pelikaan steekt 3 meter diep. Overigens is het dankzij de boegschroef wel mogelijk om heel precies te manouvreren. De uitdaging om een haven na een storm binnen te lopen is een stuk minder groot dan met een fregat (geen boegschroef en 6 meter diep).

23:04 uur | donderdag 7 september 2017
AIS Zr.Ms. Rotterdam
Het landing platform dock (LPD) Zr.Ms. Rotterdam is al de hele dag ten noorden van Kreta aan het oefenen met de Zweedse embarked forces en hun supersnelle CB-90's. Via o.a. Marinetraffic.com is te zien dat het schip op lage snelheid voor de kust kruist. Opvallend is echter dat volgens het AIS de bestemming Texel-Den Helder is. Daar gaat het schip over een paar maanden inderdaad heen, maar gelet op de ontwikkelingen in de West, heeft die bestemming in dit geval toch een andere lading dan normaal.

Rotterdam
(Bron: Marinetraffic.com)

22:04 uur | donderdag 7 september 2017
Royal Navy stuurt grootste schip naar de West
Helikoptercarrier HMS Ocean, (nog even) het grootste schip van de Britse marine, zal naar het Caribisch gebied vertrekken om noodhulp te verlenen. Het 203 meter lange schip heeft ruimte voor veel helikopters, landingsvaartuigen, mariniers en materieel. HMS Ocean was al op zee, het schip zou het vlaggenschip worden van SNMG2, het permanente NAVO-eskader in de Middellandse Zee en arriveerde vorige week te Gibraltar. Het zou -tot groot verdriet van de marine- de laatste reis worden van de Ocean, omdat er niet genoeg budget is om de carrier naast de twee nieuwe vliegkampschepen in gebruik te hebben.

Ondertussen is RFA Mounts Bay, het amfibisch transportschip, aangekomen bij het kleine eiland Anguilla. Het buureiland van Sint Maarten werd ook zwaar getroffen. RFA Mounts Bay werd door eilandbewoners gespot toen het voor anker ging bij Sandy Ground. Het schip heeft, net als de Rotterdam en de Johan de Witt, geen haven nodig om materieel af te zetten. Dankzij het dok kan het middels landingsvaartuigen anders ontoegankelijke gebieden bereiken.

Ocean helikoptercarrier
HMS Ocean met helikopters op het dek en landingsvaartuigen in de davits. Archieffoto. (Foto: Britse marine)

20:37 uur | donderdag 7 september 2017
PELI afgemeerd!
Zr.Ms. Pelikaan is afgemeerd aan de Cruise Port, aan het begin van de lange pieren voor cruiseschepen, te Philipsburg. De noodhulp aan Sint Maarten gaat nu echt beginnen. Ondertussen is vanaf vliegbasis Eindhoven een vliegtuig van de luchtmacht met 100 mariniers zojuist opgestegen.



20:04 uur | donderdag 7 september 2017
Onderzoek naar de kades




19:12 uur | donderdag 7 september 2017
Zr.Ms. Pelikaan nabij de haven Sint Maarten
De Pelikaan is bij de haven van Sint Maarten. De RHIB van het ondersteuningsschip is de Pelikaan vooruit gesneld. De Pelikaan heeft hulpgoederen aan boord: vrachtwagens, een bulldozer, een ambulance, voedsel, apparatuur om 25.000 liter water per dag te maken en watertanks om in de wijken water te distribueren, medicijnen en medische apparatuur.

17:08 uur | donderdag 7 september 2017
Wie is José?
Na Irma volgt dit weekend José, die gisteren aan kracht won en een categorie 1 orkaan is geworden. Dat is op zich voor het Caribisch gebied geen groot probleem, maar na Irma natuurlijk wel. Volgens the Weather Channel zijn de windsnelheden van José zaterdag en zondag respectievelijk 170 en 185 km per uur. Niet in de buurt van de 300 km/u van Irma, maar ook José kan weer over Sint Maarten en de andere bovenwindse eilanden trekken. Zoals op de beelden van Sint Maarten te zien was is vrijwel niets meer stormvast op de getroffen eilanden en al is het een orkaan categorie 1 (tijdens de zwaarste storm in Nederland, die van 25 januari 1990, was de windsnelheid gemiddeld niet meer dan 117 km per uur), de windsnelheden zijn nog altijd zo hoog dat het losliggende puin gevaarlijke projectielen worden. Ook valt te vrezen voor gebouwen die nog intact zijn, maar wel kwetsbaar. Om maar niet te beginnen over de neerslag behorende bij de orkaan.

16:45 uur | donderdag 7 september 2017
Zr.Ms. Pelikaan nadert Sint Maarten
Het ondersteuningsschip Zr.Ms. Pelikaan nadert Sint Maarten en zal zo snel mogelijk het werk proberen te doen, aangezien de volgende orkaan ook onderweg is. Het voordeel van de Pelikaan is dat de diepgang vrij gering is en daardoor makkelijker in een slecht toegankelijke haven kan. Overigens kunnen de schepen ook zonder haven wel iets uitrichten, zij hebben meerdere bootjes en een helikopter. Voor het debarkeren van de voertuigen is wel een kade nodig.



16:35 uur | donderdag 7 september 2017
Meer mariniers naar Sint Maarten
Ruim 100 mariniers worden als eerste groep ingevlogen naar het Caribisch gebied voor ondersteuning. Voor de snel wereldwijd inzetbare mariniers, is dit geen probleem. Een deel van de eilandbewoners kijkt uit naar de komst van de zeesoldaten. Er wordt flink geplunderd oop het eiland, bendes slaan hun slag en de politie heeft eigen problemen. "De meeste agenten zijn ook hun huis kwijt. Die hebben wel iets anders aan hun hoofd dan de boel te beveiligen", aldus een eilandbewoner tegen RTL Nieuws.

De mariniers gaan samen met specialisten van de landmacht via vliegbasis Eindhoven naar de West. Op het eiland zijn al mariniers, vlooteenheden, landmachteenheden en personeel van de Arubaanse Militie.



14:46 uur | donderdag 7 september 2017
De schade aan de haven
Normaliter meren de Nederlandse marineschepen in Sint Maarten af aan de containerterminal Dr. AC Wathey Cruise and Cargo Facilities of aan de naastgelegen pier voor cruiseschepen. Beide zijn beschadigd, maar de vraag is hoe ernstig. Dat wordt momenteel onderzocht door bemanningsleden van Zr.Ms. Zeeland, maar we kunnen middels de ruwe beelden die eerder vandaag werden verzonden.
Voorzichtige conclusie: het had erger gekund, er zijn geen wrakken en de basiselementen van de haven zijn er nog.

Irma
Zr.Ms. Friesland een aantal jaar geleden, zie hier mijn reportage over de Friesland, aan de containerterminal. Let ook op dat de zee een stuk lager ligt. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Irma
De Friesland lag vrij ver aan het einde van de terminal. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Irma
Een foto van Philipsburg, Sint Maarten, met bij de rode pijl het begin van de containerterminal, maar die loopt helemaal tot onder aan de foto. Links naast de terminal twee pieren voor cruiseschepen en marineschepen. (Foto: Google)

Irma
Een still en uitvergroting van een van de filmbeelden. Hier is te zien dat de kade het dichtst bij gebroken is. De langste kade aan de zeekant, waar de Friesland dus ook eerder lag, lijkt in betere staat. Wel klotst het water tegen de kanten, dus of de zeespiegel is tijdelijk iets hoger of de kades zijn verzakt. (Foto: Ministerie van Defensie)

Irma
Nog een still, nu van de pieren. Ook hier staat het water tot aan de rand, maar de pieren zijn er nog wel en er zijn ook geen wrakken zichtbaar. (Foto: Ministerie van Defensie)



13:15 uur | donderdag 7 september 2017
Start pagina 4 van het liveblog
Ga hier naar pagina 2







Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Zr.Ms. Pelikaan