Een groot aantal marineschepen zoekt naar het Maleisische vliegtuig dat sinds zaterdag 8 maart vermist is. Onder andere Thailand en Amerika hebben de afgelopen dag nog extra schepen gestuurd. Op dit moment zijn zo'n 50 schepen en 30 vliegtuigen in het enorme gebied Maleisië aan het zoeken.
Een overzicht van de Maleisische marine-eenheden die zoeken naar de vermiste Boeing van Malaysia Airlines. (Foto: Maleisische Marine)
Zoekgebied
Al dagen zoeken marineschepen, vliegtuigen en helikopters tevergeefs naar een spoor van de vermiste Boeing 777-200ER van Malaysia Airlines. De zoektocht concentreert zich voornamelijk in de Golf van Thailand, het zeegebied ten noorden van Maleisië en ten zuiden van Vietnam. Dit gebied is enorm groot; de afstand tussen de twee landen is een kleine 500km.
Uit de laatste berichten zou echter blijken dat het vliegtuig zich ook ten zuidwesten van Maleisië zou kunnen bevinden, in de Straat van Malakka. Dat stelt menigeen voor een raadsel, want voor een vlucht naar China, moet je vanaf Maleisië naar het noorden vliegen.
Hulp
De hulp bestaat voornamelijk uit schepen en vliegtuigen, maar China en India zoeken ook met hun (marine)satellieten.
Een overzicht van de eenheden die zoeken of hebben gezocht.
KD Lekiu, een van de twee belangrijkste oppervlakteschepen van de Maleisische marine. (Foto: US Navy)
Australië
2 AP-3C Orion patrouillevliegtuigen van de Australische luchtmacht
De Kunlun Shan Landing Platform Dock (LPD).
China
Kunlun Shan (LPD Type 071)
Jinggang Shan (LPD Type 071)
Haikou (torpedobootjager Type 052C/ Luyang II)
Mianyang (fregat Type 053H3/ Jiangwei II)
10 satellieten
India
GSAT-7 “Rukmini” marinesatelliet
Indonesië
KRI Sutanto (korvet Kapitan Patimura klasse)
KRI Krait (patrouilleboot PC-40)
KRI Matacora (patrouilleboot PC-40)
KRI Tarehu (patrouilleboot PC-40)
KRI Siribua (patrouilleboot PC-40)
CASA C-212 Aviocar maritiem patrouillevliegtuig
Filippijnen
BRP Gregorio del Pilar (fregat Gregorio del Pilarklasse)
BRP Emilio Jacinto (korvet Jacintoklasse)
BRP Apolinario Mabini (korvet Jacintoklasse)
Nieuw-Zeeland
P-3K2 Orion patrouillevliegtuig van de Nieuw-Zeelandse luchtmacht
RSS Steadfast in 2008, een zeer modern schip van de Singaporese marine. (Foto: US Navy)
Singapore
RSS Steadfast (fregat Formidableklasse)
RSS Vigour (korvet Victoryklasse)
MV Swift Rescue (submarine escape and rescue vessel)
Sikorsky S-70B maritieme helikopter
3 Lockheed C-130 Hercules transportvliegtuigen van de luchtmacht
Thailand
HTMS Pattani (patrouilleschip Pattaniklasse)
HTMS Tapi, HTMS Songkhla en HTMS Satthahip zijn gereed om uit te varen indien nodig
Vietnam
Vanwege de conflicterende informatie over de vlucht, heeft Vietnam besloten de eenheden tijdelijk terug te trekken.
Twee marineschepen
Vijf schepen van kustwacht, visserij-inspectie, etc.
Zeven vliegtuigen en helikopters
Vanaf een Maleisisch marineschip wordt gezocht naar wrakstukken. (Foto: Maleisische Marine)
Speld in een hooiberg
Zeker voor marineschepen is het lastig snel resultaat te boeken. Radar is van weinig waarde bij het zoeken naar wrakstukken. De zwarte doos zendt weliswaar een signaal uit, maar het bereik is beperkt, mede door geluiden van ander scheepvaartverkeer. Zonder noodsignalen is men aangewezen op een camerasysteem dat de zee kan afspeuren, maar omdat veel marineschepen dat niet hebben, wordt vooral gezocht door mensen die met een verrekijker de directe omgeving bekijken. Veel verder dan een paar zeemijl zijn wrakstukken niet te zien. Schepen hebben meestal een snelheid van zo'n 40 km per uur, dus zoeken is geen eenvoudige zaak.
Helikopters die opereren vanaf marineschepen kunnen veel sneller grote gebieden afspeuren en maritieme patrouillevliegtuigen kunnen dat helemaal. Zij kunnen echter niet zonder marineschepen die objecten in het water kunnen onderzoeken, want er ligt nogal wat in zee.
In Maleisië is verontwaardigd gereageerd toen bleek dat de (nieuwe) onderzeeboten van de Maleisische marine niet werden ingezet om te zoeken. De marine verklaarde dat de sonars van de onderzeeboten niet geschikt zijn om naar de zwarte doos te zoeken, de snelheid van de onderzeeboten te laag ligt om grote gebieden af te zoeken en dat de inzet van onderzeeboten een zeer zorgvuldige cooördinatie vergt om aanvaringen te voorkomen.
Reportage van CNN vanuit een Maleisische Hercules C-130 die zoekt naar de vermiste Boeing. Hier opent men deuren van het vliegtuig om naar buiten te kunnen kijken. Maritieme patrouillevliegtuigen zijn daarentegen vaak voorzien van camerasystemen zodat operators op beeldschermen een groot gebied kunnen bekijken.