Marineschepen.nl
 
   
 

Duits fregat nieuwe F125 klasse gedoopt


Bericht geplaatst: 13-12-2013

Gisteren is in Hamburg op de werf van ThyssenKrupp de Baden-Württemberg gedoopt. Dit is het eerste fregat van de nieuwe klasse Duitse marineschepen F125. De doop van de Baden-Württemberg vormt een belangrijke mijlpaal. Helemaal zonder zorgen was men echter niet. Het project loopt vertraging op en ThyssenKrupp ziet een sombere toekomst voor de Duitse marinebouw.

F125
De boeg van de Baden-Württemberg tijdens de doopplechtigheid in Hamburg. (Foto: ThyssenKrupp)

De vier fregatten van de Baden-Württembergklasse zullen met een lengte van 149,5 meter en 7.000 ton waterverplaatsing de grootste fregatten ter wereld worden. De schepen zijn ontworpen om te opereren in kustwateren en aanvallen op land uit te voeren. Daarnaast zullen zij langdurig zonder onderhoud moeten kunnen en met een bemanning van slechts 120 man moeten werken. Ga naar de F125-pagina op Marineschepen.nl voor meer informatie over deze schepen.


Beelden van de doopplechtigheid en de Baden-Württemberg.



Vertraging
Op 4 december, twee jaar na de kiel van de Baden-Württemberg werd gelegd, maakten de bouwers bekend dat het project vertraging had opgelopen. Het eerste schip zal niet in 2016 worden overgedragen, maar in 2017. Oorzaak: de nieuw ontwikkelde verf bladderde af. De extra kosten werden geraamd op 100 miljoen euro, maar die zou voor rekening van het bouwconsortium komen. Dat zorgde in de Duitse pers echter wel voor een zeetje, want de fregatten waren met 650 miljoen euro per stuk al niet goedkoop.



Zorgen
Tijdens de doopplechtigheid kreeg uiteraard ook de CEO van scheepbouwer ThyssenKrupp Hans Christoph Atzpodien de gelegenheid om de 400 aanwezigen toe te spreken. Atzpodien uitte zijn zorgen over de toekomst van de Duitse marinebouw, die jarenlang wereldwijd een belangrijke rol speelde. Duitsland wist marineschepen te exporteren naar landen over de hele wereld; van Turkije tot Australië. Net als in Nederland is de samenwerking met de Duitse marine en de scheepswerven cruciaal gebleken. "De F125 wordt gekenmerkt door tal van innovaties. Het is juist de samenwerking met de marine die de innovaties mogelijk maakt en Duitsland kansen biedt op de exportmarkt," aldus Atzpodien. Maar de investeringen in de Duitse marine blijven achter en er gaan stemmen op in de Duitse politiek om de export van wapens te beperken.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
F125 klasse
Kiellegging eerste F125