Bij het tweede schip van de Zumwaltklasse, de Michael Monsoor, is na de proefvaart een beschadiging aan een van de gasturbines geconstateerd. De machine van $20 miljoen moet volledig vervangen worden, dat meldde USNI gisteren.
USS Michael Monsoor tijdens de proefvaart eerder dit jaar. (Beeld: US Navy)
De drie schepen van de Zumwaltklasse zijn geavanceerd en met 4,24 miljard dollar per stuk behoorlijk aan de prijs. Dat is echter geen garantie voor succes.
Ofschoon technische problemen tijdens de eerste tests vaker voorkomen, zullen de technici van de Monsoor desondanks verrast zijn geweest toen zij, na de ogenschijnlijk goed verlopen proefvaart, de Rolls Royce MT30 gasturbinegeneratoren inspecteerden. Op dat moment constateerden zij namelijk schade aan de turbinebladen van één turbine.
De schade was zo groot dat het hele apparaat vervangen moet worden. De proefvaart was overigens al in februari, maar de US Navy maakte het pas gisteren bekend. De turbine is nog steeds niet vervangen omdat er een speciale rails moest worden ontworpen om de machine uit het schip te krijgen.
Op dit moment wordt de turbine uit het schip gehaald.
Rolls Royce biedt de MT30 gasturbines sinds 2001 aan en worden gebruikt op meerdere schepen, waaronder de Queen Elizabethklasse vliegkampschepen en de nieuwe Britse Type 26 fregatten. De gasturbines wekken elektriciteit op voor de volledige behoefte aan stroom aan boord, van voortstuwing tot wapensystemen.
Ondanks de problemen is de verwachting dat de Monsoor in december dit jaar volgens schema naar de thuisbasis San Diego kan varen.
Technische problemen zijn voor de Zumwaltklasse niet nieuw. USS Zumwalt had diverse voorstuwingsproblemen voor en tijdens de overtocht naar San Diego, en erger nog, de granaten van de kanons voor deze schepen blijken zo duur te zijn (max. 1 miljoen dollar per stuk) dat ze niet worden aangeschaft.
Ook het eerste schip van de klasse ligt op schema. Het programma om wapensystemen en sensoren te installeren is bijna afgerond en in augustus kan de Zumwalt weer naar zee.