Stationsschip Zeeland heeft voortstuwingsproblemen


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 15-07-2017 | Laatst aangepast: 15-07-2017 13:00 uur


Update 1300 uur: nieuwe details, reactie Koninklijke Marine

Zr.Ms. Zeeland ligt met defecte diesels in de haven van Willemstad, Curacao. Daar arriveerde het schip afgelopen woensdag als het nieuwe stationsschip. Dat gebeurde echter zonder het gebruikelijke ceremonieel vanwege de technische mankementen. De problemen zijn ernstig genoeg om technische hulp vanuit Nederland naar de West in te moeten vliegen.

Zeeland
Zr.Ms. Zeeland werd woensdag voor de zekerheid begeleid door sleepboten bij binnenkomst in Willemstad. Dat ging gepaard zonder het gebruikelijke eerbewijs. (Bron: @HansHijman)

De Zeeland vertrok 24 juni tijdens de Marinedagen vanuit Den Helder en had -gerekend met een normale oversteekduur van twaalf tot veertien dagen- begin juli in de West moeten aankomen. De Zeeland kampte tijdens al aan het begin van de reis met voortstuwingsproblemen. Het patrouilleschip kon wel zelfstandig koerszetten naar het zuiden, maar werd toch de haven van Willemstad in gesleept. Dat was een week later dan de normale aankomstdatum.



Technische ondersteuning vanuit Nederland
Inmiddels ligt de Zeeland ligt aan de nieuwe Rima-steiger van Marinebasis Parera en wordt een team met technici van de Directie MateriŽle Instandhouding (DMI, het vroegere Marinebedrijf) vanuit Nederland naar de West gevlogen. Dat heeft te maken met de ernst van de mankementen, maar ook met dat de OPV's met een kleine bemanning varen waardoor zij eerder afhankelijk zijn van ondersteuning vanaf de wal. Slechts twee personen aan boord zijn belast met de voortstuwing, zij doen geen groot onderhoud.

Als maandag de laatste technici vanuit Nederland arriveren, zal uitgebreid onderzoek worden gedaan naar de oorzaak van het probleem. Het is nog onduidelijk wat exact de oorzaak is. In het verleden hebben de OPV's vaker te maken gehad met problemen op voortstuwingsgebied, dat waren toen vooral mankementen veroorzaakt door de lagers. Hoewel er volgens een woordvoerder van de marine nog weinig informatie is, lijkt het er niet op dat de defecten bij de Zeeland niets te maken hebben met de oude voortstuwingsproblematiek van de patrouilleschepen.
Pas volgende week zal er meer bekend zijn over de oorzaak.



Voortstuwingsproblemen zijn niet nieuw
Opvallend is dat de Zeeland in 2016 nog een half jaar bij DMI in onderhoud heeft gelegen. Daarna volgde een intensief opwerktraject om schip en vooral bemanning naar het gewenste niveau te krijgen voor operationele inzet. Dat verliep succesvol; de Zeeland scoorde tijdens de Britse training enorm goed.

Op technisch vlak verliep het minder voorspoedig. Ondanks het onderhoud bij DMI tot oktober 2016, moest afgelopen mei, ongeveer een maand voor vertrek, hard gewerkt worden aan de voortstuwing. De hoofdvaartdiesel en de dieselgeneratoren kregen een grote beurt. Een opmerkelijke operatie een half jaar na het onderhoud bij DMI.



Hoe dan ook wist men met de grote beurt vlak voor vertrek niet te voorkomen dat de Zeeland tijdens de heenreis met voortstuwingsproblemen te maken zou hebben. De defecten staken reeds aan het begin van de reis de kop op. De Zeeland een tussenstop op de Azoren om brandstof te laden. Dat was een geplande tussenstop, maar werd tevens aangegrepen om de ernst van de technische problemen in te schatten, zo berichtte een woordvoerder van de marine aan Marineschepen.nl. Ingeschat moest worden of Zr.Ms. Zeeland de zo'n 5.000 km lange oversteek over de Atlantische Oceaan wel zou kunnen maken. Dat kon. Het euvel moet nu in Willemstad worden opgelost.

Wanneer het schip weer inzetbaar is, is nog niet bekend.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Zeeland vangt 6000 kg drugs