Marineschepen.nl
 
   
 

Eerste beeld van voorstel tkMS voor nieuwe Nederlandse onderzeeboten: 212CD E


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 03-12-2020 | Laatst aangepast: 03-12-2020


In een video die tkMS gisteravond laat publiceerde, zijn voor het eerst beelden te zien van de 212CD Expeditionary. Dit is een schets van het voorstel dat tkMS momenteel voor ogen heeft in de aanbesteding voor de vervangers van de Walrusklasse.

CSS
Doorsnede van de 212CD E, een schets van wat tkMS mogelijk voorstelt, gebaseerd op de 212CD. (Beeld: tkMS/ still YouTube )

De 212CD E is, zo blijkt uit de titel, de expeditionaire variant van de 212CD die voor Duitsland en Noorwegen moet worden gebouwd. Dat ontwerp voor de Duitse en Noorse marine is aangepast voor de Nederlandse. Althans, voor zover dat nu mogelijk is want de Defensie Materieel Organisatie (DMO) is pas een kleine twee maanden in gesprek over de eisen met Naval Group, Saab en tkMS. Toch heeft tkMS kennelijk een eerste schets gemaakt van het uiterlijk van het toekomstige Duitse voorstel. En er een naam aan gekoppeld.



Veel meer dan een schets van de buitenzijde, plus beelden van de Duitse 212A, en een paar basiselementen van binnen laat het filmpje niet zien. Wat opvalt is dat de 212CD E veel groter lijkt dan de 212CD (vooral in diameter) en dat de hoekige vorm van de 212CD nog verder is doorgevoerd. Daarnaast wordt er een illustratie getoond waarin zaken zoals de boegbuiskamer, sonars en de commandocentrale oplichten. De vraag is echter in hoeverre dat een realistische weergave is, immers, de 212CD E is afgeleid van de 212CD. En de CD betreft een inmiddels afgerond ontwerp, vol met geclassificeerde informatie die tkMS of de Noorse en Duitse marines niet zomaar zullen prijsgeven.



Marineschepen.nl heeft tkMS gevraagd in hoeverre de illustraties van de werkelijkheid af staan, in een reactie zegt het bedrijf dat de illustraties alleen een schets van de technologieën weergeven en dat zij dus niets zeggen over de indeling.

Voor het filmpje is de indeling van het ontwerp dus bewust aangepast om te voorkomen dat gevoelige informatie wordt prijsgegeven. Het filmpje toont in ieder geval een beeld van een mine and obstacle avoidance sonar in de boeg, daarboven torpedobuizen en daarboven de boegsonar. Ook is een installatie voor de gesleepte sonar te zien.

212CD E
Dit is niet het daadwerkelijke ontwerp, maar een schets van welke technologieën er gebruikt kunnen worden. Toelichting in deze afbeelding is van Marineschepen.nl, niet van tkMS. (Beeld: tkMS/ still YouTube )

Toch zal de schets niet enorm kunnen afwijken van de echte plannen en van de 212CD. De afmetingen bijvoorbeeld zullen mogelijk niet heel anders zijn. Vanzelfsprekend vermeldt tkMS niets over deze afmetingen, maar gebaseerd op wat bekend is van onderzeeboten (dwz periscopen, dekhoogte, grootte van roeren), wordt dit ontwerp in het filmpje door Marineschepen.nl geschat op 75 meter. Verder zal de onderzeeboot een diameter hebben die vergelijkbaar is met die van de Walrusklasse en dus, dat is ook te zien, twee dekken hebben.

212CD E
De 212CD E heeft een opvallende vorm, een behoorlijke diameter en een laag sail. (Beeld: tkMS/ still YouTube )

Veel vragen
tkMS is van de huidige drie overgebleven werven de tweede werf die een tipje van de sluier oplicht. Langer geleden waren het Saab en Damen die in 2018 al meer onthulden van hun plannen. Naval Group heeft nog weinig publiek gemaakt.



De schets van de grotere 212CD E roept uiteraard ook weer de vraag op in welke categorie van DMO dit voorstel past: behoort deze tot de B-varianten of toch de A-variant? Maar misschien tot helemaal geen enkele variant, aangezien de varianten gebaseerd zijn op de voorstellen die gedaan zijn tijdens de RFI-fases, in de B-fase dus. Het project vervanging onderzeeboten blijft ondoorzichtig en vragen oproepen, maar gelukkig hebben we met het filmpje van tKMS wel weer een glimp kunnen opvangen van de ideeën die leven bij een van de aanbieders.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen