TR 1700/ Santa Cruzklasse onderzeeboten (ArgentiniŽ)


Door: Jaime Karremann
Laatst aangepast: 29-11-2017

De Santa Cruzklasse onderzeeboten van de Argentijnse marine vormden de kern van de onderwatervloot van ArgentiniŽ. De TR 1700 boten werden halverwege de jaren '80 in dienst gesteld, en zijn dieselelektrische onderzeeboten. Oorspronkelijk bestond de scheepsklasse uit twee onderzeeboten, maar ARA San Juan verging op 15 november 2017.

Ga direct naar specificaties (onderaan deze pagina).


TR 1700 onderzeeboot. (Bron: Argentijnse marine)



Grootse Argentijnse plannen
Begin jaren '70 besloot de Argentijnse marine tot de aanschaf van acht nieuwe onderzeeboten. Al snel werden twee Duitse Type 209 onderzeeboten aangekocht en ontvangen. In de jaren daarna werden in Duitsland vier TR 1700, plus twee kleinere TR 1400 onderzeeboten besteld (de TR 1400 werd gewijzigd in TR 1700). Thyssen Nordseewerke zou zelf twee boten in Duitsland bouwen, de overige vier op een speciaal daarvoor gebouwde scheepswerf in ArgentiniŽ.

Economische malaise, politieke instabiliteit en de Falklandoorlog (waar bovendien een oude Argentijnse onderzeeboot verloren ging) dwarsboomden de plannen. De eerste twee onderzeeboten werden halverwege de jaren '80 geleverd door Thyssen Nordseewerke, maar de overige vier zouden nooit afgebouwd worden. Aan de eerste drie werd wel begonnen in ArgentiniŽ. Aan de vierde sub is men in ArgentiniŽ niet begonnen.



Ontwerp TR 1700
De TR 1700 is een grote conventionele onderzeeboot, zeker vergeleken met andere onderzeeboten van Duitse makelij. ArgentiniŽ wilde een onderzeeboot met het dubbele bereik en 50% meer wapens dan de Type 209 had. De TR 1700 heeft een bereik van 12.000 zeemijlen (op papier 2.000 mijl meer dan de Walrusklasse) en kan 30 dagen varen zonder bij te tanken of voeding te laden. Om die afstanden te kunnen overbruggen heeft de TR 1700 een dubbele huid, waar o.a. de brandstof in kan.

De Argentijnse onderzeeboten behoren tot de snelste conventionele onderzeeboten ter wereld. Onder water halen zij 25 knopen. Zij hebben bovendien veel batterijen: 8 keer 120 cellen (de Walrusklasse heeft drie keer 140 cellen).

Een ander minder spectaculair, maar toch afwijkend element op Duitse onderzeeboten is dat de TR 1700 over twee dekken beschikt. De andere (kleinere) Duitse onderzeeboten hebben ťťn dek.


De San Juan na modernisering. (Bron: Argentijnse marine)

Modernisering
In de periode 2007-2014 werd de San Juan gemoderniseerd. Volgens het Ministerie van Defensie bedroegen de kosten van de modernisering 12,4 miljoen dollar en ging het om meer dan 500.000 manuren werk.

De modernisering behelsde onder andere het opknappen van de torpedobuizen, elektrische en hydraulische systemen, nieuwe navigatiesystemen, radar en periscopen. Ook de diesels en batterijen werden vervangen. Daar moest de onderzeeboot voor doormidden worden gezaagd.

ARA San Juan vergaan
Op vrijdag 17 november maakte de Argentijnse marine bekend dat van de onderzeeboot ARA San Juan sinds woensdagochtend niets meer was vernomen. Onmiddellijk werd een grootschalige internationale zoekactie opgestart. De Argentijnse marine was zelf met beperkte middelen sinds donderdag al aan het zoeken.

De dagen die volgden kenmerkten zich door hoop (de mannen en vrouw konden nog in leven zijn) en onware berichten over klopsignalen en opgevangen satellietcommunicatie. Terwijl de internationale gemeenschap aan het zoeken was en familieleden bij de marinebasis in Mar del Plata stonden te wachten op nieuws, bleef de Argentijnse marine pogingen doen om iedereen gerust te stellen: er was immers alleen geen contact, er was geen reden tot zorg.

Gaandeweg kwamen toch verontrustende berichten naar buiten. De Argentijnse marine meldde dat er een explosie was waargenomen, dat de commandant melding had gemaakt van kortsluiting in de batterijen en later dat hij sprak van zeewater in het batterijcompartiment. Behalve het nieuws over de explosie had de Argentijnse marine dagen tot weken verzwegen.

Totdat het onderzoek is afgerond, is onzeker wat er is gebeurd met de San Juan. Wat wel bekend is, is dat de boot via de snuivermast water binnen was gekomen. Daar is kortsluiting en een brandje door ontstaan en deed een deel van de batterijen het niet meer. De onderzeeboot is toen onder water naar Mar del Plata (4 dagen varen) gegaan. Maar na drie uur was er een explosie (of implosie) te horen.

Mogelijk is door het per ongeluk overbelasten van de resterende batterijen knalgas ontstaan en is de boot geŽxplodeerd, of is er door een kapotte snuivertopklep nogmaals -maar dit keer een fatale- grote hoeveelheid water binnen gekomen. Ook in dat geval zou er een explosie hebben plaatsgevonden.



Specificaties

Nummer Naam In dienst Uit dienst
S-41 Santa Cruz 1984
S-42 San Juan 1985 2017
S-43 Santa Fe -
S-44 ARA Santiago Del Estero -
S-45
S-46
Afmetingen 65.93 x 8,36 x 7,34
Max. waterverplaatsing 2140 ton boven water
2336 onder water
Max. snelheid 15 knopen (boven water)
25 knopen (onder water)
Bemanning 37
Voortstuwing Siemens elektromotor
4x MTU 16 V diesels
Wapensystemen 6 torpedobuizen en 24 torpedo's
SST-4 torpedo's
Sensoren Aanvalsperiscoop en navigatieperiscoop
Thomson CSF Calypso radar
Atlas Elektronik CSU 3/4 sonar
Holland Signaal Sinbad vuurleiding
Maximale duikdiepte Meer dan 300 meter






Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nederlandse marineschepen
Belgische marineschepen
Marineschepen wereldwijd

Gerelateerde artikelen
Onderzeeboten
Alle Duitse onderzeeboten stuk
SomaliŽ te warm
Nieuwe Duitse onderzeeboot