Marineschepen.nl
 
   
 

Braunschweig K 130 korvetten (Duitsland)


Laatst aangepast: 17-05-2019

De maritieme aandacht is de laatste decennia verschoven richting de "littorals", wateren dichter bij de kust. De Duitse marine had al langer eenheden voor “bruin water”, de oude Schnellboten, maar had behoefte aan nieuwe schepen met meer capaciteiten en een grotere actieradius. Daarnaast wilde het kleinere en goedkopere schepen dan fregatten. In december 2001 bestelde Duitsland daarom vijf korvetten van de Braunschweig klasse bij het Arge K130 consortium, een samenwerkingsverband tussen meerdere Duitse scheepswerven. In 2017 bestelde Duitsland vijf extra korvetten.

Oorspronkelijk waren 15 van deze schepen gepland, maar dat aantal werd vijf. In totaal kostten deze vijf 1,2 miljard euro.

Braunschweig K 130 korvet
In 2013 werden de eerste schepen van deze klasse ingezet voor de VN-operatie UNIFIL. Hier FS Magdenburg in de Middellandse Zee. (Foto: Bundeswehr)

Ontwerp en taken
De K130 korvetten zullen worden ingezet voor maritieme patrouilles (kustwachttaken, anti-piraterij, counterdrugs), maar zij kunnen ook gebruikt worden voor oppervlakte oorlogvoering en het aanvallen van landdoelen.
De schepen van de Braunschweig klasse zijn een stuk groter dan de oude patrouilleboten in die zij vervangen, en zijn vooral een stuk moderner. Volgens de Duitse marine zijn de korvetten zelfs de modernste schepen van de NAVO dankzij de hoge automatisering. Doordat de schepen zoveel zelf kunnen doen, is er een bemanning van 65 man nodig om met het schip te werken en te vechten. De vijf zijn bovendien slecht waar te nemen op radar dankzij stealth methoden die zijn toegepast in het ontwerp.

In tegenstelling tot de Nederlandse OPV’s van de Holland klasse halen de korvetten een topsnelheid van 26 knopen. Maar de Duitse schepen zijn 20 meter korter; mede daardoor kunnen ze drie keer korter op zee blijven dan de Nederlandse schepen.



Technische problemen
In 2008 werd het eerste schip van de klasse in dienst gesteld. Zoals vaker met eerste schepen van een totaal nieuwe klasse, waren er problemen. Deze bleken echter in 2009 zo ernstig dat alle korvetten tegen de kant moesten voor reparaties en aanpassingen. Vooral de lichtgewicht versnellingen voldeden niet, maar ook de luchtbehandeling leverde problemen op, de wapensystemen werkten niet naar behoren en bemanningsleden werdne blootgesteld aan giftige uitlaatgassen. Voor vele miljoenen moest worden gerepareerd en aangepast. Halverwege 2011 bleek echter dat deze aanpassingen niet voldoende waren en dat nieuwe aanpasingen moesten volgen. Tot 2014 zouden de schepen tegen de kant moeten voor reparatie. Eén van de aanpassingen was de toevoeging van een boegschroef om de schepen wat flexibeler in een haven te maken.
Gelukkig bleek dat toch mee te vallen; in 2013 werden de resterende schepen in dienst gesteld en werden de twee eerste korvetten voor het eerst ingezet.


Filmpje van de Duitse marine over de korvetten.

Bedrijven
De volgende bedrijven hebben meegewerkt aan het ontwerp, de bouw van dit project, of hebben producten of diensten geleverd (en hebben een bedrijfspagina):

Saab logo

Geïnteresseerd in een bedrijfspagina? Kijk hier voor meer informatie

Sensoren en wapensystemen
Al zijn de K 130 korvetten veel kleiner dan fregatten, het zijn wel echte oorlogsschepen.
De belangrijkste sensor is de TRS-3D multifunction radar van EADS. Deze radar wordt gebruikt voor zowel lucht- als zeebeeld, en het aanwijzen van doelen. De TRS-3D kan doelen automatisch opsporen en volgen.
Thales heeft behalve de software voor de commandocentrale, ook de Mirador geleverd. Deze electro-optische sensor heeft een tv camera, infrarood camera en een laser afstandsmeter. Twee navigatieradars complementeren het omgevingsplaatje.
Alhoewel de schepen modern zijn, zijn de sensoren niet het nieuwste van het nieuwste. De radar en Mirador zijn al geruime tijd in dienst.

Uiteraard ontbreekt het kanon niet op de K 130 klasse. De Duitsers hebben gekozen voor de Otobreda 76 mm. Dit kanon is vooral geschikt om zeedoelen aan te vallen, maar kan ook gebruikt worden tegen lucht- en landdoelen.
Een redelijk opvallend wapen is de RBS 15 Mk III van Saab Bofors Dynamics. Het Zweedse kruisvluchtwapen is vrij zeldzaam binnen de NAVO, waar vaker voor de oudere Harpoon wordt gekozen. De RBS 15 Mk III heeft een bereik van 200 km (80 km meer dan Harpoon) en een snelheid van 0,9 Mach. Interessante extra capaciteit is de mogelijkheid om ook landdoelen aan te vallen, al zijn ze voornamelijk tegen andere schepen bedoeld.

RBS 15
RBS 15 is een kruisvluchtwapen. De vlammen komen uit de raketmotor (booster) die het wapen z'n snelheid moet geven. Na lancering valt de booster in het water en gaat de RBS over op een soort vliegtuigmotor.

Oorspronkelijk was echter een nog opvallender wapen voor de korvetten bedoeld: de Polyphem raket. Een lichter en draadgestuurd wapen tegen lichte doelen (piratenschepen bijvoorbeeld) op maximaal 60 kilometer afstand. Dat programma is geannuleerd.

Om eventuele inkomende raketten, vliegtuigen of schepen op korte afstand goed aan te pakken, beschikken de schepen over een CIWS in de vorm van een RAM; raketten voor zeer korte afstand (9,5 km).



Een ander nieuwe verschijning in het arsenaal is de Schiebel Camcopter S-100, een onbemande helikopter. Op ieder korvet worden twee van deze UAV’s geplaatst, zodat zij verkenningen over de horizon kunnen uitvoeren en zelfs doelen met raketten kunnen bestoken. De S-100 hoeft niet door een mens bestuurd te worden, maar kan automatisch zijn taken uitvoeren. Daarnaast heeft ieder korvet ruimte voor een gewone helikopter.

Export
TKMS heeft in 2018 een aangepaste versie van de Braunschweigklasse korvetten aangeboden aan Roemenië. Andere aanbieders zijn Damen en Naval Group.

Brainschweig K 130 korvet
F260 Braunschweig. (Foto: Bundeswehr)

Brainschweig
De korvetten hebben wel een helidek, maar alleen een hangar voor de UAV's.

Schiebel Camcopter S-100
Proefmodel van de Schiebel Camcopter S-100 UAV.


Film van Schiebel over hun UAV.


S-100 UAV in dienst bij de Spaanse kustwacht.

Nummer Naam In dienst
F260 Braunschweig 2008
F261 Magdeburg 2008
F262 Erfurt 2013
F263 Oldenburg 2013
F264 Ludwigshafen am Rhein 2013
Afmetingen 89,1 x 13,3 x 3,4
Max. waterverplaatsing 1.840 ton
Max. snelheid 26 knopen
Bemanning 65
Voortstuwing 2x MTU 20V 1163 TB 93 diesels
Wapensystemen 1x Oto Melara 76mm kanon
1x MLG 27 mm automatisch kanon
4x RBS-15 MK III missile tegen schepen
2x 21-cell RAM CIWS
Sensoren TRS-3D multifunction radar
Navigatieradars
UL 5000 K ESM
Thales MIRADOR electro-optical sensors

Helikopters 1 medium helikopter of 2 Schiebel Camcopter S-100 UAV




Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nederlandse marineschepen
Belgische marineschepen
Marineschepen wereldwijd

Bedrijven
Saab

Gerelateerde artikelen
Marineschepen herkennen