Marineschepen.nl
 
   
 

Cerberusklasse duikvaartuigen


Laatst aangepast: 08-05-2020

De 4 duikvaartuigen van de Cerberusklasse bieden ondersteuning aan de duik en demonteergroepen. Deze groepen zijn 24-uur per etmaal inzetbaar. Tijdens duikopdrachten kunnen explosieven onschadelijk worden gemaakt die in het water zijn aangetroffen. Regelmatig wordt ook een beroep gedaan op de duikers voor zoekacties van vermiste personen en voor beveiliging van havens. Deze vaartuigen worden tevens gebruikt voor "binnenlands vlagvertoon" tijdens diverse evenementen in Nederlandse steden en dorpen.

Ga direct naar specificaties (onderaan deze pagina).

argus
Duikvaartuig Argus. (Foto: Koninklijke Marine)

De Cerberusklasse stamt uit 1992, toen werden de schepen als vervangers van de Tritonklasse in dienst gesteld. Ze werden gebouwd door Scheepswerf Visser te Den Helder (nu Damen Den Helder).

De vier duikvaartuigen zijn een stuk groter dan de scheepjes die de marine daarvoor in gebruik had. Voor veel taken moest er steeds ondersteuning vanuit Den Helder komen, soms zelfs in de vorm van een mijnenjager. Met de Cerberussen kan men binnen Nederland zelfstandig opereren. Daarnaast kan dankzij de Cerberusklasse meer het praktijkdeel van opleidingen in Nederland worden gegeven, terwijl men eerder naar Noorwegen moest.1



Doordat de schepen platbodems zijn, zijn ze zeer geschikt voor ondiepe wateren. Ze opereren vooral op de Nederlandse binnenwateren en zijn niet vaak op zee te zien, al mogen ze tot 48 mijl uit de kust komen.2 In het verleden kwamen de Cerberussen nog eens in Duitsland of Frankrijk, maar door de hoeveelheid duikopdrachten in Nederland en op de Noordzee, is daar geen ruimte meer voor.

argus
Het dagverblijf. (Foto: Marineschepen.nl)

De duikvaartuigen worden door de duikers gebruikt als platform bij hun werkzaamheden. De schepen zijn voorzien van alle moderne communicatiemiddelen, een tweepersoons recompressietank en een duikklok.
De brug is voor een klein vaartuig ruim. Tijdens het varen zijn er altijd twee bemanningsleden op de brug. De bemanning bestaat uit slechts 6 personen, dus iedereen zit weleens achter het roer. Dat is wel wat anders dan bij grotere schepen waar alleen matrozen van de Operationele Dienst het schip besturen.
De brug is zo ontworpen dat het hele schip volledig overzien kan worden. Voor de precieze plaatsbepaling kan men vanaf de brug de drie ankerlieren ook bedienen. De schepen zijn dankzij twee schroeven goed wendbaar.3

argus
Voor schepen van deze grootte is de brug ruim. (Foto: Marineschepen.nl)

In tegenstelling tot grotere marineschepen, is de persoon belast met de leiding over het schip geen "commandant", maar "gezagvoerder". De gezagvoerders van de vier schepen hebben de rang van sergeant-majoor en zijn werkzaam binnen de subdienstgroep Operationele Dienst Nautische Dienst (ODND). De schepen voeren daarom geen oorlogswimpel en niet het predicaat Zijner (Harer) Majesteits.

kombuis duikvaartuig
De nieuwe kombuis van de Nautilus. (Foto: Bakker Professional

Verbetering
Twee duikvaartuigen, de Hydra en de Nautilus, zijn in respectievelijk 1997 en 2008 aangepast. De Hydra kreeg er in dat jaar 10,5 meter bij en biedt sindsdien extra accommodatie voor 22 duikers in opleiding. Daarnaast werd de Hydra voorzien van een nieuwe boegschroef. In 2008 werd ook de Nautilus verlengd met een 10,5 meter lange middensectie. Behalve verlenging zijn extra aanpassingen doorgevoerd, zoals:4 5

• een grote wasserette;
• een comfortabel dagverblijf voor de opstappers;
• de plaatsing van een goede klimaatbeheersinstallatie aan boord;
• een extra munitiebergplaats op het brugdek;
• modernisering van de kombuis: plaatsing van steamer, gekoelde aanrechtbladen en een sensorgeactiveerde waterkraan.



Dankzij het tweede verlengde duikvaartuig is de marine in staat om 2 samengestelde teams van duikers, Explosieven Opruimingsdiensten en Remus-, ROV- en Rhibbestuurders te leveren voor binnenlandse havenbeveiliging. Eén van deze teams moet binnen 24 uur inzetbaar zijn. Het tweede team moet binnen 48 uur gereed zijn voor inzet.

argus
De Argus tijdens de Open Dag op de Marinekazerne Amsterdam in oktober 2013. (Foto: Marineschepen.nl)

Bedrijven
De volgende bedrijven hebben meegewerkt aan het ontwerp, de bouw van dit project, of hebben producten of diensten geleverd (en hebben een bedrijfspagina):



Geïnteresseerd in een bedrijfspagina? Kijk hier voor meer informatie

Inzet
De vaartuigen van de Cerberusklasse worden veelvuldig ingezet. Voorbeelden zijn de Amerikaanse vliegtuigbom die de Argus in mei 2010 uit de haven van IJmuiden sleepte en op zee tot ontploffing werd gebracht. Op 18 november 2010 zochten 7 marineduikers vanaf de Nautilus in het Amsterdam-Rijnkanaal op verzoek van de politie naar sporen van een misdrijf. In 2012 zochten duikers vanaf de Hydra naar wrakstukken van het marineschip Walcheren dat in 1689 zonk voor de kust van Vlissingen. In maart 2013 hielpen marineduikers vanaf de Nautilus de Nationale Politie bij een onderzoek naar vermissing.
Op 7 oktober 2013 ondersteunde de Cerberus bij de zoektocht naar opvarenden van het schip Maria, dat na een aanvaring met een visserschip op de Noordzee was gezonken.


Straatje keren met de Argus.

Vervanging
Omstreeks 2026/ 2027 bereiken de duikvaartuigen het einde van de levensduur. De schepen worden rond die tijd vervangen door nieuwe duikvaartuigen. Op 7 mei 2020 verscheen de A-brief voor de vervanging van deze schepen, als onderdeel van een veel grotere vervanging van tien ondersteuningsschepen van de marine.

Specificaties
Nummer Naam In dienst
A851 Cerberus 28-02-1992
A852 Argus 02-06-1992
A853 Nautilus 18-08-1992
A854 Hydra 20-11-1992
Afmetingen 27,3x8,5x1,5
Hydra en Nautilus: 37,8x8,7
Max. waterverplaatsing 223 ton
Hydra en Nautilus: 297 ton
Max. snelheid 10 knopen
Hydra: 13 kn
Nautilus: 10,5 kn
Bemanning 6
Hydra: 9
Voortstuwing 2x Volvo Penta Diesel
Wapensystemen Geen
Sensoren


Noten
1.Heijden van der, N., Cerberusklasse ruim en zeewaardig, Alle Hens, mei 1992, pp 4
2.Heijden van der, N., Cerberusklasse ruim en zeewaardig, Alle Hens, mei 1992, pp 4
3.Heijden van der, N., Cerberusklasse ruim en zeewaardig, Alle Hens, mei 1992, pp 4
4.Wijnandts, B., De trots van de schipper, Alle Hens, maart 2009, pp 9
5.Verlenging Nautilus voor betere havenbeveiliging, Defensie.nl, 16 januari 2009, geaardpleegd op 7 oktober 2013




Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nederlandse marineschepen
Belgische marineschepen
Marineschepen wereldwijd

Bedrijven
Heinen & Hopman

Gerelateerde artikelen
Vervanging Cerberusklasse